Αίγυπτος: Νέα πολεμικά πλοία στην Ανατολική Μεσόγειο – Η Κορβέτα “Luxor”

Αιγυπτιακό Ναυτικό Κορβέτα LUXOR
Αιγυπτιακό Ναυτικό: Κορβέτα LUXOR / Πηγή: Egyptian Navy

Οι πολεμικές επενδύσεις δισεκατομμυρίων των μικρότερων «μνηστήρων» της Ανατολικής Μεσογείου δείχνουν τον ανταγωνισμό για τα κοιτάσματα πετρελαίου, φυσικού αερίου και των δρόμων μεταφοράς του. Ο συνωστισμός από πολεμικά πλοία και πλωτά τρυπάνια στην περιοχή είναι έντονος. Μπορεί κανένα καπιταλιστικό κράτος της περιοχής να μην κατάφερε να προστατεύσει το λαό του από την πανδημία, ωστόσο δισεκατομμύρια πέφτουν στην πολεμική προπαρασκευή.

Το LUXOR είναι το νέο απόκτημα του Πολεμικού Ναυτικού της Αιγύπτου

Το “Luxor”, η τέταρτη και τελευταία κορβέτα («μικρή Φρεγάτα») της κατηγορίας El Fateh, Gwind 2500 καθελκύστηκε από την Alexandria Shipyard την Πέμπτη 14 Μαΐου 2020. Είναι το τρίτο πλοίο αυτής της κατηγορίας που κατασκευάστηκε στην Αίγυπτο.

Η συμφωνία για την απόκτηση τεσσάρων κορβετών Gowind 2500 (με δυνατότητα επιλογής για δύο ακόμη) υπογράφηκε λίγο πριν από τις 3 Ιουνίου 2014 για 1 δισεκατομμύριο ευρώ. Ποσό που δεν περιλάμβανε τα οπλικά συστήματα που παραγγέλθηκαν ξεχωριστά. Μία πρώτη συμφωνία έγινε έναντι 400 εκατομμυρίων ευρώ για το MBDA (VL-MICA, MM40 Block 3), και μια δεύτερη για περίπου 100 έως 200 εκατομμύρια ευρώ για το Naval group (τορπίλες). Το συνολικό κόστος του προγράμματος ανέρχεται μεταξύ 1,5 και 1,7 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Οι τέσσερις κορβέτες Gowind 2500 της κατηγορίας El Fateh έχουν μήκος 102 μέτρα με μέγιστο πλάτος 16 μέτρα και βύθισμα 5,4 μέτρων, ενώ το μέγιστο φορτίο φτάνει τους 2.600 τόνους. Το πλήρωμα αποτελείται από 65 ναυτικούς. Οι αεροπορικές εγκαταστάσεις επιτρέπουν τη χρήση ελικοπτέρου έως 10 τόνων.

Το σύστημα κίνησης αποτελείται από δύο κινητήρες ντίζελ (MTU) και δύο ηλεκτρικούς κινητήρες (Leroy-Somer). Αυτό επιτρέπει στις κορβετες μέγιστη ταχύτητα που ξεπερνά τους 25 κόμβους. Το μέγιστο εύρος τους στους 15 κόμβους θα κυμαίνεται μεταξύ 3.700 και 4.500 ναυτικών μιλίων.

Ο οπλισμός των κορβετών El Fateh αποτελείται από ένα πυροβολικό 76 mm (OTO-Melara), δύο όπλα Narwhal 20 mm που λειτουργούν τηλεκατευθυνόμενα (Nexter), ένα σύστημα κατακόρυφης εκτόξευσης πυραύλων, 8 MM40 Block 3 Exocet anti-ship πυραύλους (MBDA), καθώς και δύο συστήματα εκτόξευσης τριπλής τορπίλης (Naval group). Τα δύο κύρια μέσα ανίχνευσης είναι ένα ραντάρ SMART-S Mk 2 (Thales) εγκατεστημένο στον ενσωματωμένο ιστό PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Module) και ένα CAPTAS 2 μεταβλητό σόναρ (Thales).

Το πρόγραμμα κατασκευής για τις τέσσερις κορβέτες περιελάμβανε την κατασκευή του head-of-series στο ναυπηγείο Lorient του Naval Group (στη Βρετάνη). Η κατασκευή του μελλοντικού ENS El Fateh ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2015 και ολοκληρώθηκε σε 29 μήνες.

Τα 3 άλλα covertte συναρμολογήθηκαν στο Alexandria Shipyard (ASY) και χρειάστηκαν 61 μήνες.

Πλέον η Alexandria Shipyard είναι σε θέση να κατασκευάσει τόσο πολιτικά σκάφη όσο και στρατιωτικά. Εκπρόσωπος της Naval Group ανέφερε:

“Η Naval Group είναι υπερήφανη που συμμετέχει στον εκσυγχρονισμό των ναυτικών δυνάμεων και της αμυντικής υποδομής της Αιγύπτου, της αυτονομίας και της κυριαρχίας της. Αυτή η εκδήλωση είναι επίσης μια ευκαιρία να επιβεβαιωθεί η δέσμευση για την αμοιβαία επωφελής εταιρική σχέση που έχει δημιουργήσει η Naval Group με το Αιγυπτιακό Ναυτικό. Η επιτυχία της Αιγύπτου είναι μια ακόμα απόδειξη της σημασίας που έχει η αύξηση των ικανοτήτων που επιτυγχάνονται μέσω της τεχνολογίας. Σε λίγα χρόνια, το ASY, το οποίο ήταν πολιτικό ναυπηγείο έχει μεταμορφωθεί σε βάθος. Οι ειδικοί έχουν αποκτήσει περισσότερες δεξιότητες και είναι σε θέση να συνδυάζουν στρατιωτικά προσόντα με υψηλής ποιότητας αποτελέσματα. Η τοπική ομάδα της Naval Group είναι υπερήφανη που συμμετέχει σε αυτές τις προσπάθειες συνεργασίας.”

Η Naval Group έχει ισχυρούς δεσμούς με την Αίγυπτο. Στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού των πλοίων του αιγυπτιακού ναυτικού, προμήθευσε το Αιγυπτιακό Ναυτικό με ένα FREMM (Ιούνιος 2015) και δύο LHD (Ιούνιος και Σεπτέμβριος 2016). Το 2014, η Αίγυπτος διέταξε την κατασκευή τεσσάρων κορβετών Gowind. Τον Δεκέμβριο του 2018, η Naval Group δημιούργησε μια αιγυπτιακή θυγατρική, που εδρεύει στην Alexandria Shipyard και παρέχει υποστήριξη σε επτά πλοία της Naval Group.

Αυτό το πρόγραμμα αποδεικνύει ότι ένα πολιτικό ναυπηγείο έχει την ικανότητα να αποκτήσει σύνθετα στρατιωτικά προσόντα μέσω της τεχνολογίας που εποπτεύονται από τοπικές ομάδες του Ναυτικού. Η γαλλική εταιρεία απέδειξε την τεχνογνωσία και την ικανότητά της τη στιγμή που πρόκειται να πραγματοποιηθεί παρόμοιο πρόγραμμα στη Ρουμανία και ενώ η γαλλική εταιρεία εξετάζει και άλλες πιθανές αγορές.

Η Αίγυπτος δεν σκοπεύει να προχωρήσει στην κατασκευή των δύο ακόμα κορβετών που έχει την δυνατότητα βάση συμφωνίας. Οι συζητήσεις που πραγματοποιήθηκαν από το 2018 από τη γερμανική ναυπηγική εταιρεία TKMS και εγκρίθηκαν τον Απρίλιο του 2019 από την Επιτροπή Προϋπολογισμών της Bundestag κατέληξαν σε συμφωνία αξίας 2,3 δισεκατομμυρίων ευρώ για έξι φρεγάτες MEKO A-200. Επιπλέον, από το τέλος του 2019, ο Ιταλός ναυπηγός Fincantieri φημολογείται ότι έχει κερδίσει συμφωνία για την πώληση των Ιταλικών Ναυτικών FREMM Frigates Spartaco Schergat και Emilio Bianchi, ενώ θα συναρμολογηθούν δύο νέα FREMM. Όμως μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν ενδείξεις εάν αυτά τα δύο προγράμματα είναι συμπληρωματικά ή ανταγωνίζονται μεταξύ τους.


Κανένα όφελος δεν μένει στους λαούς της περιοχής από αυτούς τους πολεμικούς εξοπλισμούς. Αντιθέτως τα νέα κοιτάσματα που θα μπορούσαν να είναι «ευλογία» μετατρέπονται σε «κατάρα».

Και οι εξοπλισμοί των καπιταλιστικών κρατών της περιοχής συνεχίζονται…

Δείτε ακόμα...