Γερμανικός Τύπος: Η τραγωδία στα Τέμπη και κατά πόσο επιδιώκει η κυβέρνηση να συγκαλύψει στοιχεία γύρω από το δυστύχημα – Η αποχώρηση του Ερντογάν από την πολιτική

Επανεκκίνηση δρομολογίων: Τα τρένα ξεκίνησαν ...με κάποια «μπαλώματα» - Η αμαξοστοιχία Intercity που εκτελεί το πρώτο δρομολόγιο Θεσσαλονίκη - Αθήνα στα πλαίσια της επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου, διέρχεται από το σημείο της πολύνεκρης σύγκρουσης των αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, Δευτέρα 3 Απριλίου 2023.
Η αμαξοστοιχία Intercity που εκτελεί το πρώτο δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Αθήνα στα πλαίσια της επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου, διέρχεται από το σημείο της πολύνεκρης σύγκρουσης των αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, Δευτέρα 3 Απριλίου 2023. (ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΤΖΕΚΑΣ / EUROKINISSI)

Neue Zürcher Zeitung

Πάνω από ένας χρόνος έχει περάσει από την τραγωδία που έλαβε χώρα στα Τέμπη και στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους.

Ακόμη όμως «η έρευνα γύρω από το δυστύχημα προχωράει αργά και υπονομεύει περαιτέρω την ήδη περιορισμένη εμπιστοσύνη των πολιτών απέναντι στο ελληνικό κράτος», παρατηρεί η ελβετική εφημερίδα. «Ένα από τα παράλογα στοιχεία γύρω από την τραγωδία είναι και το… τσιμέντο. Μετά τη σύγκρουση των τρένων ο τόπος του δυστυχήματος καθαρίστηκε εντελώς, τα χώματα αφαιρέθηκαν και ο χώρος μπαζώθηκε. Πρόκειται για μία ασυνήθιστη διαδικασία για οποιονδήποτε τόπο ενός δυστυχήματος ή εγκλήματος διότι με αυτόν τον τρόπο μπορούν να καταστραφούν όλα τα αποδεικτικά στοιχεία. Και ενώ η κυβέρνηση υποστηρίζει πως η πυροσβεστική και η αστυνομία έλαβαν μόνες τους αυτήν την απόφαση, οι συγγενείς των θυμάτων πιστεύουν πως η εντολή δόθηκε από την κυβέρνηση. Και πιστεύουν πως το εμπορικό τρένο μετέφερε παράνομο φορτίο».

Ακόμη, «σύμφωνα με αντιπροσωπευτική δημοσκόπηση της προηγούμενης εβδομάδας το 77% του πληθυσμού είναι πεπεισμένο πως η κυβέρνηση προσπαθεί να συγκαλύψει κάτι. Η κυβέρνηση δεν κάνει τίποτα για να απαντήσει ή να αντικρούσει τους ισχυρισμούς. Εδώ και καιρό υπάρχει κριτική και για τη “συνολική έρευνα” του κοινοβουλίου. Σε αυτήν το δυστύχημα στα Τέμπη ερευνάται μονάχα στο περιθώριο – αντιθέτως εξετάζεται η ιστορία του ελληνικού σιδηρόδρομου από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του. Η προεδρία της επιτροπής στελεχώνεται αποκλειστικά από μέλη του συντηρητικού κυβερνώντος κόμματος της Νέας Δημοκρατίας. Και οι συγγενείς επικρίνουν πως δεν δόθηκε βήμα ακρόασης σε σημαντικούς μάρτυρες και εμπειρογνώμονες που δεν είναι της αρεσκείας της επιτροπής».

Σε κάθε περίπτωση «το να λογοδοτήσει ενώπιον της δικαιοσύνης, ο άλλοτε υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Αχιλλέας Καραμανλής είναι απίθανο», συνεχίζει η N.Z.Z. «Ο Καραμανλής, γόνος μίας γνωστής δυναστείας πολιτικών, παραιτήθηκε σχεδόν αμέσως μετά το δυστύχημα όμως λίγο μετά επανεξελέγη στη Βουλή. Κατά το περασμένο έτος, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία κάλεσε την Ελλάδα να διεξάγει έρευνα εναντίον του Καραμανλή για υπεξαίρεση ευρωπαϊκών κονδυλίων στις συμβάσεις που σύνηψε για τη λειτουργία του σιδηρόδρομου. Όμως η κυβέρνηση της Αθήνας αρνήθηκε να ξεκινήσει σχετική διαδικασία».

Το ελβετικό μέσο σχολιάζει ακόμη πως «το ενδιαφέρον για την πλήρη διαλεύκανση του σιδηροδρομικού δυστυχήματος φαίνεται μικρό. Η Μαρία Καρυστιανού, η οποία έχασε την κόρη της στην τραγωδία, δήλωσε στα μέσα ενημέρωσης πως όταν επισκέφθηκε τον Άρειο Πάγο, η γενική εισαγγελέας Γεωργία Αδειλίνη τη συμβούλευσε να μην ασχοληθεί περαιτέρω με το ατύχημα. “Τέτοια πράγματα συμβαίνουν”, είπε η Αδειλίνη συμβουλεύοντας τους συγγενείς να πάνε καλύτερα στην εκκλησία και να ζητήσουν βοήθεια εκεί. Και όταν στην επέτειο της καταστροφής κάποιοι νέοι έγραψαν στην πλατεία Συντάγματος με κόκκινη μπογιά τα ονόματα των 57 νεκρών, αυτά σβήστηκαν βιαστικά την ίδια νύχτα».


RND

Πριν από λίγες ημέρες ο πρόεδρος Ερντογάν προανήγγειλε την αποχώρησή του από την πολιτική αναφέροντας χαρακτηριστικά πως οι εκλογές του Μαρτίου θα είναι οι τελευταίες του.

Η δήλωση του Τούρκου προέδρου «δεν προκαλεί έκπληξη καθώς βάσει του Συντάγματος, ο Ερντογάν δεν μπορεί να θέσει υποψηφιότητα για μία ακόμη θητεία», παρατηρεί το Γερμανικό Δημοσιογραφικό Δίκτυο. «Όμως οι παρατηρητές στην Άγκυρα είναι επιφυλακτικοί για το κατά πόσο ο πρόεδρος της Τουρκίας σκοπεύει πράγματι να αποχωρήσει».

Ο Ερντογάν «κυβερνά με τρόπο αυταρχικό και δεν πρόκειται να αφήσει στη διακριτική ευχέρεια του κόμματός του την επιλογή του διαδόχου του, αλλά θα τον διαλέξει ο ίδιος». Όπως επισημαίνει ακόμη το γερμανικό μέσο, επανειλημμένως προκύπτουν κατηγορίες για οικονομικές παραβάσεις του προέδρου Ερντογάν – όπως αυτές που ανέφερε προσφάτως ο Αλί Γεσίλντα. «Ο Ερντογάν πρέπει να φοβάται πως όταν χάσει την ποινική ασυλία που έχει ως πρόεδρος, οι κατηγορίες αυτές θα διερευνηθούν. Γι’ αυτό και του είναι τόσο σημαντικό το ποιος θα τον διαδεχθεί».

Πιθανός διάδοχος φέρεται μεταξύ άλλων και ένας εκ των γαμπρών του Ερντογάν, ο Σελτσούκ Μπαϊρακτάρ, πρόεδρος της εταιρείας Baykar της αμυντικής βιομηχανίας, ένας άνθρωπος που «προσωποποιεί για πολλούς την ανέλιξη της Τουρκίας σε ένα high tech έθνος. Ο Μπαϊρακτάρ είναι δημοφιλής μετρώντας τρία εκατομμύρια ακολούθους στο X», ενώ έχει και το απαραίτητο ισλαμικό υπόβαθρο, μιας και «ο πατέρας του ήταν έμπιστος του ισλαμιστή ηγέτη και μέντορα του Ερντογάν, Νετσμετίν Ερμπακάν». Εξάλλου, ο Μπαϊρακτάρ δεν φαίνεται να απορρίπτει το ενδεχόμενο να εμπλακεί στην τουρκική πολιτική.

«Μέχρι το 2028 όμως μπορούν να συμβούν πολλά. Ίσως ο Ερντογάν να διαπιστώσει μέχρι τότε πως η χώρα του τον χρειάζεται ακόμη. Και εάν αναθεωρήσει ή απλώς αγνοήσει το Σύνταγμα, θα μπορούσε να θέσει υποψηφιότητα για μία ακόμη θητεία», καταλήγει το RND.

Πληροφορίες από DW

Ετικέτες:

Δείτε ακόμα...