Δρόμοι συγκρουόμενων συμφερόντων

Το Αντιτορπιλικό USS Farragut (DDG99) του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ στη ΝΑΤΟϊκή Δράση «NEPTUNE STRIKE 2022.2» / Σάββατο 29 Οκτωβρίου 2022
Φώτο Αρχείου / Το Αντιτορπιλικό USS Farragut (DDG99) του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ στη ΝΑΤΟϊκή Δράση «NEPTUNE STRIKE 2022.2» στο Ιόνιο Πέλαγος / Σάββατο 29 Οκτωβρίου 2022 / Πηγή: ΓΡ. ΤΥΠΟΥ ΓΕΕΘΑ / EUROKINISSI

Η ναυτική αποστολή που ετοιμάζουν το ΝΑΤΟ και άλλες σύμμαχες χώρες στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Αντεν ρίχνει «λάδι στη φωτιά» του πολέμου στη Μέση Ανατολή, καθώς συνδέεται άμεσα με την κλιμάκωση των δολοφονικών εκκαθαρίσεων που κάνει το Ισραήλ σε Γάζα και Δυτική Οχθη. Η αντίδραση στα εγκλήματα του ισραηλινού στρατού από δυνάμεις που επιχειρούν εναντίον του από τον Λίβανο και την Υεμένη, περιπλέκει το κουβάρι των αντιθέσεων. Η τεράστια συγκέντρωση στρατιωτικών δυνάμεων στην περιοχή και ο ενεργότερος ρόλος που αναλαμβάνουν οι ΑμερικανοΝΑΤΟικοί, στο όνομα της «προστασίας της ναυσιπλοΐας», διαμορφώνουν το έδαφος για ακόμα μεγαλύτερη κλιμάκωση και γενίκευση του πολέμου. Οι προειδοποιήσεις του Ισραήλ ότι θα συνεχίσει τη σφαγή «μέχρι τέλους», οι απειλές του προς τις δυνάμεις της Χεζμπολάχ στον Λίβανο, οι προειδοποιήσεις των Χούθι ότι τα εμπορικά πλοία των χωρών που εμπλέκονται στη σφαγή των Παλαιστινίων είναι σε κίνδυνο, δείχνουν πως το θερμόμετρο ανεβαίνει σ’ αυτό το σημείο στρατηγικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο και την οικονομία.

Το θαλάσσιο στενό ανάμεσα στη βορειοδυτική Αφρική και τη νοτιοδυτική Ασία καταλήγει στη Διώρυγα του Σουέζ, η οποία αντιπροσωπεύει το 12% του παγκόσμιου εμπορίου και το 30% της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ειδικότερα στον τομέα της Ενέργειας το 10% του πετρελαίου και το 8% του LNG διέρχεται από τη συγκεκριμένη θαλάσσια οδό. Ποσοστό που μεγάλωσε στο πλαίσιο της προσπάθειας απεξάρτησης της ΕΕ από το ρωσικό φυσικό αέριο. Από την ίδια δίοδο εξυπηρετείται μεγάλο μέρος των θαλάσσιων μεταφορών της ΕΕ, αλλά και των χωρών της συμμαχίας που συγκροτήθηκε για την Ερυθρά Θάλασσα (Ηνωμένες Πολιτείες, Ηνωμένο Βασίλειο, Μπαχρέιν, Καναδάς, Γαλλία, Ιταλία, Ολλανδία, Νορβηγία, Σεϊχέλες και Ισπανία). Η δίοδος αυτή είναι κομβικής σημασίας και για την πρωτοβουλία της Κίνας «Μία Ζώνη, Ενας Δρόμος». Από τη μια λοιπόν υπάρχει ανταγωνισμός για το ποιος θα έχει το πάνω χέρι κι από την άλλη στα ιμπεριαλιστικά σχέδια περιλαμβάνονται οι χαράξεις εναλλακτικών διαδρομών για τη μεταφορά εμπορευμάτων και Ενέργειας, συνυπολογίζοντας ότι το πέρασμα από τη Διώρυγα του Σουέζ είναι κοστοβόρο και ότι τη μερίδα του λέοντος την κερδίζει η Αίγυπτος. Πρόκειται για διαδρομές που εξυπηρετούν τη μία ή την άλλη ιμπεριαλιστική συμμαχία και το κάθε κράτος διεκδικεί μερίδιο.

Τέτοιος είναι για παράδειγμα ο νέος οικονομικός Διάδρομος Ινδίας – Μέσης Ανατολής – Ευρώπης ή IMEC, ο οποίος θα περιλαμβάνει σιδηροδρόμους και λιμάνια, αγωγούς και δίκτυα για ηλεκτρική ενέργεια και υδρογόνο. Σημαντικό ρόλο θα έχει η Σαουδική Αραβία, ενώ κομβικός είναι ο ρόλος του ισραηλινού λιμανιού της Χάιφα. Στον δρόμο αυτόν εντάσσονται η Ελλάδα και η Κύπρος. Χαρακτηριστικά, ο Τζο Μπάιντεν είπε ότι η «νέα» εμπορική και ενεργειακή διαδρομή θα οδηγήσει σε μια «πιο σταθερή, πιο ευημερούσα και ολοκληρωμένη Μέση Ανατολή», με το βλέμμα στραμμένο στην αντιπαράθεση με την Κίνα και στο χερσαίο τμήμα του σχεδίου «Μία Ζώνη, Ενας Δρόμος», που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων σταθμούς στο Ιράν και τη Ρωσία. Εναν αντίστοιχο δρόμο προωθεί και η Ρωσία, σε συνεργασία με το Ιράν. Πρόκειται για τον Διεθνή Διαμετακομιστικό Διάδρομο Βορρά – Νότου ή INSTC. Ο συγκεκριμένος ξεκινάει από την Ινδία και μέσω του Ιράν καταλήγει στη Ρωσία, παρακάμπτοντας δυτικές χώρες που έχουν επιβάλει κυρώσεις στην τελευταία.

Σε ό,τι αφορά τη χώρα μας, το μεγάλο μερίδιο που κατέχει η ελληνόκτητη ναυτιλία στο παγκόσμιο μεταφορικό έργο και η φιλοδοξία της ελληνικής αστικής τάξης να αναβαθμίσει τον ρόλο της στην περιοχή, εμπλέκοντας τον λαό σε νέους μεγάλους κινδύνους, κάνουν βέβαιη τη συμμετοχή της «σε οποιαδήποτε διεθνή πρωτοβουλία» για την «προστασία της ναυσιπλοΐας», όπως δήλωσε προχτές ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας. Τα συμφέροντα του εφοπλιστικού κεφαλαίου και συνολικά της αστικής τάξης χαράσσουν ρότα μεγαλύτερης εμπλοκής στον πόλεμο και στα ιμπεριαλιστικά σχέδια, δίπλα στις ελληνικές φρεγάτες που πλέουν ήδη στην Ανατ. Μεσόγειο και στη συστοιχία των «Patriot» που μεταφέρθηκε στη Σαουδική Αραβία, μια ανάσα από την Ερυθρά Θάλασσα και το μέτωπο των πολεμικών συγκρούσεων στα παλαιστινιακά εδάφη.

Αναδημοσιεύεται από τη στήλη “Αποκαλυπτικά” του Ριζοσπάστη

Ετικέτες:

Δείτε ακόμα...