Redaktionsnetzwerk Deutschland
Ο γερμανικός κολοσσός της αυτοκινητοβιομηχανίας, η Volkswagen, περνά δύσκολες ώρες. Τα σενάρια για το μέγεθος της οικονομικής καταστροφής, από απολύσεις μέχρι και κλείσιμο ορισμένων εργοστασίων, είναι όλα ανοιχτά. Το θέμα, αναμενόμενα, απασχολεί και τον γερμανικό Τύπο.
«Αρχικά, ακούστηκε σαν ένας ψεύτικος κεραυνός σε μία θεατρική παράσταση: Η Volkswagen, η drama queen της γερμανικής οικονομίας, έχει για ακόμα μία φορά εσωτερικά προβλήματα», σχολιάζει o συντάκτης του δημοσιογραφικού δικτύου: «Το γεγονός ωστόσο ότι η διοίκηση ανέφερε και τους όρους “κλείσιμο εργοστασίων” και “απολύσεις” ήταν μεν ένα ταμπού που έσπασε, αλλά μάλλον και εντελώς αναμενόμενο. Δύο μήνες αργότερα είναι πλέον σαφές: Σοβαρολογούν. Η πιο μεγάλη απειλή της ηγεσίας της VW δεν είναι απλώς ένα διαπραγματευτικό χαρτί, αλλά δεν αποκλείεται να γίνει πραγματικότητα».
Süddeutsche Zeitung
Θετικό πρόσημο επιχειρεί να δώσει στην κρίση της Volkswagen η εφημερίδα: «Το καλό με τις μεγάλες κρίσεις είναι ότι η αλήθεια βγαίνει στο φως. Διότι είναι γεγονός πως εδώ και πολύ καιρό ο μεγαλύτερος εργοδότης του ιδιωτικού τομέα στη Γερμανία, στον σημαντικότερο κλάδο της βιομηχανίας, πρέπει επειγόντως να κάνει μεταρρυθμίσεις. Η ειλικρίνεια είναι μια νέα εμπειρία για έναν όμιλο που για καιρό προτιμούσε να παραποιεί τις μετρήσεις ντίζελ αντί να επενδύει στο μέλλον», γράφει χαρακτηριστικά η εφημερίδα, για να καταλήξει πως «Όλες οι πλευρές πρέπει να κάνουν υποχωρήσεις. Σε αυτές περιλαμβάνεται και η μείωση της υπερδιογκωμένης διοίκησης. Ο διευθύνων σύμβουλος της VW, Όλιβερ Μπλουμ, ο πιο ακριβοπληρωμένος διευθύνων σύμβουλος στο Dax αυτήν τη στιγμή, θα πρέπει να παραιτηθεί από ένα μέρος των εκατομμυρίων του. Πάνω απ’ όλα, πρέπει να παραδώσει αυτό που οι εργαζόμενοι ζητούν εδώ και χρόνια: μοντέλα αυτοκινήτων που οι άνθρωποι θέλουν πραγματικά να αγοράσουν».
Spiegel online
Στον αντίποδα το σχόλιο του περιοδικού: «H Volkswagen δεν είναι μια απλή εταιρεία. Είναι το DNA αυτής της χώρας. Είμαστε όλοι Volkswagen. Το διαφημιστικό της σλόγκαν θα μπορούσε επίσης κάλλιστα να συμπεριληφθεί στο Γερμανικό Σύνταγμα. Η κατάσταση είναι σοβαρή, και μένει μόνο μία μετέωρη ελπίδα ότι οι απειλές είναι οι συνήθεις θεατρινισμοί πριν από τις συλλογικές διαπραγματεύσεις. Την Τετάρτη, ο όμιλος VW και το συνδικάτο της IG Metall θα συναντηθούν για να συζητήσουν σχετικά με τη νέα συλλογική σύμβαση. Για τους αναμενόμενους εργατικούς αγώνες υπάρχει ήδη ένα κατάλληλο σύνθημα: «Volkswagen. Το ναυάγιο».
Ο ρόλος των μεγάλων επιχειρήσεων την περίοδο του Εθνικοσοσιαλισμού και η ανάμιξή τους είναι αντικείμενο μελέτης εδώ και πολλά χρόνια στη Γερμανία. Τι έκαναν όμως οι μεσαίες και οι μικρότερες επιχειρήσεις επί Χίτλερ;
Όπως παρατηρεί το περιοδικό Spiegel στην ιστοσελίδα του, ξεκινούν δειλά δειλά να επεξεργάζονται το σκοτεινό τους παρελθόν και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις: «Κάποιες μεγάλες γερμανικές εταιρείες έχουν πλέον μελετήσει ενδελεχώς το ναζιστικό τους παρελθόν. Για να το καταφέρουν ωστόσο αυτό, ασκήθηκε σε μεγάλο βαθμό δημόσια πίεση. Βέβαια και οι μεσαίες επιχειρήσεις έχουν μια ιστορία να αφηγηθούν για εκείνη την εποχή. Και αυτές συμμετείχαν εν μέρει σε “αριοποιήσεις” και εκκαθαρίσεις και πρέπει τώρα να αναρωτηθούν πώς αντιμετώπισαν τους Εβραίους υπαλλήλους και τους καταναγκαστικούς εργάτες τους. Άλλωστε και αυτές εμπλέκονταν στην πολεμική οικονομία της ναζιστικής Γερμανίας, αποκομίζοντας σημαντικά κέρδη».
Πληροφορίες από DW