Συμπληρώνονται φέτος 27χρόνια από την κορύφωση της κρίσης στα Ίμια που ολοκληρώθηκε με την παρέμβαση των ΗΠΑ και οδήγησε στην επιβολή της πολιτικής των «γκρίζων ζωνών» στο Αιγαίο.
Θυμίζουμε ότι εκείνο το βράδυ, με παρατεταγμένα μια σειρά από πολεμικά μέσα των δύο πλευρών γύρω από το νησιωτικό σύμπλεγμα, έχασαν τη ζωή τους μετά την πτώση ελικοπτέρου του Πολεμικού Ναυτικού στη θάλασσα οι τρεις αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού, που αποτέλεσαν το ανθρώπινο «τίμημα».
Η κρίση ξεκινά στις 26 Δεκέμβρη 1995 όταν τουρκικό φορτηγό πλοίο προσάραξε στη βραχονησίδα Ίμια και ο Τούρκος πλοίαρχος αρνήθηκε την ελληνική βοήθεια με τον ισχυρισμό ότι το σκάφος βρίσκεται σε τουρκικά ύδατα. Τελικά, το πλοίο αποκολλήθηκε στις 28 Δεκέμβρη 1995 από ελληνικά ρυμουλκά.
Στις 25 Γενάρη 1996 η τουρκική εφημερίδα “Χουριέτ” φέρνει στη δημοσιότητα το γεγονός, δίνοντας το έναυσμα για την κήρυξη του “πολέμου των σημαιών”. Την ίδια μέρα ο δήμαρχος Καλύμνου με κατοίκους τους νησιού πηγαίνει στην Ίμια και υψώνει την ελληνική σημαία.
Στις 28 Γενάρη 1996 Τούρκοι υποδυόμενοι τους δημοσιογράφους πήγαν με ελικόπτερο στη βραχονησίδα, αφαίρεσαν την ελληνική σημαία και ύψωσαν την τουρκική.
Η ελληνική σημαία κατόπιν άνωθεν εντολής υψώνεται και πάλι από το πλήρωμα ελληνικού πολεμικού πλοίου.
Την επόμενη μέρα, 29 Γενάρη 1996, η Τουρκία επισημοποίησε την απαίτησή της, ζητώντας με διάβημα την έναρξη διμερούς διαλόγου για τη ρύθμιση του καθεστώτος των βραχονησίδων στο Αιγαίο.
Μετά από αυτά ο “πόλεμος των σημαιών” δίνει στις 30 Γενάρη 1996 τη θέση του σε μια πρωτοφανή κινητοποίηση της στρατιωτικής μηχανής Ελλάδας και Τουρκίας. Στη θαλάσσια περιοχή ανατολικά της Καλύμνου βρίσκονταν καθ’ όλη τη διάρκεια της κορύφωσης της κρίσης οι στόλοι Ελλάδας και Τουρκίας, ενώ κατά διαστήματα πετούσαν και από τις δύο πλευρές μαχητικά αεροσκάφη.
Η κορύφωση της κρίσης ξεκίνησε πριν τα ξημερώματα της 30ής Γενάρη, όταν διαπιστώθηκε ότι τουρκικά πολεμικά πλοία είχαν αποπλεύσει από τις βάσεις τους, στο Αξάζ και τη Σμύρνη, στα απέναντι τουρκικά παράλια.
Στις 7.30 το πρωί μια τουρκική φρεγάτα παραβίασε τα ελληνικά χωρικά ύδατα με κατεύθυνση τις νησίδες Ίμια και ένα ελικόπτερο απογειώθηκε από αυτήν με προφανή στόχο να αποβιβάσει εκεί Τούρκους στρατιώτες πράγμα που τελικά αποτράπηκε.
Όπως έγινε γνωστό εκ των υστέρων, στις 2 μετά τα μεσάνυχτα της 30 προς 31 Γενάρη περίπου δέκα Τούρκοι κομάντος επιβιβάστηκαν στη μία από τις δύο βραχονησίδες, τη μικρή Ιμια. Το γεγονός αυτό τα ελληνικά επιτελεία το πληροφορήθηκαν από… τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης στις 3.30 περίπου το πρωί.
Πέρασαν δύο ώρες, όταν στις 5.30 π.μ. ελληνικό ελικόπτερο, που σηκώθηκε από τη φρεγάτα “Ναυαρίνο”, προσέγγισε τη βραχονησίδα και εντόπισε τους Τούρκους κομάντος. Είναι το μοιραίο ελικόπτερο που, μετά την ολοκλήρωση της αποστολής του και κατά την επιστροφή του στην ελληνική φρεγάτα, κατέπεσε και συνετρίβη στη θάλασσα 2 ν. μίλια βόρεια των Ιμια. Τρεις αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού είναι το ανθρώπινο “τίμημα” της κρίσης. Πρόκειται για τους: Υποπλοίαρχο Χ. Καραθανάση,34 ετών, υποπλοίαρχο Π. Βλαχάκο,31 ετών και αρχικελευστή Ε. Γιαλοψό,29 ετών.
Η αποκλιμάκωση της κρίσης έγινε δυνατή κατόπιν παρέμβασης των ΗΠΑ, με τη φράση «Όχι πλοία, όχι στρατιώτες, όχι σημαίες» ενώ ακολούθησε το ταπεινωτικό ευχαριστήριο του Έλληνα πρωθυπουργού Κ. Σημίτη στη Βουλή, την επομένη της κρίσης των Ιμίων: «Η ελληνική κυβέρνηση επέτυχε την απεμπλοκή των ελληνικών και τουρκικών δυνάμεων από το χώρο της Ιμια και την αποκλιμάκωση της κρίσης. Η απεμπλοκή επετεύχθη, χωρίς καμιά απολύτως διαπραγμάτευση με την τουρκική πλευρά…Θέλω να ευχαριστήσω την κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών για την πρωτοβουλία και τη βοήθειά τους…».
Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη από το τότε, γινόταν λόγος για τα “ευρωπαϊκά σύνορα” που δήθεν θα προστατέψουν οι σύμμαχοι Ευρωπαίοι. Σήμερα, την ώρα που η Τουρκία θέτει επίμονα τις απαράδεκτες αξιώσεις για αποστρατικοποίηση των ελληνικών νησιών στο Αιγαίο και απειλεί με νέο “casus belli” σε περίπτωση που η ελληνική πλευρά επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα 12ν.μ, ο πρωθυπουργός χαρακτηρίζει τα ελληνικά νησιά «ΝΑΤΟϊκά» ρίχνοντας «νερό στον μύλο» των διευθετήσεων με την σφραγίδα της «ΝΑΤΟϊκής συνοχής» και άρωμα συνεκμετάλλευσης. Εξάλλου, το ΝΑΤΟ δεν αναγνωρίζει σύνορα ανάμεσα στα μέλη του και θεωρεί το Αιγαίο ενιαίο επιχειρησιακό χώρο.
Τέτοιοι επικίνδυνοι για το λαό σχεδιασμοί συνεχίζουν να αναπτύσσονται στη σκιά του πολέμου ΝΑΤΟ – Ρωσίας που κλιμακώνεται στο έδαφος της Ουκρανίας. Η εμπλοκή μεγάλων αμερικανικών πολυεθνικών στην αναζήτηση υδρογονανθράκων, σε συνδυασμό με το παράνομο τουρκολιβυκό σύμφωνο, φορτώνουν με «μπαρούτι» την περιοχή και τροφοδοτούν τον ανταγωνισμό ανάμεσα στην αστική τάξη Ελλάδας και Τουρκίας.
Εξάλλου, αποτελεί σταθερή επιδίωξη της ελληνικής αστικής τάξης να αναβαθμίζει τη θέση της, να αναδειχτεί σε ενεργειακό κόμβο και «δύναμη σταθερότητας» στην Ανατολική Μεσόγειο, ενώ εμπλέκεται όλο και περισσότερο στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο στην Ουκρανία και γενικότερα στους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς.
Με ευθύνη της κυβέρνησης της ΝΔ, αλλά και του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ, στο όνομα των συμβατικών υποχρεώσεων στο ΝΑΤΟ στέλνει συνεχώς οπλισμό στην Ουκρανία, ενώ φουντώνουν και οι φήμες για αποστολή τεθωρακισμένων αρμάτων μάχης αλλά και του συστήματος S-300, τη στιγμή που έχει απογειωθεί η χρησιμοποίηση των στρατιωτικών βάσεων στην Ελλάδα από τις αμερικανοΝΑΤΟϊκές δυνάμεις.