Στον αφρό έρχονται ξανά οι μεγάλες αντιθέσεις στο εσωτερικό της ΕΕ, με φόντο την κατρακύλα στους ρυθμούς ανάπτυξης και τη διαφαινόμενη οικονομική ύφεση που βρίσκεται ενόψει, με τα αστικά επιτελεία να ζητάνε, σύμφωνα και με την πρόσφατη έκθεση Ντράγκι, «σοκ» αντιλαϊκών μεταρρυθμίσεων, έντασης της εκμετάλλευσης και στροφής «ολοταχώς» στην πολεμική οικονομία για να σταθούν στον ανταγωνισμό με ΗΠΑ και Κίνα.
Οι πιο πρόσφατοι δείκτες που δημοσιεύτηκαν τις προηγούμενες μέρες (από τη «Standard and Poor’s») δείχνουν την ύφεση να βαθαίνει στη βιομηχανία και στη μεταποίηση – για ένα ακόμα τρίμηνο – αλλά και στασιμότητα στον τομέα των υπηρεσιών. Συγκεκριμένα, ο δείκτης «PMI» της S&P’s (μετράει, σύμφωνα με την αστική στατιστική, την «υγεία» των καπιταλιστικών οικονομιών), υποχώρησε παραπέρα για το σύνολο της Ευρωζώνης από το 51 τον Αύγουστο στο 48,9 τον Σεπτέμβρη, με το όριο του 50 να θεωρείται το «κατώφλι» της ύφεσης. Χαρακτηριστικό είναι ότι στο σύνολο της Ευρωζώνης η παραγωγή μειώθηκε για 18ο μήνα, και μάλιστα με τον πιο απότομο ρυθμό εδώ και 9 μήνες.
Η κατάσταση αποτυπώνεται και επιβαρύνεται παραπέρα:
- Από το πολύ γρήγορο «ξεφούσκωμα» της γαλλικής οικονομίας μετά την πραγματοποίηση και των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι, που οδηγούσε τα αστικά επιτελεία το προηγούμενο διάστημα να προχωράνε σε διάφορες υπερφίαλες εκτιμήσεις. Τώρα, όπως δείχνουν τα στοιχεία, μετά την προσωρινή άνοδο του σχετικού δείκτη για τον Αύγουστο στο 53,1, η γαλλική οικονομία κουτρουβάλησε στο 47,3, με τη βιομηχανική παραγωγή να καταγράφει την πιο απότομη πτώση μετά τον Γενάρη.
- Την κατάσταση στη γερμανική οικονομία, που πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο, τροφοδοτώντας παραπέρα και τους ανταγωνισμούς με τις άλλες ισχυρές καπιταλιστικές οικονομίες της ΕΕ. Χαρακτηριστικές είναι οι πιέσεις του Βερολίνου για το ζήτημα των δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα που δρομολογεί η Κομισιόν, με τη Γερμανία να φοβάται κινεζική «ανταπάντηση» με βαριές συνέπειες για την αυτοκινητοβιομηχανία της που ήδη αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα. Αλλά και η αντίδραση της Γερμανίας, μετά τον ιταλικό «αιφνιδιασμό» με την εξαγορά μεγάλου ποσοστού της Kommerzbank από την ιταλική UniCredit, αποτελεί κατά τους Γερμανούς αξιωματούχους «απειλή» για τις γερμανικές «μικρομεσαίες» επιχειρήσεις και την πρόσβασή τους σε δανεισμό.
- Από τα πολύ μεγάλα κρατικά χρέη και την αντιπαράθεση που την συνοδεύει για το ποιος θα «πληρώσει» για τις τεράστιες κρατικές επενδύσεις που απαιτεί το σχέδιο Ντράγκι ώστε να βρουν κερδοφόρες διεξόδους τα λιμνάζοντα κεφάλαια. Χαρακτηριστικό είναι πως μετά και την ενεργοποίηση της νέας δημοσιονομικής πολιτικής της ΕΕ (από την περασμένη άνοιξη), μόνο δύο από τα 27 κράτη – μέλη τήρησαν την προθεσμία να καταθέσουν σχέδια μείωσης του ελλείμματος και του χρέους ως τις 20 Σεπτέμβρη, «κλοτσώντας» το τενεκεδάκι παρακάτω ως τα μέσα Οκτώβρη. Ηδη η Γαλλία (που τυπικά πλέον βρίσκεται σε καθεστώς «δημοσιονομικής επιτήρησης») έχει ζητήσει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή περαιτέρω παράταση για την υποβολή των δημοσιονομικών της σχεδίων, με την Κομισιόν να ζητάει περικοπές της τάξης των 15 δισ. ανά χρόνο και νέες βάρβαρες «μεταρρυθμίσεις», όπως αυτή για το Συνταξιοδοτικό. Το αίτημα για νέα παράταση στο μεταξύ «εκτόξευσε» παραπέρα και το κόστος δανεισμού για το γαλλικό κράτος: Τη Δευτέρα έφτασε στα ίδια επίπεδα με αυτό της Ισπανίας – κάτι που είχε να συμβεί από την κρίση του 2008 – ενώ η διαφορά μεταξύ του γαλλικού και του γερμανικού 10ετούς κόστους δανεισμού έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 7 βδομάδων, στις 0,79 ποσοστιαίες μονάδες…
Μείωση των ταξιδιωτικών εισπράξεων τον Ιούλη
Με φόντο την κατάσταση αυτή, η κυβέρνηση περίπου «πανηγυρίζει» για το σημείωμα που διένειμε προχτές η Τράπεζα της Ελλάδας και αποτυπώνει τις πρόσφατες εκτιμήσεις της για τους ρυθμούς ανάπτυξης. Σύμφωνα με αυτές, η ανάπτυξη αναμένεται να επιταχυνθεί οριακά το 2024 και το 2025, κυρίως λόγω των επενδύσεων, που «υποστηρίζονται» από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης και τα βάρβαρα μέτρα που τα συνοδεύουν. Ο πληθωρισμός αναμένεται… στο ύψος του, στο 3% για φέτος, υποτίθεται μειωμένος λόγω της περαιτέρω μείωσης των ρυθμών πληθωρισμού των τροφίμων, των μη ενεργειακών βιομηχανικών αγαθών και των υπηρεσιών. Η έκθεση καταγράφει ακόμη την ένταση της φοροληστείας και το τσεκούρι στις δαπάνες, με το πλεόνασμα να διαμορφώνεται στο 1,9% του ΑΕΠ (από στόχο 1,1%), την ίδια ώρα που τα λαϊκά νοικοκυριά «στεγνώνουν» για να πληρώσουν και τα στοιχειώδη, με τον ρυθμό αύξησης των καταθέσεων να επιβραδύνεται τη διετία 2023 – 2024.
Την ίδια ώρα, τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας εμφάνιζαν μείωση κατά 4,2% των ταξιδιωτικών εισπράξεων του Ιούλη (σε σχέση με τα περσινά), καθώς η μέση δαπάνη ανά ταξίδι ήταν μειωμένη κατά 9,1%. Αυτό και παρά την αύξηση της ταξιδιωτικής κίνησης κατά 4,1%. Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις του Ιούλη έφτασαν τα 4,031 δισ. ευρώ, έναντι 4,208 δισ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2023, ενώ το ταξιδιωτικό ισοζύγιο τον Ιούλη του 2024 εμφάνισε πλεόνασμα 3,7554 δισ. ευρώ, έναντι πλεονάσματος 3,9519 δισ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2023.