NAVTEX στο δρόμο των ευρωατλαντικών «διευθετήσεων»

Η NAVTEX για τις αεροναυτικές ασκήσεις της Ελλάδας που θα ισχύσει από τις πρωινές ώρες της 25ης Αυγούστου έως τις βραδινές ώρες της 27ης Αυγούστου 2020
Η NAVTEX για τις αεροναυτικές ασκήσεις της Ελλάδας που θα ισχύσει από τις πρωινές ώρες της 25ης Αυγούστου έως τις βραδινές ώρες της 27ης Αυγούστου 2020 / Πηγή: ΠΝ

Με αφορμή τις τελευταίες εξελίξεις στις ελληνοτουρκικές σχέσεις και την κλιμακούμενη προκλητικότητα της Τουρκίας σε βάρος των κυριαρχικών δικαιωμάτων τις Ελλάδας, σε καθημερινή βάση πλέον ακούμε και διαβάζουμε λέξεις που για πολλούς είναι άγνωστες.

Ειδικά όταν ανεβαίνει η ένταση με τις τουρκικές προκλήσεις όπως την περίοδο που διανύουμε, συναντάμε συγκεκριμένες λέξεις-όρους όπως είναι το NAVTEX.

Ας δούμε όμως τι είναι και τι σημαίνει ο όρος NAVTEX που το άκουσμα του προκαλεί συναγερμό.

Το NAVTEX είναι αρκτικόλεξο που προέρχεται από τις λέξεις Navigational Telex.

Είναι μια αυτοματοποιημένη διεθνής υπηρεσία, που σκοπό έχει την άμεση μετάδοση μηνυμάτων, με προειδοποιητικό περιεχόμενο που αφορούν την ενίσχυση της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας, με μετεωρολογικές προβλέψεις- προγνώσεις, όπως και συμβουλές για έρευνα και διάσωση, καθώς και άλλες σχετικές πληροφορίες για τα πλοία.

Πρόκειται για ένα επίγειο σύστημα μεσαίας εμβέλειας (240-400 ν.μ.) που λειτουργεί στην περιοχή των μεσαίων συχνοτήτων (MF) για την κάλυψη των περισσότερων περιοχών ακτοπλοΐας.

Αποτελεί ένα μέρος του συστήματος GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) η Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Σύστημα Κινδύνου και Ασφάλειας, το οποίο αναπτύσσεται μέσα στο πλαίσιο του ΙΜΟ (Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός).

O δέκτης NΑVTEX αποτελεί μέρος του GMDSS το οποίο υποχρεωτικά πρέπει να φέρουν τα πλοία από την 1η Αυγούστου του 1993.

Τα μηνύματα εκπέμπονται από ειδικούς σταθμούς της ξηράς και λαμβάνονται με ειδικούς δέκτες άμεσης εκτύπωσης, ενώ οι εκπομπές γίνονται στη συχνότητα 518 kHz στην Αγγλική γλώσσα.

Κατόπιν αιτήματος της Υδρογραφικής Υπηρεσίας του ΠΝ και έγκρισης από τον I.M.O. (Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός) ιδρύθηκε και τέθηκε σε λειτουργία από την 1η Φεβρουαρίου 2012, η Εθνική Υπηρεσία NAVTEX στη συχνότητα 490 kHz στην Ελληνική γλώσσα.

Η υπηρεσία NAVTEX της Ελλάδας ανήκει στην περιοχή της Μεσογείου NAVAREA III, συντονιστής της οποίας είναι  η Ισπανική Υδρογραφική Υπηρεσία, η οποία περιλαμβάνει όλη την Μεσόγειο και Μαύρη Θάλασσα.

Ενώ όλη η υδρόγειος είναι χωρισμένη σε τέτοιες περιοχές από τον ΙΗΟ (International Hydrographic Organization – διεθνής υδρογραφικός οργανισμός).

Οι εκπομπές NAVTEX είναι προγραμματισμένες να γίνονται κάθε τέσσερις (4) ώρες, έχουν μέγιστο χρόνο διάρκειας δέκα (10) λεπτά, για να αποφευχθούν αμοιβαίες παρεμβολές (να μην αλληλεπικαλύπτονται στο χρόνο) και είναι σύμφωνες με το πρόγραμμα εκπομπών που έχει εκδώσει ο I.M.O.

Ζωτικής σημασίας και επείγοντα μηνύματα (π.χ. πληροφορίες για έρευνα και διάσωση, έκτακτες αναγγελίες θύελλας κλπ) εκπέμπονται  εκτάκτως.

Όλα τα μηνύματα του NAVTEX έχουν πρόθεμα που αποτελείται από ομάδα τεσσάρων (4)  αλφαριθμητικών χαρακτήρων, Β1, Β2, Β3,Β4 :

Ο πρώτος χαρακτήρας Β1 (γράμμα) καθορίζει την ταυτότητα του σταθμού εκπομπής.

Ο δεύτερος χαρακτήρας Β2 (γράμμα) καθορίζει την κατηγορία του μηνύματος (όπως περιγράφονται παρακάτω).

Ο τρίτος και τέταρτος χαρακτήρας Β3,Β4(αριθμός) είναι ο αύξων αριθμός του μηνύματος που αριθμείται από 01 μέχρι και 99. Στη συνέχεια  η αρίθμηση αρχίζει πάλι από 01, αποφεύγοντας αριθμούς NAVTEX που είναι σε ισχύ.

Έκτακτα μεταδιδόμενα μηνύματα που κρίνεται ότι πρέπει να ληφθούν απαραιτήτως από τα πλοία, λαμβάνουν αύξοντα αριθμό 00 έτσι δεν απορρίπτονται από το δέκτη, αλλά πάντοτε εκτυπώνονται ανεξάρτητα από τον προγραμματισμό του.

Ο δεύτερος χαρακτήρας Β2 (γράμμα) του προθέματος των μηνυμάτων, δηλώνει την κατηγορία του μηνύματος και  χρησιμοποιούνται τα εξής γράμματα (χαρακτήρες):

Α – Ναυτιλιακές Προειδοποιήσεις .

Β – Αναγγελία Θυελλωδών Ανέμων.

C – Αναφορές Πάγων.

D – Πληροφορίες Έρευνας – Διάσωσης.

E – Δελτίο Καιρού.

F – Μηνύματα Πλοηγικής Υπηρεσίας.

G – Μηνύματα DECCA.

Η – Μηνύματα LORAN.

Ι – Μηνύματα OMEGA.

J – Μηνύματα SATNAV.

K – Άλλα Μηνύματα Ηλεκτρονικών Ραδιοβοηθημάτων.

L – Ναυτιλιακές Προειδοποιήσεις-επιπρόσθετες του γράμματος Α.

Ζ – Μη Ύπαρξη Μηνυμάτων.

Οι περιοχές ευθύνης και μετάδοσης των αναγγελιών προς ναυτιλλομένους από τους τρεις σταθμούς του Πολεμικού ναυτικού / Πηγή: ΠΝ
Οι περιοχές ευθύνης και μετάδοσης των αναγγελιών προς ναυτιλλομένους (NAVTEX) από τους τρεις σταθμούς του Πολεμικού ναυτικού / Πηγή: ΠΝ

Οι Ελληνικές θάλασσες εξυπηρετούνται με μηνύματα NAVTEX που εκδίδονται στην Αγγλική και Ελληνική γλώσσα (Διεθνή και Εθνική Υπηρεσία  NAVTEX) και εκπέμπονται από τρείς (3) Ελληνικούς Σταθμούς εγκαταστημένους στο ΗΡΑΚΛΕΙΟ (35° 19´ 19,7´´ Β – 25° 44´ 54,9´´Α) με χαρακτηριστικό [Η],[Q],[S] αντίστοιχα για το Νότιο Αιγαίο, στην ΚΕΡΚΥΡΑ (39° 36´ 25,7´´Β – 19° 53´ 28,4´´Α) με χαρακτηριστικό [Κ],[Ρ] αντίστοιχα για το Ιόνιο Πέλαγος και ΛΗΜΝΟ (39° 54´ 24,7´´Β – 25° 10´ 50,7´´Α) με χαρακτηριστικό [L],[R] αντίστοιχα για το Αιγαίο.

Η περιοχή εξυπηρετήσεως του κάθε σταθμού καθώς και τα όριά του απεικονίζονται στο χάρτη με τίτλο «ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ NAVTEX – ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗΣ».

Επιπλέον να σημειώσουμε ότι οι κύριοι φορείς στη διαμόρφωση θεσμικού πλαισίου για τη θαλάσσια ασφάλεια είναι ο Διεθνής Υδρογραφικός Οργανισμός (ΙΜΟ), και σε εφαρμογή της Διεθνούς Σύμβασης για την Ασφάλεια της Ζωής στη Θάλασσα (SOLAS).

NAVTEX και «αντι-Navtex»

Οι Τουρκικές αρμοδιότητες στη Μαύρη θάλασσα στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο για έκδοση NAVTEX εξυπηρετούνται από τους επίγειους σταθμούς που βρίσκονται στην Κωνσταντινούπολη-Σαμψούντα-Σμύρνη και Αττάλεια.

Η Τουρκική προκλητικότητα στο πλαίσιο των αμφισβητήσεων των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας δεν θα μπορούσε να αφήσει έξω από το «οπλοστάσιο» της ένα εργαλείο όπως το NAVTEX.

Η Τουρκία σ’ αυτή την περίπτωση αμφισβητεί ακόμα και διεθνείς συμφωνίες που έχει δεσμευτεί να τηρεί και δεν αναγνωρίζει την αρμοδιότητα που έχει εκχωρηθεί στην Ελλάδα από τους διεθνείς οργανισμούς IMO και IHO για ναυτιλιακές ανακοινώσεις και υδρογραφικές πληροφορίες.

Γι αυτό εκδίδει μόνη της NAVTEX σε περιοχές ευθύνης και αρμοδιότητας της Ελλάδας.

Η Ελλάδα αντιδρά με την έκδοση νέας NAVTEX αναφέροντας ότι οι ανακοινώσεις για την ναυτιλιακή ασφάλεια είναι παράνομες αφού δεν εκδίδονται από τον υπεύθυνο σταθμό και να μην ληφθούν υπ’ όψιν από τους ναυτιλλόμενους.

Το ίδιο κάνει και η Τουρκία αντίστοιχα για τα μηνύματα NAVTEX που εκδίδει η Ελλάδα.

Εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι ο κίνδυνος αυξάνεται δραματικά για τα παραπλέοντα πλοία όπως και η ασφάλεια των πληρωμάτων από το «χαρτοπόλεμο» των NAVTEX που τροφοδοτούνται από τους ενδοϊμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς.

Oruc Reis - Φρεγάτα - Τουρκία

Η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας στον κλάδο της Ναυτιλίας σε συνδυασμό με την ανάγκη για γρήγορη και σωστή πληροφόρηση θα μπορούσαν να μετατρέψουν τα Πληροφοριακά Συστήματα σε βασικό εργαλείο για τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των πληρωμάτων των πλοίων και των εργαζομένων στη ναυτιλία.

Η μετατροπή του Αιγαίου σε νατοϊκή θάλασσα, ενθαρρύνει την Τουρκική προκλητικότητα στο πλαίσιο της συνδιαχείρισης και συνεκμετάλλευσης των πλουτοπαραγωγικών πηγών, προς όφελος της ελληνικής και της τουρκικής αστικής τάξης, και συνολικά των μονοπωλίων.

Οι εξελίξεις επιβεβαιώνουν την ανάγκη αποδέσμευσης από τους ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς των ΗΠΑ-ΝΑΤΟ-ΕΕ, τα δεσμά και τους κινδύνους που παράγουν για το μέλλον του λαού και την υπόθεση της ειρήνης.

Η λύση βρίσκεται στην πάλη του λαού για άλλου τύπου ανάπτυξη και εξουσία, που στο επίκεντρό της θα είναι η αξιοποίηση και ανάπτυξη των πλουτοπαραγωγικών πηγών και των παραγωγικών δυνάμεων για την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών, συνολικά προς όφελος ολόκληρου του λαού.

Τριαντάφυλλος Φωτιάδης
Αντιπλοίαρχος ΠΝ ε.α.

Δείτε ακόμα...