Νομοσχέδιο για τον οπτικοακουστικό τομέα: Κομμένο και ραμμένο στα μέτρα των επενδυτών και των μεγάλων παραγωγών

Ακόμη περισσότερο προσαρμόζει η κυβέρνηση της ΝΔ τον κινηματογράφο, γενικά τον οπτικοακουστικό τομέα, στις ανάγκες των επενδυτών και των μεγάλων ομίλων, πατώντας πάνω στα χνάρια των αντίστοιχων νομοθετημάτων των προηγούμενων κυβερνήσεων.

Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Πολιτισμού με τίτλο «Δημιουργική Ελλάδα: ενίσχυση του κινηματογραφικού, οπτικοακουστικού και δημιουργικού τομέα, ίδρυση φορέα για το βιβλίο και λοιπές διατάξεις για τον σύγχρονο πολιτισμό», το οποίο συζητείται στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής είναι κομμένο και ραμμένο στις ανάγκες των επενδυτών.  

Μία από τις βασικές αλλαγές που κάνει είναι η συγχώνευση του Εθνικού Κέντρου Οπτικoακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ).

Το ΕΚΟΜΕ είχε ιδρυθεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με στόχο την προσέλκυση ξένων και εγχώριων επενδύσεων στον κινηματογράφο και γενικότερα στον οπτικοακουστικό τομέα, προκειμένου να ενισχυθεί η θέση της χώρας ως τουριστικού προορισμού και η γενικότερη διεθνής προβολή της.

«Η επικείμενη συγχώνευση του ΕΚΚ με το ΕΚΟΜΕ, μέσω του παρόντος νομοσχεδίου, θα έχει καταστροφικές συνέπειες για τους μικρούς παραγωγούς, σκηνοθέτες και νέους δημιουργούς του οπτικοακουστικού τομέα και θα υπονομεύσει βαθιά τη σύγχρονη καλλιτεχνική κινηματογραφική δημιουργία σε όφελος της εμπορικής», τόνισε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής

Καταστροφικές οι συνέπειες για τις μικρές παραγωγές

Ο Γ. Δελής εξήγησε πως το ΕΚΟΜΕ «λειτουργεί ως επενδυτικό εργαλείο όπου ο κινηματογράφος και κάθε οπτικοακουστικό έργο αντιμετωπίζονται ως πεδία επενδύσεων». Ο στόχος του δε να προσελκύσει και να διευκολύνει ελληνικά και ξένα κεφάλαια «βασίζεται αποκλειστικά στην οικονομική ”βιωσιμότητα” της κάθε πρότασης, ανεξάρτητα από καλλιτεχνικά κριτήρια». 

Επομένως, «τα πεπραγμένα του ΕΚΟΜΕ μέχρι σήμερα δείχνουν καθαρά ότι αυτές οι ενισχύσεις δεν αφορούν τους μικρούς ανεξάρτητους παραγωγούς και σκηνοθέτες, αλλά μονοπώλια», υπογράμμισε ο βουλευτής του ΚΚΕ.

«Δεν μπορούμε να αγνοήσουμε, ότι ενώ ο πρωταρχικός σκοπός του ΕΚΚ (όπως ορίζεται από τον νόμο ν. 3509/2010) είναι ”η προστασία, ενίσχυση και ανάπτυξη, η προβολή, διάδοση και προώθηση της ελληνικής κινηματογραφικής τέχνης στην Ελλάδα και το εξωτερικό”, στον νέο νόμο, το ειδικό βάρος της ”ελληνικής κινηματογραφικής τέχνης”, χάνεται σε όλο αυτόν τον νομικό βερμπαλισμό και τις γενικότερες έννοιες του οπτικοακουστικού, δημιουργικού, πολιτιστικού τομέα, για χάρη της αγοραίας λογικής των επενδύσεων», πρόσθεσε. 

Επίσης, υπενθύμισε πως αρχικά η κυβέρνηση είχε την πρόθεση να συγχωνεύσει μαζί με το ΕΚΟΜΕ και το ΕΚΚ, τον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ), μια εξέλιξη που προς το παρόν αποτράπηκε κάτω από την αποφασιστική παρέμβαση των κινηματογραφιστών και των σωματείων όσων εργάζονται στον κινηματογραφικό χώρο. «Αυτή ήταν από μόνη της ακόμη μία σκανδαλώδης διάταξη του νομοσχεδίου, καθώς ο ΟΠΙ είναι φορέας – επόπτης και μπαίνοντας στον ενιαίο φορέα θα γινόταν από επόπτης εποπτευόμενος. Ουσιαστικά θα έχανε κάθε λόγο ύπαρξης και θα διαλυόταν. Μια υποβάθμιση ή κατάργηση επί της ουσίας του ΟΠΙ θα σήμαινε πως οι δημιουργοί οποιουδήποτε καλλιτεχνικού κλάδου καθώς και οι δημοσιογράφοι δεν θα έχουν πνευματικά δικαιώματα επάνω του», υπογράμμισε ο Γ. Δελής.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ σχολίασε το παραμύθι που διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις προσπαθούν να καλλιεργήσουν στους δημιουργούς του κινηματογράφου και στους φορείς τους ότι οι μεγάλες επενδύσεις στον οπτικοακουστικό τομέα θα εξασφαλίσουν δυνατότητες για την ανάπτυξη του εγχώριου κινηματογράφου, της μικρής παραγωγής. Σημείωσε πως η «εξίσωση» αυτή «όχι μόνο είναι αυθαίρετη και ατεκμηρίωτη, αλλά, αντίθετα, έχει καταστροφικά αποτελέσματα για τις εθνικές κινηματογραφίες.

Στην τοποθέτηση του στάθηκε αναλυτικά στις εξελίξεις στον οπτικοακουστικό τομέα, τονίζοντας πως πρόκειται για έναν τομέα που αποκτά εξαιρετικά κρίσιμη σημασία τόσο στον ιμπεριαλιστικό ανταγωνισμό, όσο και στη διείσδυση των σάπιων αξιών της αστικής τάξη στο λαό. Όπως είπε, «η κυβέρνηση της ΝΔ επιχειρεί να μπει δυναμικά στην κούρσα των ανταγωνισμών για τον έλεγχο της πληροφορίας και την ενσωμάτωση και ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών και καινοτομιών στον χώρο του πολιτισμού και ειδικότερα του οπτικοακουστικού, λαμβάνοντας θέση ενεργά στο πλευρό των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ». 

Οι εργαζόμενοι στον κινηματογράφο να υπερασπιστούν τα δημιουργικά και εργασιακά τους δικαιώματα

Η βουλευτής του ΚΚΕ, Σεμίνα Διγενή, υπογράμμισε πως ο οπτικοακουστικός τομέας συγκεντρώνει το έντονο ενδιαφέρον της ΕΕ και των κυβερνήσεων των κρατών – μελών γιατί ως κλάδος με τη μεγαλύτερη συγκέντρωση κεφαλαίου σε σχέση με τους άλλους κλάδους του πολιτισμού, εκτός από την αυτόνομη κερδοφορία του, μπορεί να συμβάλει στην κερδοφορία και άλλων τομέων της οικονομίας, όπως ο τουρισμός, οι τηλεπικοινωνίες, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και προπαντός η ψηφιακή οικονομία κ.α.

Επίσης, ως κλάδος με μαζική διεισδυτικότητα στην ανθρώπινη συνείδηση, προσφέρεται ακόμη περισσότερο για την πολιτική και ιδεολογική χειραγώγηση, κάτι που διαφαίνεται στις κατευθύνσεις των σχετικών προγραμμάτων της ΕΕ, καθώς και στις δηλώσεις Αμερικανών και Νατοϊκών παραγόντων, πάνω στα θέματα της πληροφορίας και της πολιτιστικής διπλωματίας, συμπλήρωσε.

Η βουλευτής του ΚΚΕ ξεκαθάρισε πως «όπου ο πολιτισμός αντιμετωπίζεται ως πεδίο επενδύσεων, εκεί τα δημιουργικά και εργασιακά δικαιώματα χάνονται. Τρανταχτό παράδειγμα αποτελούν τα κράτη των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, στην κινηματογραφική παραγωγή των οποίων επήλθε δραματική συρρίκνωση μετά την εφαρμογή αντίστοιχων ρυθμίσεων». 

«Η κυβέρνηση της ΝΔ, όπως και η προηγούμενη του ΣΥΡΙΖΑ, αντί να στηρίξουν την ανεξάρτητη ελληνική κινηματογραφική παραγωγή, προσφέρουν γην και ύδωρ στο κεφάλαιο για να επενδύσει στην οπτικοακουστική παραγωγή», είπε. 

Η Σεμίνα Διγενή κάλεσε τους σκηνοθέτες και τους τεχνικούς του κινηματογράφου να ενισχύσουν τον αγώνα τους για την υπεράσπιση των δημιουργικών και εργασιακών δικαιωμάτων τους, απαιτώντας μεταξύ άλλων:

  • Ενίσχυση της «ανεξάρτητης» κινηματογραφικής δημιουργίας και των δημιουργών:

– Με αύξηση – τουλάχιστον τριπλασιασμό – της κρατικής χρηματοδότησης προς το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ). 

– Υποχρεωτική απόδοση στο ΕΚΚ από όλους τους τηλεοπτικούς σταθμούς του ειδικού φόρου 1,5% επί του τζίρου τους.

– Απόσυρση κάθε πρότασης για μεταφορά της διαχείρισης και των εσόδων του ειδικού φόρου 1,5% από το ΕΚΚ στο ΕΚΟΜΕ.  Φορολόγηση των ψηφιακών καναλιών με 1,5% επί του τζίρου τους στην Ελλάδα για στήριξη της παραγωγής μέσω του ΕΚΚ.

  • Απόδοση πνευματικών (και συγγενικών) δικαιωμάτων στους συντελεστές οπτικοακουστικών έργων (κινηματογραφικά έργα, τηλεοπτικές σειρές κ.λπ.) σε κάθε επαναπροβολή τους.
  • Εκπροσώπηση στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΚΚ όλων των σχετικών με τον κινηματογράφο φορέων και σωματείων.
  • Διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων των μισθωτών στις οπτικοακουστικές παραγωγές, μέσω Συλλογικών Συμβάσεων. 
Ετικέτες: ,

Δείτε ακόμα...