Η «UBER» χρησιμοποίησε παράνομες και βίαιες μεθόδους για να επιβληθεί στην αγορά, σύμφωνα με δημοσιεύματα

Η εταιρεία «Uber» βρέθηκε χθες Κυριακή στο επίκεντρο ενός σκανδάλου μετά τη μεγάλη έρευνα που διεξήγαγαν δημοσιογράφοι οι οποίοι την κατηγόρησαν ότι στο παρελθόν «παραβίασε τη νομοθεσία» και χρησιμοποίησε βίαιες μεθόδους για να επιβληθεί στην αγορά, παρά τις επιφυλάξεις πολιτικών και εταιρειών ταξί, σε μία ακόμη ένδειξη της πραγματικής λειτουργίας της «ελεύθερης αγοράς» και του «ανταγωνισμού».

Η βρετανική εφημερίδα «Guardian» έλαβε από ανώνυμη πηγή και μοιράστηκε με τη Διεθνή Κοινοπραξία Ερευνητών Δημοσιογράφων (ICIJ) και 42 ΜΜΕ, περίπου 124.000 έγγραφα που χρονολογούνται από το 2013 ως το 2017, μεταξύ των οποίων SMS και mail στελεχών της «Uber» καθώς και παρουσιάσεις, σημειώσεις και τιμολόγια.

Χθες Κυριακή πολλά μέσα ενημέρωσης σε όλο τον κόσμο (ανάμεσά τους η «Washington Post», η «Le Monde» και το BBC) δημοσίευσαν τα πρώτα τους άρθρα για το σκάνδαλο βασιζόμενα στα «Uber Files». Σε αυτά παρουσιάζουν κάποιες πρακτικές της «Uber» στη διάρκεια των ετών της γρήγορης επέκτασης της εταιρείας, αλλά και σε μια περίοδο που βρέθηκε στο επίκεντρο πολλών αντιπαραθέσεων κυρίως με εταιρείες ταξί σε διάφορες πόλεις, από το Παρίσι έως το Γιοχάνσεμπουργκ.

«Η εταιρεία παραβίασε τη νομοθεσία, παραπλάνησε την αστυνομία και τις ρυθμιστικές αρχές, εκμεταλλεύθηκε τη βία εναντίον των οδηγών της και άσκησε μυστικά πίεση σε κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο», αναφέρει στην εισαγωγή του το άρθρο του «Guardian».

Τα άρθρα αναφέρονται κυρίως σε μηνύματα του Τράβις Κάλανικ, τότε επικεφαλής της εταιρείας (σ.σ. «αποχώρησε» το 2017 υπό το βάρος κατηγοριών για σεξισμό και παρενοχλήσεις υπαλλήλων του) όταν στελέχη της εξέφρασαν την ανησυχία τους για τους κινδύνους που ενδέχεται να αντιμετώπιζαν οι οδηγοί της «Uber» τους οποίους ενθάρρυναν να συμμετάσχουν σε διαδήλωση στο Παρίσι. «Πιστεύω ότι αξίζει πολύ τον κόπο», τους απάντησε ο συνιδρυτής της εταιρείας. «Η βία εγγυάται την επιτυχία».

Σύμφωνα με τον «Guardian», η Uber υιοθέτησε αντίστοιχες τακτικές σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες (Βέλγιο, Ολλανδία, Ισπανία, Ιταλία), κινητοποιώντας τους οδηγούς της και ωθώντας τους να μεγεθύνουν τα περιστατικά βίας εναντίον τους, με στόχο η εταιρεία να εκμεταλλευθεί την κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης για να αποσπάσει υποχωρήσεις από τις αρχές.

Παράλληλα, τα στοιχεία που δημοσιεύονται στις εφημερίδες υποδεικνύουν και «επαφές» με το πολιτικό προσωπικό χωρών που είχε σκοπό να επεκταθεί. Τα δημοσιεύματα κάνουν ονομαστική αναφορά στον πρόεδρο της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν, ο οποίος από τη θέση του υπουργού Οικονομίας (2014-2016), φέρεται να «βοήθησε διακριτικά» στην εταιρεία. Παράλληλα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύονται, η «Uber» πρόσφερε μετοχές της σε πολιτικές προσωπικότητες στη Ρωσία και τη Γερμανία και πλήρωσε σε ερευνητές «εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια για να δημοσιεύσουν έρευνες για τα οφέλη του οικονομικού της μοντέλου», αναφέρει η βρετανική εφημερίδα.

Σύμφωνα με «απάντηση επί της αρχής» που έδωσε η Γαλλική Προεδρία της Δημοκρατίας σε ερωτήσεις της εφημερίδας «Le Monde», ο Εμανουέλ Μακρόν, ως υπουργός «φυσικά ήταν εκείνη την εποχή σε επαφές με τις εμπλεκόμενες εταιρείες στις βαθιές αλλαγές του τομέα των μεταφορικών υπηρεσιών, διευκολύνοντας στην άρση κάποιων διοικητικών ή ρυθμιστικών εμποδίων».

«Δεν έχουμε δικαιολογήσει και δεν αναζητούμε δικαιολογίες για τις συμπεριφορές που δεν συνάδουν με τις τρέχουσες αρχές μας ως εταιρεία», επισήμανε η Τζιλ Χέιζελμπέικερ, αντιπρόεδρος της «Uber», αρμόδια για το Μάρκετινγκ και τις Δημόσιες Σχέσεις σε ανακοίνωσή της. «Ζητάμε από το κοινό να μας κρίνει από τα όσα κάναμε τα πέντε τελευταία χρόνια και από τα όσα θα κάνουμε τα επόμενα», πρόσθεσε.

Ο εκπρόσωπος του Κάλανικ απέρριψε χθες όλες τις κατηγορίες των εφημερίδων, περιλαμβανομένης αυτής περί παρακώλυσης της δικαιοσύνης.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, AFP

Δείτε ακόμα...