Μεθοδεύεται η επέκταση των αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων και σε άλλες τοποθεσίες της χώρας

Ελικόπτερα black-hawk Στεφανοβίκειο
Ελικόπτερα black-hawk στο Στεφανοβίκειο

Η επέκταση των αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων και σε άλλες τοποθεσίες συζητήθηκε κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Ελληνα υπουργού Αμυνας στις ΗΠΑ, τις συνεννοήσεις εκεί με τον Αμερικανό ομόλογό του και άλλους παράγοντες της αμερικανικής διοίκησης. Μια εξέλιξη που μόνο κινδύνους εγκυμονεί για τον λαό στο πλαίσιο της κλιμάκωσης της ιμπεριαλιστικής σύγκρουσης στο Ουκρανικό, και με την Ελλάδα ευρωατλαντικό προπύργιο, κόντρα σε άλλα κέντρα.

Θυμίζουμε ότι μετά τη συνάντηση του Ν. Παναγιωτόπουλου με τον υπουργό Αμυνας των ΗΠΑ, Λ. Οστιν, την προηγούμενη βδομάδα στην Ουάσιγκτον, η ελληνική πλευρά, παραπέμποντας και στη νέα Συμφωνία για τις Βάσεις (MDCA), εξέδωσε ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία «οι οκτώ νέες τοποθεσίες που συμπεριλαμβάνονται πλέον στη Συμφωνία – και ειδικότερα η Αλεξανδρούπολη – αντικατοπτρίζουν τον στρατηγικό χαρακτήρα της αμυντικής συνεργασίας των δύο χωρών και τη διαχρονική γεωστρατηγική σημασία της Ελλάδος».

Να σημειωθεί ότι μετά και τις δύο επικαιροποιήσεις της Συμφωνίας για τις Βάσεις (MDCA) τον Νοέμβρη του 2019 και τον Οκτώβρη του 2021, οι δύο κυβερνήσεις δημοσιοποίησαν 6 υποδομές, όπου εδραιωνόταν η αμερικανική παρουσία:

– Αεροπορική Βάση Λάρισας

– Βάση Αεροπορίας Στρατού Στεφανοβικείου (Αεροδρόμιο Στεφανοβικείου)

– Στρατόπεδο Γεωργούλα (Βόλος)

– Πεδίο Βολής Λιτόχωρου

– Στρατόπεδο Γιαννούλη (Αλεξανδρούπολη)

– Ναυτική Βάση Σούδας

Μίνι ναύσταθμος στον Βόλο – Μίνι Ιντσιρλίκ στη Σούδα

Μένουν, λοιπόν, δύο. Σύμφωνα με παράγοντες, με γνώση όσων συζητήθηκαν στην Ουάσιγκτον, οι Αμερικανοί θέλουν να αξιοποιήσουν περαιτέρω τις εγκαταστάσεις στο Λιτόχωρο (το βλέπουν ως ιδανικό χώρο εκπαίδευσης για τους ελικοπτεράδες και τις ειδικές δυνάμεις τους), όπως και στο Στεφανοβίκειο (εδρεύουν εκεί ελικοπτεράδες τους ήδη από την εποχή ΣΥΡΙΖΑ), με τη νεότερη εξέλιξη ότι σε συνεργασία με την ελληνική πλευρά (που θα βάλει και τα λεφτά) …καλοβλέπουν έναν νέο, «μίνι» ναύσταθμο στον Βόλο, προορισμένο για αρματαγωγά, επισήμως για τις ανάγκες της ελληνικής 32ης Ταξιαρχίας Πεζοναυτών (εδρεύει στον Βόλο), αλλά στην ουσία προορισμένη αυτή η υποδομή για «διττή χρήση», και από τις αμερικανικές Ενοπλες Δυνάμεις.

Οι ίδιες πηγές θεωρούν βέβαιο ότι για «διττή χρήση» (άρα και από τους Αμερικανούς) θα είναι και οι υποδομές που η ελληνική κυβέρνηση σχεδιάζει (με κονδύλια μέσα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων – άρα χρήμα του ελληνικού λαού) για να επανενεργοποιήσει τον Ναύσταθμο Κρήτης στον κόλπο της Σούδας. Σήμερα λειτουργεί, ουσιαστικά, ως επισκευαστική βάση για το Πολεμικό Ναυτικό, ενώ θέλουν να μεταφέρουν εκεί πλοία πρώτης γραμμής για τον έλεγχο του Νότιου Αιγαίου αλλά και της Ανατολικής Μεσογείου, όπως οι νεότερες πυραυλάκατοι, τύπου «SUPER VITA», δίνοντας ταυτόχρονα στους Αμερικανούς τη δυνατότητα να αυξήσουν εκεί την παρουσία τους.

«Ηδη έχουν πέσει πολλά λεφτά στη Σούδα», αναφέρουν οι ίδιοι παράγοντες, παραπέμποντας σε εργασίες στις οποίες προχωρούν οι Αμερικανοί στο δικό τους σκέλος της βάσης, ειδικά στο αεροπορικό της σκέλος (επιβεβαιώνοντας βασικά προηγούμενα ρεπορτάζ του «Ριζοσπάστη»). Και τονίζουν ότι με αυτά τα έργα μιλάμε εκεί για ένα νέο, «μίνι Ιντσιρλίκ» (η μεγάλη αεροπορική βάση τους στη ΝΑ Τουρκία), εφόσον οι υποδομές και οι δυνατότητες των Αμερικανών στην περιοχή έχουν ήδη μεγεθυνθεί τόσο ώστε να μπορούν να φιλοξενήσουν πλέον στη Σούδα μια ολόκληρη μοίρα μαχητικών τους, όπως έγινε άλλωστε πρόσφατα επ’ ευκαιρία της διμερούς άσκησης «Poseidon’s Rage», χώρια τις λοιπές αεροπορικές τους δραστηριότητες εκεί, π.χ. με εξόδους κατασκοπευτικών τους αεροσκαφών ως τη Μαύρη Θάλασσα, για έλεγχο των κινήσεων των ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων στην περιοχή.

Σκύρος και στο …βάθος Ορεστιάδα;

Τέλος, οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η ελληνική πλευρά «προτείνει» στους Αμερικανούς να εγκατασταθούν και στη Σκύρο, απλώνοντας εκεί UAV (μη επανδρωμένα) τους, με τους Αμερικανούς να το συζητάνε ως πιθανότητα. Πολύ πιο θετικοί, πάντως, δείχνουν, κατά τις ίδιες πηγές, στο να επεκτείνουν την παρουσία τους στον Εβρο, όπου μετά την Αλεξανδρούπολη, εξετάζουν το ενδεχόμενο να πάνε και «λίγο βορειότερα», δείχνοντας κατά Ορεστιάδα μεριά, πιάνοντας βασικά άλλον έναν σημαντικό κόμβο στον οδικό και σιδηροδρομικό άξονα διεκπεραίωσης οπλισμού και δυνάμεών τους από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης προς Βουλγαρία, Ρουμανία και άλλες χώρες του ΝΑΤΟ στη συνοριογραμμή με τη Ρωσία.

Ετσι κι αλλιώς, οι Αμερικανοί «εκτιμούν» ιδιαίτερα τον ρόλο που παίζει η Αλεξανδρούπολη στα πολεμικά τους σχέδια, εξ ου και θέλουν να τον ενισχύσουν ακόμα παραπέρα, υποστηρίζοντάς τον και με άλλες δομές στην ευρύτερη περιοχή, καθώς, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, βλέπουν τα εξής πλεονεκτήματα προκειμένου να αναδειχτεί σε βασικό κόμβο logistics του ΝΑΤΟ στη ΝΑ Ευρώπη:

— Βρίσκεται στο Αιγαίο Πέλαγος, με καλές οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις προς τα βόρεια, κατά μήκος της ανατολικής πλευράς της λυκοσυμμαχίας, παρέχοντας πρόσβαση στην Ουκρανία μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας, κάνοντας έως και περιττή τη χρήση της Μαύρης Θάλασσας που ελέγχεται από το Πολεμικό Ναυτικό και την Πολεμική Αεροπορία της Ρωσίας, και παρακάμπτοντας τον Βόσπορο, την κίνηση των Στενών («choke-point» τα χαρακτηρίζουν) και την κυβέρνηση Ερντογάν με τους όρους που κάθε φορά βάζει.

– Ο ακριτικός λιμένας έχει άφθονη πλεονάζουσα χωρητικότητα, σε αντίθεση με τα δύο μεγαλύτερα ελληνικά λιμάνια της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά, των οποίων μειονέκτημα, επίσης, σύμφωνα με αρμόδιους Αμερικανούς παράγοντες, είναι ότι διευθύνονται από εταιρείες με διασυνδέσεις με Μόσχα και Πεκίνο αντίστοιχα.

Σε αυτό το πλαίσιο, αρμόδιες πηγές επιβεβαιώνουν ότι οι Αμερικανοί έχουν από το 2019 ήδη 20 διεκπεραιώσεις δυνάμεών τους προς και από το «ευρωπαϊκό θέατρο επιχειρήσεων» μέσω του ακριτικού λιμένα, ενώ από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, οι Ενοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ έχουν εντείνει τη χρήση της Αλεξανδρούπολης για παράδοση όπλων, μέσων και εφοδίων στις δυνάμεις τους στη συνοριογραμμή με τη Ρωσία, συμπεριλαμβανομένων τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης και μεταφοράς προσωπικού και ελικοπτέρων.

Λέγεται χαρακτηριστικά ότι σε μία μόνο τέτοια διεκπεραίωση περισσότερα από 2.400 κομμάτια στρατιωτικού εξοπλισμού αναπτύχθηκαν στην αποβάθρα, πριν αποσταλούν, οδικώς και σιδηροδρομικώς, σε άλλες 7 χώρες του ΝΑΤΟ.

Ο χαρακτήρας της Αλεξανδρούπολης ως ΝΑΤΟικού κόμβου έχει αναγνωριστεί άλλωστε και από άλλα κέντρα, εξ ου και, κατά τις ίδιες πηγές, εκτός από τις ΗΠΑ, ετοιμάζονται να την εντάξουν στον σχεδιασμό τους η Βρετανία και η Ιταλία, πέρα από την περιστασιακή κατά καιρούς χρήση της από τις Ενοπλες Δυνάμεις του Ηνωμένου Βασιλείου για διεκπεραίωσή τους βορειότερα.

Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, και στον ευρωατλαντικό καταμερισμό (με προτεραιότητα, όπως έχει μπει από το ΝΑΤΟ, για κατασκευή υποδομών διττής χρήσης – πολιτικής και στρατιωτικής), η κυβέρνηση έχει ήδη δρομολογήσει έργα επέκτασης του λιμένα, που θα διασφαλίσουν για τους «συμμάχους» περισσότερο χώρο στις αποβάθρες, ένα νέο τερματικό φορτίου (cargo terminal), μια επιπλέον προβλήτα 500 μέτρων και μια παράκαμψη προς τον τοπικό αυτοκινητόδρομο.

Ετικέτες:

Δείτε ακόμα...