EUROFERRY OLYMPIA: Στο προσκήνιο κυβερνητικές κι εφοπλιστικές ευθύνες

Η ναυτική τραγωδία με την πυρκαγιά στο RO-RO EUROFERRY OLYMPIA της Grimaldi σημαίας Ιταλίας στα βόρεια της Κέρκυρας - 19/02/2022
Η ναυτική τραγωδία με την πυρκαγιά στο RO-RO EUROFERRY OLYMPIA της Grimaldi σημαίας Ιταλίας στα βόρεια της Κέρκυρας – 19/02/2022 / Πηγή: Eurokinissi

Άλλο ένα ναυτικό ατύχημα και μάλιστα στο Ιόνιο φέρνει στο προσκήνιο κυβερνητικές κι εφοπλιστικές ευθύνες. Το ατύχημα με το EUROFERRY OLYMPIA ώρα με την ώρα εξελίσσεται σε τραγωδία παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες ναυτικών, πυροσβεστών και λιμενικών. Ήδη από το πρωί της Παρασκευής (18/02/2022) οι επίσημες δηλώσεις των αρμοδίων κι «έμπειρων» δημοσιογράφων είναι «προσεκτικές» κι επικεντρώνονται αποκλειστικά στην περιγραφή της προσπάθειας των διασωστικών και πυροσβεστικών μέσων. Καμία αναφορά για το είδος της πυρκαγιάς, αν υπήρχαν και αν είχαν λειτουργήσει τα συστήματα ασφάλειας και πυρόσβεσης. Όσο για την εταιρεία, σε ανακοίνωσή της αναφέρει ότι «αμέσως το πλήρωμα έσπευσε να σβήσει τη φωτιά με τον εξοπλισμό του πλοίου». Στον αφρό της θάλασσας επιπλέουν πάλι οι «νόμιμες» διευκολύνσεις, οι ελλείψεις σε διασωστικά μέσα και διασώστες καθώς και το κέρδος του πλοιοκτήτη.

Το EUROFERRY OLYMPIA φλέγεται στο Βόρειο Ιόνιο, 10 ναυτικά μίλια βόρεια της Κέρκυρας. Στην ευρύτερη περιοχή κάηκαν το κρουαζιερόπλοιο MSC Lirica (λιμάνι Κέρκυρας 12/03/21) και το Επιβατηγό – Οχηματαγωγό Norman Atlantic (28/12/2014).

EUROFERRY OLYMPIA: Το χρονικό της νέας τραγωδίας

EUROKINISSI

Ένα χρόνο πριν την τραγωδία, στις 19/2/2021, το EUROFERRY OLYMPIA, περνά από εκτεταμένη επιθεώρηση από τις λιμενικές αρχές στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Κατά την επιθεώρηση διαπιστώθηκε ότι:

Πυρασφάλεια, σταθερή εγκατάσταση όχι όπως απαιτείται

19/2/2021

Δύο μέρες πριν την τραγωδία, στις 16/02/2022, το EUROFERRY OLYMPIA περνά ξανά από εκτεταμένη επιθεώρηση από τις λιμενικές αρχές στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Διαπιστώθηκε από τους λιμενικούς ότι το πλοίο αντιμετώπιζε προβλήματα πυρασφάλειας. Συγκεκριμένα αναφέρεται στα επίσημα έγγραφα:

Πιστοποιητικό και Τεκμηρίωση – Έγγραφα Επιχειρησιακό Φυλλάδιο πυρασφάλειας ελλιπές

16/02/2022

Εντοπίστηκαν ακόμα προβλήματα στις εγκαταστάσεις υγιεινής, στον εξαερισμό, ακόμα και στο φαγητό (ότι ήταν βρώμικο). Ωστόσο στις 18/2 το πλοίο αποπλέει κανονικά από Ηγουμενίτσα για να εκτελέσει το τακτικό του δρομολόγιο με προορισμό το λιμάνι Πρίντεζι Ιταλίας.

Η ενημέρωση του πλοιάρχου για την εκδήλωση της πυρκαγιάς και η εκπομπή SOS (MAYDAY) καταγράφηκε λίγο μετά τις 4 τα ξημερώματα της Παρασκευής 18/02/2021. Το πλοίο βρίσκεται 10 μίλα βόρεια της Κέρκυρας και επικρατεί μπουνάτσα. Η πυρκαγιά ξέσπασε στο 3ο γκαράζ. Ακολούθησε η εντολή για «εγκατάλειψη πλοίου», με τους επιβάτες να επιβιβάζονται στις σωστικές λέμβους. Από το Θάλαμο Επιχειρήσεων (Αρχηγείο Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής) δίνεται εντολή σε όλα τα παραπλέοντα σκάφη και στα διασωστικά μέσα να συνδράμουν.

Ένα πλωτό Ανοιχτής Θαλάσσης της Οικονομικής Αστυνομίας της Ιταλίας (GUARDIA DI FINANZA) είναι δεμένο στο λιμάνι της Κέρκυρας. Παραδίπλα βρίσκεται ένα ταχύπλοο του Λιμεναρχείου Κέρκυρας. Και τα δύο αποπλέουν άμεσα για το σημείο του συμβάντος. Αργά και βασανιστικά… πλέει και το Πυροσβεστικό πλοίο που ελλιμενίζεται 40 μίλια μακριά, στην Ηγουμενίτσα. Οι ναυαγοί που βρίσκονται στις βάρκες του πλοίου, σε ασφαλή απόσταση από το φλεγόμενο EUROFERRY OLYMPIA περισυλλέγονται από το σκάφος της Ιταλικής Οικονομικής Αστυνομίας και το ταχύπλοο του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ. Αποβιβάστηκαν στο λιμάνι της Κέρκυρας. Εκεί ξεκίνησε και η καταμέτρηση.

Σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας το EUROFERRY OLYMPIA ταξίδευε με 239 επιβάτες, 51 ναυτεργάτες πλήρωμα, ενώ ήταν φορτωμένο με 153 φορτηγά και 42 οχήματα. Ωστόσο σε αυτά τα δρομολόγια πάντα υπάρχει η πιθανότητα ενός μικρού αριθμού μη καταγεγραμμένων επιβαινόντων (?).

Από το Λιμεναρχείο της Κέρκυρας καταγράφονται 276 διασωθέντες και τρεις ακόμη επιβάτες που παραλήφθηκαν αργότερα γιατί εγκλωβίστηκαν και δεν πρόλαβα τις βάρκες, σύνολο 279. Έντεκα επιβάτες διακομίστηκαν στο νοσοκομείο του νησιού, από τους οποίους οι 7 είχαν αναπνευστικά προβλήματα και ένας καρδιολογικό. Οι αγνοούμενοι είναι τουλάχιστον 10, δεδομένου ότι κάποιοι από τους διασωθέντες δεν ήταν καταγεγραμμένοι στη λίστα της εταιρίας!

Το φλεγόμενο EUROFERRY OLYMPIA βρίσκεται (το απόγευμα της Δευτέρας 21/02/2022) κοντά στις ακτές της Κέρκυρας και δέχεται τόνους νερού για να μειωθούν τα θερμικά φορτία που λιώνουν ακόμη και τις λαμαρίνες, ώστε να αναζητηθούν από Πυροσβέστες και Λιμενικούς οι αγνοούμενοι και τελικά να σβήσει η πυρκαγιά.

Τα διασωστικά μέσα που επιχείρησαν το πρώτο κρίσιμο 24ωρο

Πυρκαγιά στο «EUROFERRY OLYMPIA»

Όπως αναφέραμε παραπάνω πρώτα στο συμβάν έφτασαν το ταχύπλοο του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ και το πλωτό ανοιχτής θαλάσσης της GUARDIA DI FINANZA κι αυτό γιατί μόνο τα συγκεκριμένα βρίσκονταν στην Κέρκυρα. Το πλωτό Πυροσβεστικό αφού ξεκίνησε από την Πάτρα έφτασε με 12 τουλάχιστον ώρες καθυστέρηση. Από 150 ναυτικά μίλια μακριά ήρθαν ιδιωτικό Σωστικό Ρυμουλκό Ανοιχτής Θαλάσσης και η Φρεγάτα Ύδρα η οποία βρισκόταν στο Ιόνιο Πέλαγος. Αργότερα δόθηκε εντολή σε δύο μικρά ρυμουλκά που ελλιμενίζονται στο λιμάνι της Κέρκυρας να μεταβούν κι αυτά. Η Πολεμική Αεροπορία διέθεσε ένα ελικόπτερο (Super Puma) και το Αρχηγείο του Λιμενικού άλλο ένα (Aegean Dauphin). Η, δε, Πυροσβεστική Υπηρεσία της Κέρκυρας – μην έχοντας άλλο τρόπο (!) – φόρτωσε σε μια «παντόφλα» (επιβατηγό – οχηματαγωγό ανοιχτού τύπου) δύο πυροσβεστικά οχήματα με τους Πυροσβέστες τους και έφτασε στο συμβάν για κατάσβεση!!!

Αυτά κατάφεραν τις πρώτες 24 ώρες συνυπολογίζοντας τις ευνοϊκές καιρικές συνθήκες και την πολυτέλεια να μην εξελίσσεται παράλληλα κάποιο εξίσου σοβαρό συμβάν στην υπόλοιπη χώρα.

Τα Ερωτηματικά

Η ναυτική τραγωδία με την πυρκαγιά στο RO-RO EUROFERRY OLYMPIA της Grimaldi σημαίας Ιταλίας στα βόρεια της Κέρκυρας - 19/02/2022
Η ναυτική τραγωδία με την πυρκαγιά στο RO-RO EUROFERRY OLYMPIA της Grimaldi σημαίας Ιταλίας στα βόρεια της Κέρκυρας – 19/02/2022 / Πηγή: Eurokinissi

Όπως είναι λογικό δημιουργούνται και σε ειδικούς, αλλά και σε κάθε έναν, μια σειρά από ερωτήματα που θέλουν άμεσες απαντήσεις από την Κυβέρνηση που έχει την άμεση ευθύνη.

  1. Γιατί το Λιμεναρχείο της Κέρκυρας, ή γενικότερα το βόρειο Ιόνιο, δεν διαθέτει Πλοίο Ανοιχτής Θαλάσσης; Πρόκειται για μια τεράστια θαλάσσια περιοχή ευθύνης. Ειδικά μετά την επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 ν. μίλια και την αντίστοιχη αύξηση των δικαιωμάτων των ιταλικών αλιευτικών στην περιοχή η ευθύνη του Κ/Λ Κέρκυρας αυξήθηκε. Επίσης η περιοχή είναι γνωστός κόμβος για κάθε μορφή λαθρεμπορίου και άλλων «θαλασσινών» εγκλημάτων. Τέλος ανατολικά, δυτικά και βόρεια της Κέρκυρας είναι κάποια από τα πιο πολυσύχναστα ναυτικά περάσματα όλης της Μεσογείου, κάτι που ισχύει όλο τον χρόνο. Γεγονός που πολλαπλασιάζεται τους καλοκαιρινούς μήνες με τον τουρισμό. Σε πρόσφατη συνάντηση αντιπροσωπίας του ΚΚΕ με τους εκπροσώπους των λιμενικών που υπηρετούν στο Βόρειο Ιόνιο είχε τονιστεί αυτή ανάγκη από πλευράς Λιμενικού.
  2. Γιατί δεν υπάρχει Πυροσβεστικός Σταθμός στο λιμάνι της Κέρκυρας; Η δημιουργία Πυροσβεστικού Κλιμακίου στο λιμάνι αλλά και η μόνιμη εγκατάσταση πυροσβεστικού πλοιαρίου σ’ αυτό, αποτελούν προτάσεις της Τομεακής Επιτροπής Κέρκυρας του ΚΚΕ, που μετέφεραν τις αγωνίες των Πυροσβεστών, οι οποίες επιβεβαιώθηκαν μετά την πυρκαγιά στο κρουαζιερόπλοιο MSC Lirica (λιμάνι Κέρκυρας 12/03/21). Πάγιο αίτημα που αφορά την ασφάλεια της ευρύτερης περιοχής και οι Κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ αρνούνται να υλοποιήσουν χρόνια τώρα.
  3. Πόσοι Λιμενικοί και Πυροσβέστες από την Κέρκυρα επιχείρησαν στο συμβάν; Από τον κοινοβουλευτικό έλεγχο που ασκείται, προς τις τελευταίες τουλάχιστον Κυβερνήσεις και ειδικά από το ΚΚΕ, είναι γνωστό ότι οι λιμενικές και οι πυροσβεστικές υπηρεσίες του νησιού είναι υποστελεχωμένες και με απαρχαιωμένα μέσα ή ακόμη και με ελλείψεις μέσων. Χαρακτηριστικά είναι όσα οι ίδιοι οι λιμενικοί αναφέρουν για ελλείψεις πληρωμάτων και μέσων και για οργανικές θέσεις που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες της περιοχής. Μάλιστα το πλωτό ασθενοφόρο του Λιμενικού δεν έχει επανδρωθεί ακόμη με εργαζόμενους του ΕΚΑΒ. Ενώ ελλείψει ικανού αριθμού πλωτών μέσων, εκτελεί και περιπολίες. Οι, δε, πυροσβέστες με αντίστοιχα προβλήματα και αιτήματα τονίζουν χαρακτηριστικά ότι τις ήδη υποστελεχωμένες υπηρεσίες επιβάρυνε και η απόσπαση προσωπικού, μόνιμα για το αεροδρόμιο της FRAPORT. Θυμίζουμε εκτός των παραπάνω ότι η Κέρκυρα πλήττεται από πλημμύρες κάθε φθινόπωρο, από εκτεταμένες πυρκαγιές κάθε καλοκαίρι, που προστίθενται στις ανάγκες που δημιουργεί ο τουρισμός όλο το χρόνο.

Τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και ΠΕΕΜΑΓΕΝ σε ανακοίνωση τους για το τραγικό γεγονός με το RO-RO EUROFERRYOLYMPIA, μεταξύ άλλων θέτουν προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και μια σειρά επιπρόσθετα ερωτήματα:

4. Ποια είναι η πραγματική αιτία της πυρκαγιάς;

5. Αν λειτούργησαν τα μέσα πυρόσβεσης.

6. Αν εφαρμόστηκε η στεγανή υποδιαίρεση στα γκαράζ του πλοίου.

7. Πώς αντιμετωπίστηκε η πυρκαγιά με την εκδήλωσή της;

8. Ποιο είναι το ιστορικό των ελέγχων του πλοίου;

9. Πώς δικαιολογείται η μεταφορά των 239 επιβατών, των 42 οχημάτων, 153 φορτηγών, σε συνδυασμό με τη μειωμένη οργανική σύνθεση των 51 μελών του πλοίου;

Ανθρωποθυσία στον βωμό της κερδοφορίας των εφοπλιστών

Η ναυτική τραγωδία με την πυρκαγιά στο RO-RO EUROFERRY OLYMPIA της Grimaldi σημαίας Ιταλίας στα βόρεια της Κέρκυρας - 19/02/2022
Η ναυτική τραγωδία με την πυρκαγιά στο RO-RO EUROFERRY OLYMPIA της Grimaldi σημαίας Ιταλίας στα βόρεια της Κέρκυρας – 19/02/2022 / Πηγή: Eurokinissi

Τα εύλογα αυτά ερωτήματα πρέπει να απαντηθούν από τον πλοιοκτήτη κι από την Κυβέρνηση που φέρει την ευθύνη. Παρόλα αυτά για άλλη μια φορά αποδεικνύεται ότι το «κόστος» είναι πάντα «πάνω από τις δυνατότητες της καπιταλιστικής οικονομίας», όταν πρόκειται για την ασφάλεια και το βιος του λαού. Θυμίζουμε ότι όταν οι Κυβερνήσεις θέλανε να επιβάλλουν την ιδιωτικοποίηση της αποκομιδής των απορριμμάτων μετέτρεψαν την Κέρκυρα σε «αστακό», με δεκάδες ΜΑΤατζίδες να δέρνουν από το πρωί μέχρι το βράδυ τους Κερκυραίους για μήνες. Τότε δεν υπήρχε υποστελέχωση της Αστυνομίας. Αντίστοιχα όταν θέλανε να βάλουν με το ζόρι τους λιμενεργάτες της COSCO για δουλειά έστειλαν εκατοντάδες ΜΑΤατζίδες στο Ικόνιο μαζί και τις ειδικές δυνάμεις του Λιμενικού Σώματος (που κατά άλλα εκπαιδεύονται ενάντια σε «ασύμμετρες απειλές» κι όχι για να δέρνουν το λαό).

Τελικά η αυταπάρνηση κι η αυτοθυσία που δείχνουν όλοι οι ένστολοι μαζί με τους ναυτεργάτες σε κάθε ναυτικό ατύχημα δεν είναι αρκετή για να ξεπλύνει τις ευθύνες του εκάστοτε Υπουργού Ναυτιλίας. Το «αποτύπωμα» που άφησαν τόσοι και τόσοι Υπουργοί Ναυτιλίας ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ έχει κοινό πρόσημο…

Η ασφάλεια στη θάλασσα γίνεται θυσία στον βωμό της κερδοφορίας των εφοπλιστών, με το θεσμικό πλαίσιο που διαμορφώνουν διαδοχικά όλες οι κυβερνήσεις να τροφοδοτεί όλο και περισσότερο την εφοπλιστική ασυδοσία.

*Γαρδίκης Νίκος, μέλος του Τμήματος για τις ΕΔ και τα ΣΑ της ΚΕ του ΚΚΕ

Δείτε ακόμα...