Αφού πέρασε πολλούς μήνες στην θάλασσα, κάνοντας σταθμούς στην Σιγκαπούρη, την Ιταλία, την Ισπανία, την Πορτογαλία και την Τουρκία, το πλοίο «Μoliva» φορτωμένο με ΄102 κοντέινερ που περιέχουν 2.100 τόνους με βιομηχανικά απόβλητα, που θεωρούνται ύποπτα ως τοξικά, κατέληξε σήμερα στο λιμάνι του Δυρραχίου, από όπου είχε ξεκινήσει στις αρχές του Ιουλίου.
Το «Moliva», με σημαία Τουρκίας, έφθασε στην Αλβανία πριν από 10 ημέρες και παρέμενε αρόδου ανοικτά του λιμανιού του Δυρραχίου. Σήμερα έλαβε άδεια εισόδου στο λιμάνι όπου και έδεσε. Οι αλβανικές αρχές θα αναλάβουν την διαχείριση των εμπορευματοκιβωτίων, σύμφωνα με τις λιμενικές αρχές. Τα κοντέινερ με το ύποπτο περιεχόμενό τους θα ξεφορτωθούν και θα δεσμευθούν από την εισαγγελία του Δυρραχίου, η οποία έχει αναλάβει την υπόθεση μετά την επιστροφή του πλοίου στην Αλβανία. Θα μεταφερθούν μακριά από το λιμάνι σε ασφαλή περιοχή που θα βρίσκεται υπό την επίβλεψη της αστυνομίας, θα ανοιχθούν και το περιεχόμενό τους θα αναλυθεί.
Σύμφωνα με την μη κυβερνητική οργάνωση Basel Action Network (BAN), τα κοντέινερ περιέχουν σκόνη σακκόφιλτρων ηλεκτροκαμίνου (Electric Arc Furnace Dust-EAFD), που ανήκει στα τοξικά απόβλητα και πρέπει να αποθηκεύεται και να μεταφέρεται υπό πολύ αυστηρές συνθήκες.
Το φορτίο δεν έγινε δεκτό στην Ταϊλάνδη όπου αρχικά κατευθύνθηκε το «Moliva» και από εκεί ξεκίνησε η πολύμηνη περιπλάνηση.
Σύμφωνα με τα έγγραφα που παρουσιάσθηκαν στο αλβανικό τελωνείο, πρόκειται για βιομηχανικά απόβλητα, και συγκεκριμένα για οξείδιο του σιδήρου, η εξαγωγή του οποίου επιτρέπεται.
«Η μεταφορά αυτών των αποβλήτων έχει προκαλέσει διχογνωμίες. Ορισμένοι δηλώνουν ότι δεν πρόκειται για επικίνδυνα απόβλητα. Εμείς δηλώνουμε ότι είμαστε 95% βέβαιοι ότι είναι», είχε δηλώσει ο Jim Puckett, επικεφαλής της ΜΚΟ, η οποία θεωρεί ότι πρόκειται «για σκόνη χάλυβα που συγκεντρώθηκε στα φίλτρα των χαλυβουργείων του Ελμπασάν». «Αν αυτό που δηλώνουμε είναι αλήθεια (…) η εξαγωγή αυτή ήταν μία εγκληματική εξαγωγή που δεν έπρεπε ποτέ να έχει γίνει», είπε.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, AFP