Ακούγοντας Σεργκέι Ραχμάνινωφ

Σεργκέι Βασίλιεβιτς Ραχμάνινοφ (Серге́й Васи́льевич Рахма́нинов)

Θα ήταν αδόκιμο, να κάνουμε «αναλύσεις» για τον Σεργκέι Βασίλιεβιτς Ραχμάνινοφ (Серге́й Васи́льевич Рахма́нинов), έναν από τους μεγαλύτερους πιανίστες και συνθέτες του 20ου αιώνα (υπήρξε και μεγάλος διευθυντής ορχήστρας).

Παρουσιάζουμε τα παρακάτω:

  • Το ~38λεπτο Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 2, σε ντο-ελάσσονα, opus 18

Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά σημεία ολόκληρου του έργου εμφανίζεται στην έναρξη του πρώτου μέρους (Moderato), όπου το πιάνο δημιουργεί με μια σειρά συγχορδιών μια κλιμακούμενη ένταση, που βρίσκει την δικαίωσή της στο ελεγειακό κύριο θέμα σε ντο-ελάσσονα με τη συμμετοχή ολόκληρης της ορχήστρας (υπό την αδιάλειπτη, πάντως, συνοδεία του πιάνου).
Στην διάρκεια μιας δραματικής κλιμάκωσης, εξ άλλου, μια νέα χαρακτηριστική ιδέα διαμορφώνεται στο μέρος του πιάνου, προκειμένου λίγο αργότερα η ίδια να συνδυασθεί ισότιμα με το κύριο θέμα και να φτάσει στο τελικό Allegro scherzando μιας υπερβατικής πιανιστικής δεξιοτεχνίας
Παρακουθείστε στο βίντεο που ακολουθεί την Anna Fedorova να δίνει το απαράμιλλο ρεσιτάλ της κυριολεκτικά «ζωγραφίζοντας»

  • Το ~28λεπτο Βαλς σε Λα-μείζονα, από την συλλογή Morceaux de salon, opus 10  (επιλέξαμε την εκτέλεση της İdil Biret από την Τουρκία, μιας από τις ξεχωριστές εν ζωή -78 ετών σήμερα, πιανίστριας στο συγκεκριμένο ρεπερτόριο)

Η συλλογή Κομμάτια σαλονιού, του Ραχμάνινωφ περιλαμβάνει επτά πιανιστικές συνθέσεις, γραμμένες μεταξύ Δεκεμβρίου του 1893 και Ιανουαρίου του 1894, οι οποίες ευθυγραμμίζονται με την αισθητική του εκφυλισμένου προς το λυρικό και αισθαντικό στοιχείο ρομαντικού κινήματος κατά τα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ού αιώνος. Στο πνεύμα αυτό εντάσσονται άλλωστε και οι συχνές αναφορές στην τεχνοτροπία παλαιότερων συνθετών: έτσι, στο δεύτερο κομμάτι της συλλογής αυτής, ένα βαλς σε Λα-μείζονα, ο Ραχμάνινωφ αντιπαραβάλει ένα ύφος σαφώς σοπενικό (στις εξωτερικές ενότητες) με αναπολήσεις της παράδοσης του βιεννέζικου βαλς (στην μεσαία ενότητα).
Το τελικό τμήμα της οποίας προεκτείνεται κατόπιν σε μια coda, όπου η εγνωσμένη δεξιοτεχνία του πιανίστα και συνθέτη Ραχμάνινωφ βρίσκει για άλλη μια φορά αρκετό χώρο ώστε να εκδηλωθεί – ακόμη και στο “ασφυκτικό” πλαίσιο ενός τόσο σύντομου κομματιού σαλονιού!

  • 00:00 – No. 1 Nocturne in A minor
  • 04:57 – No. 2 Waltz in A major
  • 08:39 – No. 3 Barcarolle in G minor
  • 12:44 – No. 4 Mélodie in E minor
  • 16:42 – No. 5 Humoresque in G major
  • 19:53 – No. 6 Romance in F minor
  • 23:33 – No. 7 Mazurka in D-flat major

Οι παραπάνω πληροφορίες είναι κυρίως από τη σελίδα του Ιωάννη Φούλια
αναπληρωτή καθηγητή «Συστηματικής Μουσικολογίας & Θεωρίας της Μουσικής
(18ου-19ου αιώνος)» / Τμήμα Μουσικών Σπουδών
του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών,
όπου μπορείτε να βρείτε «τα πάντα» στο συγκεκριμένο αντικείμενο

Και για περαιτέρω περισυλλογή  

  • (0:00) Piano Concerto No.2 in Cm Op.18 – I. Moderato
  • (9:19) Piano Concerto No.2 in Cm Op.18 – II. Adagio sostenuto
  • (19:50) Piano Concerto No.3 in Dm Op.30 – I. Allegro
  • (34:46) Piano Concerto No.4 in Gm Op.40 – III. Allegro vivace
  • (43:26) Rhapsody on a Theme of Paganini Op.43
  • (1:04:04) Symphony No.1 in Dm Op.13 – I. Grave – Allegro ma non troppo
  • (1:17:52) Symphony No.2 in Em Op.27 – III. Adagio
  • (1:33:00) Symphonic Dances Op.45 – I. Non allegro
  • (1:44:59) Prelude Op.23 No.02 in Bbm – Maestoso
  • (1:48:41) Prelude Op.23 No.10 in Gbm – Largo
  • (1:52:49) Morceaux de Salon Op.10 – No.5 in G – Humoresque
  • (1:59:57) Etudes-tableaux Op.39 – Allegro moderato – Tempo di marcia in D No.9
  • (2:03:37) Cello Sonata in Gm Op.19 – III. Andante
  • (2:09:19) The Bells Op.35 – III. Presto
  • (2:18:10) Vespers Op.37 – Bless the Lord, O my soul
  • (2:23:03) Francesca da Rimini Op.25 – I. Prologue

Ψηλά το Κεφάλι!

Ετικέτες:

Δείτε ακόμα...