Νόμο για «επανεθνικοποίηση» των σιδηροδρόμων ενέκρινε σήμερα το βρετανικό κοινοβούλιο, χωρίς βέβαια να αναιρεί στο ελάχιστο τη λειτουργία του με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια σε βάρος των αναγκών του λαού και των εργαζομένων στον κλάδο.
Ο νόμος που παρουσιάζεται σαν εκπλήρωση υπόσχεσης των Εργατικών, έλαβε το «πράσινο φως» της Βουλής των Λόρδων έπειτα από ψηφοφορία με την οποία απορρίφθηκε με μικρή πλειοψηφία τροπολογία των Συντηρητικών.
Βάσει της νομοθετικής μεταρρύθμισης, οι ιδιώτες διαχειριστές θα υπαχθούν σε κρατικό έλεγχο μετά την λήξη των συμβολαίων τους, ή νωρίτερα σε περίπτωση κακοδιαχείρισης, και θα συγκεντρωθούν σε νέο οργανισμό με την ονομασία Great British Railways.
Σύμφωνα με την κυβέρνηση, αυτό θα επιτρέψει την αποφυγή καταβολής αποζημιώσεων στους ιδιώτες διαχειριστές τα συμβόλαια των οποίων θα λήξουν από σήμερα και μέχρι το 2027.
Στην πραγματικότητα αυτό που ανάγκασε τους Εργατικούς να προχωρήσουν ακόμα και σε αυτόν τον νόμο είναι οι μεγάλοι απεργιακοί αγώνες του κλάδου το προηγούμενο διάστημα και η λαϊκή αγανάκτηση για τις συνέπειες της ιδιωτικοποίησης των σιδηροδρόμων. Ιδιαίτερα κατά τα πρώτα χρόνια εκμετάλλευσής τους από ιδιωτικά μονοπώλια, είχε σημειωθεί περικοπή δρομολογίων και σειρά δυστυχημάτων και σοβαρών ατυχημάτων, λόγω μη λήψης των απαιτούμενων μέτρων προστασίας.
Επιπλέον, σύμφωνα με δημοσκόπηση του You.gov στις αρχές του Σεπτεμβρίου, το 77% των Βρετανών θεωρεί ότι τα εισιτήρια είναι υπερβολικά ακριβά και το 51% παραπονιέται για καθυστερήσεις.
Η ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρόμων τοποθετείται στα μέσα της δεκαετίας του 1990 επί πρωθυπουργίας του Τζον Μέιτζορ, ενώ συνεχίστηκε και από τις κυβερνήσεις των Εργατικών.
Τέσσερις διαχειριστές στους δεκατέσσερις στην Αγγλία έχουν επιστρέψει στον έλεγχο του κράτους τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας «κακών επιδόσεων». Η ιδέα για τους τέσσερις αυτούς ήταν να υπαχθούν προσωρινά σε κρατικό έλεγχο και στην συνέχεια να επιστρέψουν στον ιδιωτικό τομέα. Οι βασικοί διαχειριστές στην Σκωτία και την Ουαλία έχουν επίσης πρόσφατα επιστρέψει στον δημόσιο τομέα.
Την ίδια ώρα βέβαια ορθάνοιχτα μένουν τα «παραθυράκια» των ιδιωτικοποιήσεων. Χαρακτηριστικά, το συνδικάτο μεταφορών RMT αποδοκίμασε έντονα την απόφαση του «Εργατικού» δημάρχου του Λονδίνου, Σαντίκ Χαν, και του φορέα διαχείρισης σιδηροδρόμων της βρετανικής πρωτεύουσας Transport for London, να τερματίσουν το 10ετές συμβόλαιο της εταιρίας Crossrail του Χονγκ Κονγκ για τη λονδρέζικη σιδηροδρομική γραμμή Elizabeth και να συνάψουν νέο συμβόλαιο με την ιαπωνική Metro Tokyo σε περίοδο που υποτίθεται πως «επανεθνικοποιείται» το βρετανικό σιδηροδρομικό δίκτυο…
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, AFP