Ρωσία – Ιράν: Το Ever Given ώθησε την εναλλακτική διαδρομή του INSTC

Χάρτης του Διεθνούς Εμπορικού Δρόμου Βορά - Νότου, από Ρωσία ως Ινδία, μέσω Κασπίας, Αζερμπαϊτζά και Ιράν
Χάρτης του Διεθνούς Εμπορικού Δρόμου Βορά – Νότου, από Ρωσία ως Ινδία, μέσω Κασπίας, Αζερμπαϊτζά και Ιράν / Πηγή: Shaan Fountation

Η διακοπή της παγκόσμιας κυκλοφορίας στη διώρυγα του Σουέζ στα τέλη Μαρτίου μετά την προσάραξη του γιγαντιαίου πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given ώθησε τη Ρωσία και το Ιράν να αναφέρουν, για άλλη μια φορά, τον Διεθνή Διάδρομο Μεταφορών Βορρά – Νότου (INSTC) ως εναλλακτική διαδρομή για τη διώρυγα του Σουέζ στο μέλλον.

Οι προτάσεις της Ρωσίας και του Ιράν έθεσαν ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσον ο διάδρομος θα μπορούσε να επηρεάσει τα έσοδα που παράγονται από την αιγυπτιακή διώρυγα.

Η ναυτιλία διακόπηκε στο κανάλι στις 23 Μαρτίου, αφού το Ever Given είχε κολλήσει πλαγίως σε ένα στενό τμήμα του καναλιού και απαιτούσε σχεδόν μια εβδομάδα προσπαθειών πριν εκτοπιστεί.

Στο τραπέζι των ανταγωνισμών ο INSTC

Ρωσία _ Σεργκέι Λαβρόφ
Σεργκέι Λάβροφ Υπουργός Εξωτερικών Ρωσικής Ομοσπονδίας

Σε ομιλία του στον Τύπο εν όψει συνάντησης με τον Ιρανό ομόλογό του στην Τεχεράνη στις 13 Απριλίου, ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λάβροφ δήλωσε ότι Ρωσία και Ιράν ενδιαφέρονται να αναπτύξουν το Διεθνή Διάδρομο Μεταφορών Βορρά-Νότου (INSTC). Πρόσθεσε ότι βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις στην Τεχεράνη για ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των δυο χωρών και διερεύνηση των οικονομικών οφελών του διαδρόμου. Η διακοπή της ναυτιλίας στη Διώρυγα του Σουέζ απαιτεί εξέταση για εναλλακτική διαδρομή.

Ο Γιούρι Τρούτνεφ, ένας από τους αντιπροέδρους της κυβέρνησης της Ρωσίας, δήλωσε στα ΜΜΕ στις 31 Μαρτίου ότι η ρωσική βόρεια θαλάσσια διαδρομή μπορεί να αποτελέσει σημαντική εφεδρική επιλογή για το παγκόσμιο εμπόριο σε περίπτωση που η ναυτιλία μπλοκαριστεί ξανά στη Διώρυγα Σουέζ της Αιγύπτου.

Σχολιάζοντας τη διακοπή της παγκόσμιας εμπορικής κυκλοφορίας στη διώρυγα του Σουέζ στις 23 Μαρτίου, ο πρεσβευτής του Ιράν στη Ρωσία, Kazem Jalali, μίλησε στον Τύπο στις 28 Μαρτίου σχετικά με τη σημασία του Διεθνούς Διαδρόμου Μεταφορών Βορρά-Νότου ως εναλλακτική λύση στη διώρυγα.

Ο διάδρομος είναι ένα δίκτυο πλοίων, σιδηροδρόμων και οδικών μεταφορών μήκους 7.200 χιλιομέτρων (4.475 μιλίων) που συνδέει τον Ινδικό Ωκεανό με την Κασπία Θάλασσα μέσω του Περσικού Κόλπου στη Ρωσία και τη Βόρεια Ευρώπη. Ρωσία και το Ιράν έχουν μιλήσει για την κατασκευή ενός καναλιού μέσω του Ιράν στην Κασπία Θάλασσα. Ο διάδρομος βρίσκεται ακόμη στα αρχικά του στάδια, παρά το γεγονός ότι προτάθηκε το 2002 από τη Ρωσία, το Ιράν και την Ινδία.

Διώρυγα του Σουέζ: Η συντομότερη, ταχύτερη και ασφαλέστερη ναυτιλιακή διαδρομή

Στις 8 Απριλίου, ο υποστράτηγος Osama Rabie, πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, δήλωσε στο πρόγραμμα “Sabah al-Kheir” (Καλημέρα) που μεταδόθηκε στο Αιγυπτιακό Κανάλι 1 ότι τα έσοδα της διώρυγας του Σουέζ για το πρώτο τρίμηνο του 2021 ήταν υψηλότερα από το πρώτο τρίμηνο του 2020, προσθέτοντας ότι τα έσοδα έφτασαν τα 2 δισεκατομμύρια δολάρια, σε σύγκριση με 1,9 δισεκατομμύρια δολάρια για το πρώτο τρίμηνο του 2020.

Σε μια άλλη δήλωση στις 5 Απριλίου, ο Rabie είπε ότι η πλοήγηση στη διώρυγα είναι αναμφισβήτητα ασφαλής και τα προληπτικά μέτρα της αρχής της διώρυγας από αυτή την άποψη αποτελούν μέρος μιας συνεχούς προσπάθειας που ξεκίνησε με τον Πρόεδρο Abdel Fattah al-Sisi να εγκαινιάζει το έργο επέκτασης της διώρυγας του Σουέζ το 2015.

Ανέφερε ότι το κανάλι θα παραμείνει η κύρια αρτηρία για το παγκόσμιο εμπόριο και η συντομότερη, ταχύτερη και ασφαλέστερη ναυτιλιακή διαδρομή. Η κυκλοφορία ναυσιπλοΐας στο κανάλι εξασφαλίζεται πλήρως από την ξηρά, τη θάλασσα και τον αέρα από τις αιγυπτιακές οπλισμένες δυνάμεις και τις ειδικές δυνάμεις που είναι επιφορτισμένες με την εξασφάλιση της εσωτερικής διαδρομής ναυσιπλοΐας του καναλιού.

Ο Yaman al-Hamaki, καθηγητής οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Ain Shams, δήλωσε στην Al-Monitor ότι η γεωγραφική θέση της διώρυγας του Σουέζ την καθιστά την ταχύτερη, συντομότερη, φθηνότερη και ασφαλέστερη ναυτιλιακή διαδρομή. Για να μην αναφέρουμε ότι την εμπιστεύονται οι διεθνείς εμπορευματικές μεταφορές, κάτι που είπε ότι ήταν σαφές από το πόσο γρήγορα η αρχή ξεμπλοκάρισε τη διώρυγα. Ως εκ τούτου, δεν είναι ρεαλιστικό να πούμε ότι ο Διεθνής Διάδρομος Μεταφορών Βορρά-Νότου είναι ανταγωνιστής ο οποίος θα επηρεάσει τα έσοδα της διώρυγας, ανέφερε.

Suez channel vs INSTC

Ο Αχμέντ αλ-Σάμι, σύμβουλος του υπουργείου Μεταφορών για θέματα θαλάσσιων μεταφορών, ανέφερε ότι δεν πιστεύει πως ο Διεθνής Διάδρομος Μεταφορών Βορρά-Νότου (INSTC) θα ανταγωνιστεί τη Διώρυγα του Σουέζ (Suez channel) ή ακόμα και θα επηρεάσει τα έσοδά της τα επόμενα χρόνια.

Ο Shamy δήλωσε στο Al-Monitor ότι η διώρυγα του Σουέζ είναι ένας διεθνής διάδρομος που παρέχει κορυφαίες υπηρεσίες και ασφάλεια όλο το εικοσιτετράωρο, σε αντίθεση με τον Διεθνή Διάδρομο Μεταφορών Βορρά-Νότου, ο οποίος στερείται τέτοιων υπηρεσιών και μέτρων ασφαλείας και εξυπηρετεί κυρίως το Ιράν, τη Ρωσία και την Ινδία. Η βόρεια θαλάσσια διαδρομή λειτουργεί μόνο ένα μέρος του έτους λόγω του παγωμένου καιρού, πρόσθεσε.

Τόνισε ότι η Ρωσία και το Ιράν κατέληξαν σε συμφωνία για την ανάπτυξη του διαδρόμου πριν από 20 χρόνια. Λίγα έχουν συμβεί από τότε, και η διώρυγα του Σουέζ δεν έχει επηρεαστεί, πρόσθεσε.

Ο Shamy δήλωσε ότι τα έσοδα της Διώρυγας του Σουέζ για το 2021 αναμένεται να ξεπεράσουν τα 6 δισεκατομμύρια δολάρια, τα υψηλότερα που έχουν γίνει ποτέ, παρά την σχεδόν μία εβδομάδα απόφραξης. Ανέφερε ότι η ταχεία απόκριση της Αιγύπτου για εκτοπίσει το σκάφος και να τερματίσει την κρίση έχει αυξήσει την εμπιστοσύνη του κόσμου στη διώρυγα και τη διαχείρισή της και θα πρέπει να έχει πολύ θετικό αντίκτυπο στη διώρυγα και τα έσοδά της.

Ανέφερε ότι ο Διεθνής Διάδρομος Μεταφορών Βορρά-Νότου (INSTC) δεν πρόκειται να επηρεάσει τα έσοδα της Διώρυγας του Σουέζ, και ότι το 12% του όγκου του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από τη διώρυγα. Προέβλεψε ότι το 28% του όγκου του παγκόσμιου εμπορίου αναμένεται να περάσει από τη Διώρυγα το 2050, γεγονός που δείχνει το ελπιδοφόρο μέλλον της.

Σουέζ

Wael Qaddour: Απέκλεισε ο INSTC να επηρεάσει τα έσοδα της Διώρυγας

Ο Wael Qaddour, πρώην αντιπρόεδρος της αρχής της διώρυγας, απέκλεισε επίσης την ιδέα ότι ο Διεθνής Διάδρομος Μεταφορών Βορρά-Νότου (INSTC) θα επηρεάσει τα έσοδα της Διώρυγας του Σουέζ. Ανέφερε ότι οι καιρικές συνθήκες εμποδίζουν τη λειτουργία του διαδρόμου καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και ότι χρησιμοποιείται κυρίως για τη μεταφορά πετρελαίου και φυσικού αερίου, ενώ η διώρυγα λειτουργεί καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους με πλήρη δυναμικότητα που εξυπηρετεί όλους τους τύπους πλοίων, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοφόρων και των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εκτός πετρελαίου.

Ο Qaddour είπε στο Al-Monitor ότι η διοίκηση της διώρυγας πρέπει να θέσει σε εφαρμογή ευέλικτα σχέδια μάρκετινγκ για να εξαλείψει τις επιπτώσεις της πρόσφατης απόφραξης του καναλιού. Ανέφερε ότι η τιμολόγηση των ασφαλίστρων για τα πλοία θα αυξηθεί, αυξάνοντας στη συνέχεια το κόστος μεταφοράς μέσω της διώρυγας και επηρεάζοντας το μέγεθος των πλοίων που ενδέχεται να περάσουν από το κανάλι στο μέλλον. Η αρχή πρέπει να διδαχθεί από την εμπειρία για να χειριστεί καλύτερα τα γιγαντιαία πλοία, να βελτιώσει την εκπαίδευση του προσωπικού της και να σχεδιάσει τη χρήση γιγάντιων ρυμουλκών για να αποκριθεί γρήγορα σε οποιαδήποτε μελλοντική κρίση, ανέφερε.

Ο Qaddour ανέφερε ότι αναμένει από το κανάλι να δημιουργήσει υψηλά ποσοστά ρεκόρ τον Απρίλη, παρά το συμβάν απόφραξης. Τα έσοδα της διώρυγας δεν πρόκειται να επηρεαστούν ούτε από το Διεθνή Διάδρομο Μεταφορών Βορρά-Νότου ούτε από τη διακοπή του προηγούμενου μήνα, ανέφερε.

Με πληροφορίες από AL MONITOR

Δείτε ακόμα...