Γερμανικός τύπος: Γαλλογερμανική πρωτοβουλία για το Ταμείο Ανάκαμψης

Makron-Merkel

Handelsblatt

Η εφημερίδα στο κεντρικό της σχόλιο ασχολείται με την πρωτοβουλία των Μέρκελ-Μακρόν για τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης ύψους 500 δις ευρώ που μπορεί να είναι αρκετά αμφιλεγόμενη και να μην λύνει όλα τα προβλήματα, εντούτοις είναι ορθή.

Η εφημερίδα συνεχίζει επισημαίνοντας ότι η νομισματική ένωση παραμένει ένα εύθραυστο οικοδόμημα. Το ευρώ, το πιο περήφανο εγχείρημα της Ευρώπης, δεν ήταν τίποτε περισσότερο από μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί η διαφορετική ανταγωνιστικότητα μέσα από την πλήρη αδιαφορία. Η νομισματική ένωση δεν κατάφερε να επιτύχει μόνη της τη σύγκλιση που είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της λειτουργικότητάς της. Το αντίθετο, αφού το ευρώ διεύρυνε το χάσμα. Και οι πολιτικοί στο Βερολίνο έχουν αντιληφθεί ότι η νομισματική ένωση μπορεί να επιβιώσει μακροπρόθεσμα μόνο ως αναδιανεμητική ένωση ή ένωση κοινής ευθύνης. Την ίδια ώρα έχει γίνει στη γερμανική κυβέρνηση το εξής: η επιβίωση του ευρώ και η οικονομική εξυγίανση της νότιας Ευρώπης εξυπηρετεί τα πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα της Γερμανίας. Τα γερμανικά και τα ευρωπαϊκά συμφέροντα είναι ένα.

Süddeutsche Zeitung

Και η αυτή η εφημερίδα κινείται στο ίδιο μήκος κύματος που σχολιάζει ότι μια οικονομία με εξαγωγικό προσανατολισμό, όπως η γερμανική, μπορεί να λειτουργήσει μόνο εάν υπάρχουν αγορές. Διερωτάται πού υπάρχουν σήμερα. Όταν το εμπόριο με τις ΗΠΑ έχει μειωθεί δραστικά και η ασιατική αγορά είναι σκιά του εαυτού της. Αυτό που μένει είναι η ευρωπαϊκή εσωτερική αγορά που αριθμητικά είναι η μεγαλύτερη του κόσμου. Όταν είναι καλά, είναι καλά και η Γερμανία. Το Ταμείο Ανάκαμψης που έχει στόχο να βοηθήσει χώρες όπως την Ιταλία και την Ισπανία να ενισχύσουν τις οικονομίες τους και να ανανεώσουν τις υποδομές τους βοηθά λοιπόν εν τέλει και τη Γερμανία καθώς μπορεί να εξάγει και πάλι προς αυτές τις χώρες.

Frankfurter Allgemeine Zeitung

Συμφωνία γερμανικής κυβέρνησης και Lufthansa για τη διάσωση του αερομεταφορέα

Το σχέδιο διάσωσης της αεροπορικής Lufthansa που παρασύρθηκε από τη δίνη της πανδημίας σχολιάζει ηεφημερίδα. Ειδικότερα επισημαίνει ότι η διάσωση ιδιωτικών επιχειρήσεων με δημόσιο χρήμα συνιστά κατάφωρη παρέμβαση στην οικονομία της αγοράς, διότι οδηγεί σε στρεβλώσεις του ανταγωνισμού και ανοίγει διάπλατα στην πολιτική την πόρτα επιχειρηματικών αποφάσεων. Είναι θεμιτό να αξιώνει το Βερολίνο έλεγχο, σε αντάλλαγμα των εννέα δις ευρώ που κοστίζει η διάσωση. Είναι εξίσου σημαντικό όμως η συμμετοχή αυτή να μείνει κάτω από όρια που θα διασφάλιζαν στο κράτος μια μειοψηφία αρνησικυρίας και συνεπώς άμεση πρόσβαση στο επιχειρείν. Παρά ταύτα η μερική κρατικοποίηση είναι ένας ριψοκίνδυνος ελιγμός.

Süddeutsche Zeitung

Για το ίδιο θέμα η εφημερίδα σχολιάζει πως δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Lufthansa δεν μπορεί να βγει από την κρίση με τις δικές της δυνάμεις και χρειάζεται βοήθεια. Μια πτώχευση δεν αποτελεί επιλογή διότι οι συνέπειες για εργαζομένους, πελάτες και μετόχους θα ήταν απρόβλεπτες. Είναι σωστό να στηρίξει κανείς την αεροπορική εταιρία. Η Lufthansa διολίσθησε στην κρίση χωρίς να φταίει. Δεύτερον, μεγάλες και εξαρτώμενες από τις εξαγωγές οικονομίες, όπως η Γερμανία, χρειάζονται έναν διεθνή αερομεταφορέα. Και τρίτον, ειδικώς η Lufthansa είχε ένα υγιή οικονομικό σχεδιασμό. Είναι θετικό να συμμετέχει τώρα το κράτος, χωρίς όμως να παρεμβαίνει σε μεγάλο βαθμό. Διότι μια τρόπον ”επανα-κρατικοποίηση” θα ήταν αντιπαραγωγική.

Volksstimme

Η εφημερίδα του Μαγδεμβούργου κάνει μια διαφορετική ανάγνωση. Γράφει ότι οι αεροπορικές θεωρούνταν ανέκαθεν οι ιερές αγελάδες της οικονομίας. Ειδικά στη Γερμανία η κρατική συμμετοχή στη Lufthansa έχει μακρά παράδοση. Σπανίως η δραστηριοποίηση αυτή όμως ήταν συμφέρουσα. Είναι αμφίβολο εάν μια κρατική κεφαλαιακή λύση εννέα δις ευρώ με χρήματα φορολογουμένων μπορεί να λύσει δια παντός τα προβλήματα ενός κλάδου με πλεονάζουσα προσφορά, σε παγκόσμιο επίπεδο.

Πληροφορίες από DW

Ετικέτες:

Δείτε ακόμα...