Tagesschau
Τελικά η αποχώρηση των Φιλελευθέρων από την κυβέρνηση Σολτς, που οδήγησε και στην κατάρρευσή της, μόνο αυθόρμητη δεν ήταν. Το σχέδιο είχε εκπονηθεί μυστικά και η κρίσιμη ημερομηνία είχε χαρακτηριστεί «D-Day», όπως δηλαδή η ημέρα της απόβασης των Συμμάχων στη Νορμανδία, κατά τη διάρκεια του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου. Η αποκάλυψη του σχετικού εγγράφου οδήγησε τελικά σε παραίτηση τον Γενικό Γραμματέα του κόμματος Ντιρ-Σαράι, ο οποίος αρχικά είχε διαψεύσει την ύπαρξη του εσωκομματικού εγγράφου, αλλά και τη χρήση του συγκεκριμένου όρου.
Η ειδησεογραφική σελίδα του πρώτου καναλιού της δημόσιας γερμανικής τηλεόρασης ARD γράφει χαρακτηριστικά: «Το έγγραφο περιέχει ένα λεπτομερές σενάριο για την έξοδο του FDP από τον συνασπισμό με το SPD και τους Πράσινους. Aνέφερε ότι ο «ιδανικός χρόνος» για την ανακοίνωση αποχώρησης από τον συνασπισμό θα μπορούσε να είναι στα μέσα της 45ης ημερολογιακής εβδομάδας μεταξύ 4 και 10 Νοεμβρίου. Στις 6 Νοεμβρίου, η συμμαχία όντως διαλύθηκε – όταν ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς (SPD) απέπεμψε τον Λίντνερ από υπουργό Οικονομικών σε συνεδρίαση της επιτροπής συνασπισμού, και το έγγραφο επικρίθηκε όχι μόνο για το περιεχόμενό του, αλλά και για την επιλογή των λέξεων».
Süddeutsche Zeitung
Για το ίδιο θέμα η εφημερίδα σε σχόλιό της με τίτλο «Όχι κι έτσι αγαπητό FDP» αναφέρει: «Η επιλογή των λέξεων των Φιλελευθέρων στο σχέδιο για την έξοδο από την κυβέρνηση είναι ανιστόρητη και ανάξια ενός κυβερνώντος κόμματος. Αλλά πήγαν κι ένα βήμα παραπέρα, καθώς πιάστηκαν να λένε ψέματα».
Η δημοσιογράφος περιγράφει την κατάσταση ως εξής: «Ενώ η κυβέρνηση εξακολουθούσε να διαπραγματεύεται τον τρόπο με τον οποίο θα καλύψει τις τρύπες του προϋπολογισμού και ποια μέτρα ήταν τα κατάλληλα ενόψει της κακής οικονομικής κατάστασης, το FDP στο εσωτερικό ήταν ήδη άλλού. Προτού καν ο αρχηγός του, Κρίστιαν Λίντνερ στείλει το 18σέλιδο έγγραφό του για την οικονομική στροφή στους επικεφαλής των άλλων κομμάτων, το σενάριο της αποχώρησης ήταν προφανώς προχωρημένο και επεξεργασμένο».
Και η αρθρογράφος καταλήγει: «Η πολιτική είναι μια επιχείρηση με υπερβολικές επικλήσεις της ηθικής προς τα έξω και έλλειψη αρετής προς τα έσω. Αλλά όταν, όπως στην περίπτωση του FDP, η άσχημη πλευρά της πολιτικής αποκαλύπτεται για άλλη μια φορά στα μάτια όλων, αυτό δεν μπορεί να απαντηθεί με ένα ανασήκωμα των ώμων. Αλλά με ένα δυνατό: Όχι έτσι!»
Spiegel
Για «μαύρη Παρασκευή» για τους Φιλελεύθερους κάνει λόγο σαρκαστικά το περιοδικό, το οποίο αμφισβητεί ανοιχτά την προσπάθεια του Κρίστιαν Λίντνερ να πείσει ότι δεν είχε γνώση για το συγκεκριμένο έγγραφο και περιγράφει τον αναβρασμό, που έχει προκληθεί στο εσωτερικό του κόμματος από τις αποκαλύψεις. «Ο Λίντνερ όχι μόνο έχει βυθίσει το κόμμα του σε μια σοβαρή δημόσια κρίση εμπιστοσύνης, αλλά έχει χάσει και την εμπιστοσύνη στο εσωτερικό του. Αυτό θα μπορούσε να είναι ακόμη πιο κρίσιμο ενόψει των πρόωρων ομοσπονδιακών εκλογών στις 23 Φεβρουαρίου. Εξάλλου, η ενότητα είναι ιδιαίτερα σημαντική για να επιστρέψει το κόμμα, το οποίο βρίσκεται σήμερα κάτω από το όριο του 5% στις δημοσκοπήσεις, στο κοινοβούλιο».
Αναμφίβολα η υπόθεση αυτή θα μπορούσε τελικά να αποβεί μοιραία για το κόμμα, αφήνοντάς το εκτός Βουλής και μειώνοντας κατά μία τις επιλογές του επόμενου καγκελάριου με ένα συνήθως πρόθυμο να συγκυβερνήσει εταίρο.
Frankfurter Allgemeine
Η εφημερίδα φιλοξενεί αναλυτικό ρεπορτάζ για την προεκλογική στρατηγική της ακροδεξιάς AfD (Εναλλακτική για τη Γερμανία) σημειώνοντας ότι όπως έχει συμβεί και με άλλα ιδεολογικά συγγενή κόμματα στην Ευρώπη θα επικεντρωθεί κυρίως στο διαδίκτυο. «Η συντομία και η χρονική συγκυρία της προεκλογικής εκστρατείας θα ωφελήσει την AfD ιδιαίτερα σε έναν τομέα: την κυριαρχία του στα κοινωνικά δίκτυα». Η προεκλογική εκστρατεία του κόμματος θα είναι αυτή τη φορά «επικεντρωμένη στο διαδίκτυο», λέει ο ταμίας του κόμματος. «Πρέπει να είναι έτσι, επειδή διεξάγεται το χειμώνα και είναι σύντομη- μπορούμε επίσης να εκμεταλλευτούμε τα πλεονεκτήματά μας εκεί».
Η εφημερίδα αναφέρει ότι η εκστρατεία θα τρέξει συγκεντρωτικά υπό τον πλήρη έλεγχο της προέδρου Άλις Βάιντελ, αλλά πλήρως επαγγελματικά, καθώς το κόμμα έχει πλέον την οικονομική ευχέρεια να συνεργαστεί με περισσότερες από μία μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες.
Πληροφορίες από DW