Οργή και αποτροπιασμό συνεχίζει να προκαλεί η δολοφονία του 36χρονου Αντώνη Καργιώτη στο λιμάνι του Πειραιά, στις 5 Σεπτέμβρη 2023, όταν μέλη του πληρώματος του πλοίου «Blue Horizon» της «Attica Group», με προορισμό το Ηράκλειο, έσπρωξαν τον Αντώνη από τον καταπέλτη στη θάλασσα και τον άφησαν να πνιγεί αβοήθητος, όπως αποκάλυψε βίντεο αυτοπτών μαρτύρων.
Η δίκη των 4 κατηγορουμένων ξεκίνησε, χτες, στο Μεικτό Ορκωτό Δικαστήριο Πειραιά, δύο μήνες προτού εκπνεύσει το ανώτατο όριο προφυλάκισης των 18 μηνών, με την κατάθεση των δύο αδερφών του θύματος, φορτισμένη συγκινησιακά. Οπως κατέθεσε ο αδερφός του Νίκος, «ήταν φιλότιμος και συχνά βοηθούσε τους άλλους». Αναφορικά με την κατάσταση της υγείας του είπε ότι είχε «μια μέτρια νοητική υστέρηση» και πρόσθεσε: «Είχε εξεταστεί σχετικά. Μπορούσε να επικοινωνεί, να εργαστεί. Ηταν λειτουργικός».
Να σημειωθεί ότι προφυλακιστέοι βρίσκονται ο πλοίαρχος και ο ύπαρχος, ενώ ο υποπλοίαρχος και ο ναύκληρος έχουν αφεθεί ελεύθεροι με περιοριστικούς όρους. Ο ύπαρχος βαρύνεται με τις κατηγορίες της απόπειρας ανθρωποκτονίας με ενδεχόμενο δόλο και της κατάχρησης εξουσίας, ενώ ο καπετάνιος κατηγορείται για τα αδικήματα «της επικίνδυνης παρέμβασης στη συγκοινωνία πλοίου από την οποία επήλθε θάνατος και της απόπειρας υπόθαλψης κατά συρροή».
Σύμφωνα με την εισαγγελική πρόταση, ο πλοίαρχος κατηγορείται ότι έδωσε το πράσινο φως να αποπλεύσει το «Blue Horizon» με ανοιχτό καταπέλτη, κάτι που δεν επιτρέπεται από τους κανονισμούς ασφαλείας. Ο υποπλοίαρχος, με τη σειρά του, κατηγορείται για συνέργεια, διά ενέργειας και διά παραλείψεως, σε ανθρωποκτονία με πρόθεση, τελεσθείσα με ενδεχόμενο δόλο καθώς ενώ είχε δει τι συνέβη, δεν ενημέρωσε τον πλοίαρχο να σταματήσει η λειτουργία των μηχανών και δεν έριξε στη θάλασσα κάποιο σωσίβιο. Με παρόμοιες κατηγορίες βαρύνεται και ο ναύκληρος.
Σημαντική ήταν η χτεσινή χειμαρρώδης κατάθεση του αυτόπτη μάρτυρα, επιβάτη του πλοίου Σωτ. Τσιάτσιου. Ανέφερε ότι το θύμα απωθήθηκε τρεις φορές από τον καταπέλτη του πλοίου από μέλη του πληρώματος, σχολιάζοντας: «Δεν έπεσε ο άνθρωπος αλλά τον απώθησαν εκτός του καταπέλτη». Τόνισε μάλιστα πως «ο εμπλεκόμενος υπάλληλος, αφού έπεσε ο Αντώνης, κοιτάει προς τα εκεί, διαβίβασε στον ασύρματο κάτι και μετά τον είδα να σηκώνει το χέρι και να κάνει μια κίνηση σα να λέει “πάμε”. Δεν ξέρω τι εννοούσε με την κίνηση, αλλά αυτό φάνηκε».
Περιέγραψε δε την «ενστικτώδη προσπάθεια» του Αντώνη να κρατηθεί στη ζωή, λέγοντας: «Επεσε στο νερό και κατευθείαν βγήκε με την άνωση το σώμα του από το νερό μέχρι τους ώμους του, έκανε μια κίνηση μια – δυο φορές με τα χέρια του για να κρατηθεί και μετά εξαφανίστηκε. Και δεν τον ξαναείδα… Εφταιγε η δίνη; Η προπέλα; Δεν ξέρω… Δεν τον είδα να χτυπάει κάπου πάντως. Τον πήραν τα νερά μέσα και τον είδα 20 δευτερόλεπτα μετά περίπου στο ίδιο σημείο που μπήκε στο νερό. Βγήκε σε πλάγια στάση το σώμα και από τα νερά προφανώς γύρισε μπρούμυτα». Ο μάρτυρας αναφέρθηκε και στις συνεχείς αντιδράσεις του κόσμου, που ζητούσε από το πλήρωμα να αφήσουν τον 36χρονο να μπει στο πλοίο ήδη από την πρώτη απώθηση. Αλλωστε, όπως είπε, «ακόμα και λαθρεπιβάτης να ήταν, θα μπορούσε να βγάλει εισιτήριο αφού μπει».
Αναφορικά με τις ενέργειες που ακολούθησαν μετά την πτώση του 36χρονου στο νερό, είπε ότι επιβάτες έσπευσαν να ενημερώσουν, άλλοι το Λιμεναρχείο και άλλοι την Αστυνομία όταν το πλοίο ξεκίνησε κανονικά τον απόπλου. «Από την ώρα του συμβάντος για μισή ώρα είχαμε πορεία κανονικά για Ηράκλειο. Και κανονικά έκοψαν τις μηχανές κι είπαν πως με εντολή Λιμεναρχείου θα παραμείνουμε εδώ. Οι περισσότεροι επιβάτες δεν είχαν εικόνα τι είχε γίνει. Μείναμε 20 λεπτά και μετά υπήρξε δεύτερη ανακοίνωση ότι για το συμβάν που συνέβη στο λιμάνι και δεν φέρει ευθύνη το πλοίο επιστρέφουμε στον Πειραιά». Οπως είπε ο μάρτυρας, αντιλήφθηκε ότι κάτι συνέβαινε ενώ βρισκόταν με την σύζυγό του στο κατάστρωμα του πλοίου. «Δεν είδα εξαρχής κάποια κίνηση, ακούσαμε φωνές. Είδα δύο ανθρώπους του πλοίου να προσπαθούν να απωθήσουν κάποιον πολίτη από το να μπει. Τον έσπρωχναν να βγει έξω».
Σε ερώτηση του προέδρου αν ο Αντώνης έδειξε κάτι, ο μάρτυρας απάντησε ότι «έτσι το εξέλαβα. Το εισιτήριο; Το πορτοφόλι του; Δεν ξέρω… Το έκανε ενώ προσπαθούσε να ξανανέβει από την προβλήτα. Και τη δεύτερη φορά ήταν στο σπαστό και δέχθηκε απώθηση από ένα άτομο αυτή τη φορά και βγήκε στην προβλήτα ξανά. Υπήρξε και τρίτη προσπάθεια να μπει στον καταπέλτη».
Κτηνωδία στον βωμό του κέρδους
Να υπενθυμίσουμε ότι μετά τη δημοσιοποίηση του βίντεο ήρθαν στο φως και σημαντικά ηχητικά ντοκουμέντα από τα μικρόφωνα της γέφυρας του πλοίου και το αποκαλούμενο «μαύρο κουτί». Επίσης ντοκουμέντα από το ημερολόγιο του πλοίου, τα βιβλία συμβάντων του Α’ Λιμενικού Τμήματος του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά και του Peiraeus Traffic, επικοινωνίες με το Λιμεναρχείο, συνομιλίες με την εταιρεία, συνομιλίες μεταξύ του καπετάνιου και του πληρώματος. Επίσης, μαρτυρίες που επιβεβαιώνουν ότι ο πνιγμένος αποτελεί τραγικό θύμα μιας κτηνωδίας, της ίδιας της απαξίωσης της ανθρώπινης ζωής στο κυνήγι του κέρδους, των εταιρικών «στόχων», της εφοπλιστικής και κρατικής ασυδοσίας. Ο ίδιος ο καπετάνιος – σύμφωνα με τα στοιχεία της δικογραφίας – έχει παραδεχτεί ότι ακούστηκε η κραυγή «άνθρωπος στη θάλασσα» και παρότι είναι υποχρεωμένος από τους κανόνες του Ναυτικού Δικαίου, δεν έσβησε τις μηχανές και δεν έκανε καμία προσπάθεια διάσωσης!
Για την κατηγορία της υπόθαλψης έχουν δει το φως της δημοσιότητας ηχητικά ντοκουμέντα από το σύστημα καταγραφής ήχου του πλοίου, όπου φαίνεται να υπάρχουν οδηγίες για το τι θα πουν στις αρχές κατά τη διάρκεια της ανάκρισης, για να μην τους απολύσουν… Η οικογένεια του Αντώνη Καργιώτη εκπροσωπείται αφιλοκερδώς από ομάδα του Δικηγορικού Συλλόγου Λασιθίου. Η δίκη θα συνεχιστεί την Πέμπτη.
Με αφορμή την έναρξη της δίκης τη συμπαράστασή της στην οικογένεια του Αντώνη εκφράζει η Ομάδα Γυναικών Αγίου Νικολάου (μέλος ΟΓΕ) απαιτώντας την τιμωρία των ενόχων.
Στην ανακοίνωσή της σημειώνει μεταξύ άλλων ότι δεν πρέπει να ταυτισθούν οι υπεύθυνοι με όλους τους εργαζόμενους στα πλοία, που είναι γυναίκες και άνδρες του καθημερινού μόχθου, που προσπαθούν και αγωνίζονται καθημερινά για να καλύψουν τις ανάγκες μας και να εξασφαλίσουν την ασφάλεια και προστασία μας σε ένα ταξίδι.
Και τονίζει: «Οι πραγματικές και βαθύτερες ευθύνες είναι εκείνες του κράτους και οι πολιτικές ευθύνες των κυβερνήσεων διαχρονικά που αδιαφορούν παντελώς για τις ζωές και τις ανάγκες μας, όπως και για τις ανάγκες του Αντώνη και της οικογένειάς του, που μετά βίας τα έβγαζαν πέρα, χωρίς καμία φροντίδα και στήριξη αφού όλες οι δημόσιες κοινωνικές υπηρεσίες είναι τραγικά υποστελεχωμένες και με τεράστια έλλειψη πόρων. Με την πολιτική τους αποδεικνύουν καθημερινά ότι τα μόνα συμφέροντα που εξυπηρετούν πάντοτε είναι αυτά των μεγάλων εταιρειών και ομίλων που έχουν τεράστιες ευθύνες, όταν κοστολογώντας τη ζωή του κάθε επιβάτη και εργαζόμενου δεν διστάζουν να διατάξουν να κινήσουν τις μηχανές και να αφήσουν να χαθεί ένας άνθρωπος, για να μη χαθεί ένα δρομολόγιο. Εδειξαν για άλλη μια φορά ότι πάνω στη ζυγαριά κόστους/κέρδους και ζωής “ο χρόνος είναι χρήμα” και οι ζωές των παιδιών και των συνανθρώπων μας είναι “χάσιμο χρόνου”».