Εκτεταμένες εργασίες αναβάθμισης της βάσης της Σούδας σε όλα τα επίπεδα

Εκτεταμένες εργασίες σε όλα τα επίπεδα δρομολογούνται στη Σούδα, καθώς Αμερικανοί, κυβέρνηση και αστικά κόμματα επιταχύνουν την αναβάθμιση των υποδομών στο ευρωατλαντικό τους προπύργιο. Άλλωστε, κλιμακώνονται οι κόντρες με άλλα ιμπεριαλιστικά κέντρα από τη Μαύρη Θάλασσα έως την Ερυθρά, και οι ντόπιοι επιχειρηματικοί όμιλοι αναζητούν ακόμα πιο ενεργό ρόλο ΝΑΤΟικού προμαχώνα στην περιοχή, διεκδικώντας γεωστρατηγική αναβάθμιση και μερτικά από την καπιταλιστική λεία.

Προχωράνε, δε, με λυμένα τα χέρια μέσα από διαδικασίες όπως ο περιλάλητος Στρατηγικός Διάλογος Ελλάδας – ΗΠΑ (αφορά και την «Αμυντική Συνεργασία» – ξεκίνησε επισήμως το 2018 επί ΣΥΡΙΖΑ και συνεχίστηκε επί ΝΔ), και τις λεγόμενες «επικαιροποιήσεις» της Συμφωνίας για τις Βάσεις (συζητήθηκαν εκτενώς επί ΣΥΡΙΖΑ για να καταληχθούν και να ψηφιστούν επί ΝΔ).

Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο και στην πιο πρόσφατη εξέλιξη που δημοσιοποιεί σήμερα ο «Ριζοσπάστης», οι Αμερικανοί δίνουν συμβόλαιο ύψους από 1 έως 5 εκατ. δολάρια για εκτεταμένες επισκευές σε συνολικά έξι υποσταθμούς διανομής ηλεκτρικού ρεύματος στην «NSA Souda» (οι SS2, SS4, SS5, SS6, SS7 και SS9), όπως και σε έναν πίνακα μεταγωγής μέσης τάσης (MV) (SS7A). Προβλέπονται και «εργασίες αποξηλώσεως» συνοδευόμενες από νέες κατασκευές κι υποδομές, όπου απαιτηθεί με βάση τις αυξημένες τους ανάγκες.

Οι θέσεις των εννέα υποσταθμών στη Σούδα…

Σύμφωνα με τα σχετικά αμερικανικά έγγραφα, η Βάση συνδέεται με το δίκτυο Μέσης Τάσης της ΔΕΗ σε σημείο βόρεια του κτιρίου 5 της «NSA Souda». Εκεί τερματίζει το εναέριο σύστημα της εταιρείας και ξεκινούν υπόγεια καλώδια προς τη Βάση, τα οποία ακολούθως διακλαδίζονται σε δύο γραμμές, «τρέχουν» υπόγεια σε όλη την εγκατάσταση και τροφοδοτούν τους συνολικά εννέα υπάρχοντες υποσταθμούς.

Θυμίζουμε, εξάλλου, όπως αποκάλυψε πρόσφατα ο «Ριζοσπάστης», οι αρμόδιες αμερικανικές υπηρεσίες έχουν δρομολογήσει και τακτικές εργασίες συντήρησης και μικροεπισκευές («Recurring Maintenance and Minor Repair») στις εγκαταστάσεις καυσίμων στη βάση τους στη Σούδα («NSA Souda Bay»). Πέρα από τις δεξαμενές και τα αντλιοστάσια καυσίμων, οι εργασίες εστιάζουν και στον αγωγό JP-5 Fuel Transfer Line, μήκους συνολικά 7 χιλιομέτρων, που ξεκινά από τον λιμένα των Αμερικανών στο Μαράθι (Marathi NATO fuel depot), περνά δίπλα από αρχαιολογικό χώρο της μινωικής εποχής και φτάνει μέχρι το αεροπορικό σκέλος της βάσης των Αμερικανών στην 115 Πτέρυγα Μάχης. Τις εργασίες θα ακολουθούν, όπως προβλέπεται, τρίμηνες, εξάμηνες και ετήσιες επιθεωρήσεις των εγκαταστάσεων.

Θυμίζουμε, επίσης, ότι σύμφωνα πάντα με παλαιότερες αποκαλύψεις του «Ριζοσπάστη», σε συνεννόηση με την ελληνική κυβέρνηση και με τη σύμφωνη γνώμη των άλλων αστικών κομμάτων, οι Αμερικανοί βάζουν πλέον μπρος ένα ευρύτερο, εκτεταμένο πρόγραμμα έργων συντήρησης, αποκατάστασης, εκσυγχρονισμού και επεκτάσεων τόσο στο ναυτικό όσο και στο αεροπορικό σκέλος της βάσης τους στη Σούδα, ενώ μπόλικο «χέρι» θα βάλουν και σε ό,τι λογίζεται ως «εθνικές» εγκαταστάσεις, επιβεβαιώνοντας για άλλη μια φορά ότι όλα είναι στη διάθεση και χρήση των ΑμερικανοΝΑΤΟικών για σκοπούς που καμία σχέση δεν έχουν με την Άμυνα της Ελλάδας.

…και οι έξι στους οποίους θα γίνουν εργασίες

Χαρακτηριστικά, τα έργα θα απλωθούν στα εξής σημεία, όπως τα κατονομάζουν οι ίδιοι οι Αμερικανοί σε σχετικά τους έγγραφα:

— «Naval Support Activity Souda Bay» («Αμερικανική Ευκολία Σούδας»). Η ναυτική βάση τους στη Σούδα, με το περίφημο κρηπίδωμα Κ-14, τη μοναδική προβλήτα στη Μεσόγειο όπου μπορεί να δέσει αεροπλανοφόρο, για υποστήριξη του πλοίου και ξεκούραση του πληρώματος. Διόλου τυχαία, αυτές τις μέρες έδεσαν εκεί διαδοχικά το αμερικανικό «USS Dwight D. Eisenhower», κι αμέσως μετά το γαλλικό «Charles de Gaulle».

— «Malaxa Communication Site». Θέση με αναμεταδότες τους στη Μαλάξα Χανίων.

— «Marathi Greek Navy Base». Ο Ναύσταθμος Κρήτης (ΝΚ) του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Βρίσκεται σε άλλο σημείο του Κόλπου στο Μαράθι, από εκεί που είναι οι Αμερικανοί.

Το σχέδιο των ελληνικών κυβερνήσεων ήδη από την εποχή των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ ήταν να αναβαθμιστούν οι εγκαταστάσεις του με επέκταση υφιστάμενων προβλητών και δημιουργία νέων κρηπιδωμάτων, ανέγερση κατοικιών για τα πληρώματα των πλοίων που θα βρίσκονται ελλιμενισμένα στον ΝΚ συν δημιουργία επισκευαστικών υποδομών, που αυτήν τη στιγμή υφίστανται μόνο στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας. Π.χ. σήμερα στον ΝΚ τα συνεργεία διενεργούν μόνο «μικρής έκτασης», όπως λέγεται αρμοδίως, ναυτικές κατασκευές και ναυπηγικές εργασίες.

Σε κάθε περίπτωση, στόχος τους είναι να μετακινηθούν εκεί σε συχνότερη ή και μόνιμη βάση πυραυλάκατοι, φρεγάτες, υποβρύχια. Οι Αμερικανοί σπεύδουν να βάλουν πλάτη, ώστε ελληνικά πλοία με βάση τους την Κρήτη να αναπτύσσονται ταχύτερα στην Ανατολική Μεσόγειο ή και ακόμα παραπέρα αναλαμβάνοντας επιπλέον αποστολές στον ευρωατλαντικό σχεδιασμό, όπως γίνεται τώρα, με την αποστολή της φρεγάτας «ΥΔΡΑ» στην Ερυθρά Θάλασσα, με πρόσχημα τη δράση των Χούθι και την «ασφάλεια της ναυσιπλοΐας».

— «North Atlantic Treaty Organization (NATO ) Hellenic Navy Ammunition Command Sites». Υπάγονται στη Διεύθυνση Ναυτικών Οπλων Ναυστάθμου Κρήτης. Οι λεγόμενες εθνικές εγκαταστάσεις άρχισαν να κατασκευάζονται το 1952, ενώ οι εγκαταστάσεις του ΝΑΤΟ το 1955. Η κατασκευή του μεγαλύτερου μέρους των εγκαταστάσεων ολοκληρώθηκε το 1959 και η σχετική διακρατική συμφωνία (MOU) μεταξύ Ελλάδας – ΗΠΑ υπογράφτηκε το 1961. Ο διευθυντής της Διεύθυνσης Ναυτικών Οπλων, εκτός από τις κοινές αρμοδιότητες των διευθυντών Διευθύνσεων, έχει αρμοδιότητα και σε θέματα:

Εξασφάλισης της ορθής διακίνησης και εφοδιασμού των πολεμικών πλοίων και ναυτικών υπηρεσιών του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς και των πολεμικών πλοίων άλλων κρατών, σύμφωνα με τις ισχύουσες διακρατικές συμφωνίες, με όπλα, πυρομαχικά και συναφές υλικό υποστήριξης. Επίσης, εξασφάλισης της φύλαξης, συντήρησης, λειτουργικότητας και ετοιμότητας των αποθηκών πυρομαχικών του ΝΑΤΟ.

— Τέλος, έργα θα γίνουν και στο «NATO POL Depot Marathi». Σε κοντινή απόσταση από το χωριό Στέρνες, είναι οι εγκαταστάσεις πετρελαίου, λαδιού μηχανής και λιπαντικών (POL) του NATO στον λιμένα της Σούδας, αυξάνοντας χωρητικότητες, ώστε να εξυπηρετούνται ακόμα περισσότερα πλοία. Αλλωστε, στις αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Καυσίμων του ΝΚ περιλαμβάνεται και αυτή της «Διαχείρισης των καυσίμων έτερων χωρών στις οποίες βάσει διμερών συμφωνιών έχει χορηγηθεί από το ΠΝ η δυνατότητα αποθήκευσης καυσίμων στις υπόγειες δεξαμενές των εγκαταστάσεων της Διεύθυνσης», όπως και της «εξασφάλισης του έγκαιρου ανεφοδιασμού σε καύσιμα και λιπαντικά» των «συμμαχικών πλοίων και των εγκαταστάσεων της Αμερικανικής Ευκολίας Σούδας».

Για όλα τα παραπάνω έργα προϋπολογίζονται αρχικά από 45 έως 75 εκατομμύρια δολάρια. Κάθε έργο που θα μπαίνει μπροστά θα πληρώνεται στις κατασκευαστικές από 500.000 έως 5 εκατ. δολάρια. Η εκτέλεσή τους προβλέπεται να ξεκινήσει το δεύτερο εξάμηνο του 2025 και να διαρκέσει έως και πεντέμισι χρόνια.

Αναδημοσίευση από τον «Ριζοσπάστη» της Τετάρτης 8 Μάη 2024.

Ετικέτες: , ,

Δείτε ακόμα...