Βαρύ πλήγμα στις αερομεταφορές εξαιτίας της πανδημίας

Αεροπλάνο της Condor
Πηγή: Eurokinissi

Ο τομέας των αερομεταφορών έχει πληγεί σε μεγάλο βαθμό, σε διεθνές επίπεδο, κατά την περίοδο της πανδημίας. Καταργήσεις θέσεων εργασίας, πτωχεύσεις και προγράμματα «διάσωσης». Αυτή η εικόνα επικρατεί.

Η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) υπολογίζει ότι ο αντίκτυπος της πανδημίας στον κύκλο εργασιών των αεροπορικών εταιρειών το 2020 θα φθάσει τουλάχιστον τα 314 δισεκατομμύρια δολάρια (286 δισεκ. ευρώ), ότι δηλαδή ο τζίρος τους θα υποστεί συρρίκνωση κατά 55% σε σύγκριση με το 2019. Ο τομέας δεν αναμένεται να επανέλθει στο επίπεδο της κίνησης που καταγραφόταν, προτού ξεσπάσει η πανδημία, πριν το 2023, προειδοποιεί ο ίδιος φορέας.

Πολλές είναι οι πτωχεύσεις εταιρειών

LATAM: Μόλις χθες προστέθηκε στις αεροπορικές εταιρείες που κήρυξαν πτώχευση. Αδυνατώντας να καλύψει τις οφειλές της, η μεγαλύτερη εταιρεία αεροπορικών μεταφορών της Λατινικής Αμερικής υπήχθη σε καθεστώς προστασίας από τις διεκδικήσεις των πιστωτών της βάσει του κεφαλαίου 11 του Αμερικανικού πτωχευτικού κώδικα, που επιτρέπει σε εταιρείες να προχωρούν σε αναδιαρθρώσεις. Η εταιρεία απασχολεί πάνω από 42.000 εργαζόμενους.

Avianca: Δύο βδομάδες πριν δήλωσε πτώχευση η δεύτερη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Κολομβίας. Απασχολούσε 20.000 εργαζόμενους και αυτή επίσης επιζήτησε το καθεστώς προστασίας της αμερικανικής νομοθεσίας έναντι των πιστωτών της.

Virgin Australia: Την 21η Απριλίου κήρυξε στάση πληρωμών η γιγαντιαία αυστραλιανή αεροπορική εταιρεία. Η επιχείρηση ζήτησε δάνειο 1,4 δις αυστραλιανών δολαρίων από την κυβέρνηση αλλά από ότι φαίνεται ήταν μάταιο.

Ίδια τροπή είχαν και οι νοτιοαφρικανικές εταιρείες South African Airways (SAA) και Comair, η βρετανική Flybe και τέσσερις θυγατρικές της Norwegian Air Shuttle στη Σουηδία και τη Δανία.

Το βαρύτερο φορτίο για μία ακόμη φορά στους εργαζόμενους

Πάνω από το μισό προσωπικό απέλυσε η Air Canada, δηλαδή τουλάχιστον 19.000 εργαζόμενους. Η British Airways προβλέπει κατάργηση 12.000 θέσεων εργασίας το οποίο αντιστοιχεί στο 30% του προσωπικού της. Παράλληλα, η αμερικανική Delta αποφάσισε να προχωρήσει στην απόλυση 10.000 εργαζομένων, δηλαδή 11%, ενώ η σκανδιναβική SAS οδεύει προς την κατάργηση 5.000 θέσεων εργασίας, δηλαδή 40%.

Μερικά ακόμα δεδομένα για απολύσεις και περικοπές θέσεων εργασίας είναι:

  • η αμερικάνικη United Airlines, η οποία κάνει λόγο για 3.450 θέσεις.
  • η βρετανική Virgin Atlantic, για 3.150 απολύσεις.
  • οι ιρλανδικές Ryanair και Aer Lingus, περίπου 3.000 και 900 θέσεις αντίστοιχα.
  • η Icelandair, 2.000 εργαζόμενοι.
  • η Brussels Airlines, 1.000 εργαζόμενοι.
  • η ουγγρική Wizz Air, 1.000 απολύσεις.
  • η Fiji Airways, 758 θέσεις.

Η αμερικανική βιομηχανία κατασκευής αεροσκαφών Boeing ανακοίνωσε την κατάργηση 16.000 θέσεων εργασίας, ή περίπου του 10% του εργατικού δυναμικού της στον τομέα της που κατασκευάζει πολιτικά αεροσκάφη, ενώ η αμερικανική κατασκευάστρια κινητήρων General Electric και η βρετανική Rolls-Royce αντίστοιχα καταργούν 12.600 και 9.000 θέσεις εργασίας.

Τρέχουν να σώσουν το κεφάλαιο…

Η γερμανική κυβέρνηση και η Lufthansa κατέληξαν τη Δευτέρα σε συμφωνία για ένα πρόγραμμα διάσωσης με δαπάνη εννέα δισεκατομμυρίων ευρώ, που προβλέπει ότι το γερμανικό δημόσιο θα γίνει ο βασικός μέτοχός της. Η εταιρεία Condor, η οποία ειδικεύεται στις πτήσεις τσάρτερ και είναι θυγατρική της ταξιδιωτικής εταιρείας Thomas Cook, υπό πτώχευση, εξασφάλισε δανειακές εγγυήσεις ύψους 550 εκατομμυρίων ευρώ από το δημόσιο.

Οι κυβερνήσεις Γαλλίας και Ολλανδίας σπεύδουν να διασώσουν την Air France-KLM, με ένα πακέτο στήριξης που θα έχει κόστος από 9 ως 11 δις ευρώ.

Οι ΗΠΑ δημιούργησαν τον Μάρτιο ένα πρόγραμμα υποστήριξης της απασχόλησης ύψους 50 δις δολαρίων (45,6 δις ευρώ) ειδικά για την πολιτική αεροπορία. Οι περισσότερες μεγάλες αμερικανικές εταιρείες του κλάδου έχουν ήδη καταφύγει σε αυτό.

Στην Ιταλία, η κυβέρνηση επέλεξε την εθνικοποίηση της Alitalia.

Η Easyjet έλαβε δάνειο από το δημόσιο αξίας 600 δις λιρών (675 δις ευρώ).

Η Ελβετία παρέχει δανειακές εγγυήσεις αξίας 1,2 δις ευρώ στις Swiss και Edelweiss, θυγατρικές της Λουφτχάνσα.

Η Νέα Ζηλανδία δάνεισε περίπου 900 εκατομμύρια νεοζηλανδικά δολάρια (479 εκατ. ευρώ) στην Air New Zealand.

Τα ΗΑΕ και η Τουρκία ανακοίνωσαν ότι θα προσφέρουν βοήθεια αντίστοιχα στην Emirates και στην Turkish Airlines, ωστόσο δεν έχουν ανακοινώσει το ύψος των χορηγήσεων.

Η IATA υπολόγιζε στα μέσα του μήνα ότι η στήριξη που προσφέρουν τα κράτη στις αεροπορικές εταιρείες είχε φθάσει τα 123 δις δολάρια.

Τουλάχιστον εξοργιστικά τα ποσά που διασφαλίστηκαν για να σωθεί το κεφάλαιο. Την ίδια στιγμή που καταγράφηκαν γιγαντιαίοι αριθμοί απολύσεων εργαζόμενων. Το μόνο σίγουρο είναι ότι όχι μόνο δεν θα διασφαλιστεί κάποιο αξιοπρεπές επίδομα για αυτούς τους εργαζόμενους, αλλά θα κληθούν να πληρώσουν και για αυτές τις κρατικές χορηγήσεις.

Με πληροφορίες από: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δείτε ακόμα...