Καβάλα – Πτώση Antonov: Νέα αναπάντητα ερωτήματα για φορτία όπλων στη Μεσόγειο και όχι μόνο

Μεταγωγικό αεροσκάφος Αντόνοφ 12 (An-12 / Antonov 12)
Φώτο Αρχείου / Μεταγωγικό αεροσκάφος Αντόνοφ 12 (An-12 / Antonov 12)

Την ώρα που συνεχίζεται η επιχείρηση απενεργοποίησης και απομάκρυνσης των διάσπαρτων πυρομαχικών από το ΤΕΝΞ, προκύπτουν νέα αναπάντητα ερωτήματα για φορτία όπλων στη Μεσόγειο και όχι μόνο. Για παράδειγμα το συγκεκριμένο αεροπλάνο ερχόταν συχνά στην Ελλάδα, ενώ προκύπτουν περίεργες διαδρομές με χιλιάδες τόνους πολεμικού υλικού που αποφέρουν δισεκατομμύρια δολάρια σε διάφορους εμπλεκόμενους.

ΤΕΝΞ: Επιχείρηση απενεργοποίησης και απομάκρυνσης των διάσπαρτων πυρομαχικών

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η επιχείρηση απενεργοποίησης και απομάκρυνσης των διάσπαρτων πυρομαχικών που βρίσκονται στην περιοχή γύρω από τα συντρίμμια του ουκρανικού αεροσκάφους «Antonov» που συνετρίβη τη νύχτα του Σαββάτου κοντά στους Αντιφιλίππους Καβάλας, με θύματα το 8μελές του πλήρωμα. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι 8 ομάδες του Τάγματος Εκκαθάρισης Ναρκοπεδίων Ξηράς (ΤΕΝΞ), με 56 άτομα προσωπικό, ελέγχουν ήδη την περιοχή σε ακτίνα έως και 1.000 μέτρων για πυρομαχικά, τα οποία απενεργοποιούν και σε περιπτώσεις που κρίνεται αναγκαίο θα προχωρούν σε ελεγχόμενες εκρήξεις. Στο σημείο συνεχίζεται και η παρουσία δυνάμεων της Πυροσβεστικής.

Από την πλευρά του, ο δήμος Παγγαίου κάλεσε όλους τους κατοίκους που κινούνται στην περιοχή γύρω από το αεροπορικό δυστύχημα αν εντοπίσουν πυρομαχικά να ειδοποιήσουν αμέσως τον δήμο (τηλ. επικοινωνίας 693.610.8070) ή την αστυνομία. Η περιοχή γύρω από το σημείο συντριβής του αεροπλάνου θα παραμείνει αποκλεισμένη, έως ότου ολοκληρωθεί η επιχείρηση του ΤΕΝΞ, ενώ ανησυχία προκαλεί το ενδεχόμενο στην περιοχή να υπάρχουν και πυρομαχικά που βρέθηκαν από τις εκρήξεις κάτω από την επιφάνεια της γης. Ο αποκλεισμός της αγροτικής περιοχής έχει προκαλέσει μεγάλο προβληματισμό μεταξύ των αγροτών για την τύχη της παραγωγής και των καλλιεργημένων εκτάσεων.

Όπως δήλωσε ο δήμαρχος Παγγαίου, «δυστυχώς όλες αυτές οι σοδειές έχουν καταστραφεί, δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Εξάλλου, από όπου περνάνε οι ομάδες των πυροτεχνουργών είναι λογικό ότι καταστρέφουν τις σοδειές προκειμένου να ερευνήσουν το έδαφος. Οπότε, το μεγάλο ερώτημα που ανακύπτει είναι από ποιον φορέα και πώς θα αποζημιωθούν οι παραγωγοί. Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν μπορούν να αποζημιωθούν από τον ΕΛΓΑ. Οπότε από μέρους του δήμου θα προσφέρουμε κάθε δυνατή βοήθεια και θα κινήσουμε εκείνες τις διαδικασίες προκειμένου να μπορέσουν οι αγρότες της περιοχής να αποζημιωθούν το συντομότερο δυνατόν από τον φορέα που θα αποφασιστεί από τις εμπλεκόμενες αρχές».

Το «Αντόνοφ» ερχόταν συχνά στην Ελλάδα

Το συγκεκριμένο αεροσκάφος, όπως προκύπτει από νέα δημοσιεύματα και τη βάση δεδομένων ιστοσελίδας παρακολούθησης πτήσεων, είχε προσγειωθεί δύο φορές τον τελευταίο μήνα σε ελληνικό αεροδρόμιο.

Συγκεκριμένα, το «Antonov» προσγειώθηκε δύο φορές στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου στις 7 και 17 Ιούνη, όπου και παρέμεινε και τις δύο φορές για περίπου 1 ώρα, πράγμα που καταδεικνύει πως η στάση του στην Ελλάδα αποτέλεσε τράνζιτ σταθμό των δύο αυτών ταξιδιών. Την πρώτη φορά πέταξε πάνω από τα σύνορα Αλγερίας – Τυνησίας, χωρίς να προκύπτει το αεροδρόμιο από το οποίο είχε ξεκινήσει και στη συνέχεια κατευθύνθηκε στο Τελ Αβίβ. Στη δεύτερη προερχόμενο από Παρίσι με σταθμό το Ηράκλειο κατευθύνθηκε στις 11 το βράδυ νοτιοανατολικά, όμως το τελευταίο στίγμα του είναι πάνω από το Λιβυκό Πέλαγος, κάπου μεταξύ της Κρήτης και των ακτών της Βόρειας Αφρικής.

Τόσο το αεροδρόμιο του Τελ Αβίβ στο Ισραήλ όσο και αυτό του Μπουργκάς στη Βουλγαρία αποτελούν συχνούς προορισμούς για τα αεροσκάφη της ουκρανικής εταιρείας «Meridian», η οποία συνεργάζεται στενά με το ΝΑΤΟ στη μεταφορά στρατιωτικών φορτίων. Ένα ακόμη από τα 3 εναπομείναντα αεροσκάφη του στόλου της εταιρείας προσγειώθηκε στα δύο αυτά αεροδρόμια στις 15 και 17 Ιούλη αντίστοιχα.

Οι …περίεργες διαδρομές των εμπόρων όπλων

Ταυτόχρονα, δημοσιεύματα ενισχύουν τα ερωτήματα τόσο για το φορτίο που μετέφερε το «Αντόνοφ» που συνετρίβη όσο και για τον τελικό προορισμό του. Χαρακτηριστικές είναι οι αναφορές της αμερικανικής εφημερίδας «The New York Sun» για πιθανή μεταφορά όπλων προς τη λιβανέζικη «Χεζμπολάχ», που επικαλείται και πληροφορίες της ρωσικής «Komsomolskaya Pravda», η οποία μιλάει για αντιαρματικά NLAW προς πώληση στη «Χεζμπολάχ». Ιδιες αναφορές υποστηρίζουν πως το φορτίο είχε πωληθεί από έναν εκπρόσωπο της ουκρανικής στρατιωτικής υπηρεσίας πληροφοριών στη στρατιωτική πτέρυγα της «Χεζμπολάχ» και πως η συμφωνία, αξίας περίπου 9 εκατομμυρίων δολαρίων, πραγματοποιήθηκε «μέσω σερβικής ομάδας οργανωμένου εγκλήματος που ειδικεύεται στο λαθρεμπόριο όπλων».

Την ίδια ώρα σερβικά δημοσιεύματα αναφέρονται και στην εταιρεία «Valir» που πούλησε τα οπλικά συστήματα, τα οποία μετέφερε η ουκρανική μεταφορική εταιρεία «Meridian». Επίσημα, ιδιοκτήτης της εμφανίζεται ο Μλάντεν Μπογκντάνοβιτς. Τα ΜΜΕ του Μαυροβουνίου δηλώνουν ότι ο Μπογκντάνοβιτς είναι μόνο ο τύποις ιδιοκτήτης και πίσω βρίσκεται ο Σλόμπονταν Τέσιτς, γνωστός λαθρέμπορος όπλων, που είναι στη λίστα κυρώσεων των ΗΠΑ. Η «Valir» ιδρύθηκε το 2019, μόλις δεκαπέντε μέρες αφότου οι Αμερικανοί αύξησαν τις κυρώσεις κατά του Τέσιτς. Η εταιρεία είναι νέα, αλλά ήδη ενεργεί ως συνεργάτης πολλών μεγάλων επιχειρήσεων της αμυντικής βιομηχανίας. Τα έσοδά της το 2020 εμφανίζονται να είναι 1,5 δισεκατομμύρια και το 2021 6,5 δισ. Επίσης, το 2019, κάποιος Στέφαν Τσούπκοβιτς συμμετείχε στην έναρξη της εταιρείας με το ευτελές ποσό των 100 δηναρίων. Στο εμπορικό μητρώο της Σερβίας αναφέρεται και ως εκπρόσωπος της «Elvante LTD», διευθυντής της οποίας ήταν ο Γκόραν Αντριτς που φαίνεται να είναι ένας από τους συνεργάτες του Τέσιτς, επίσης στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ. Ο Τσούπκοβιτς εκπροσωπεί μια άλλη εταιρεία που συνδέεται έμμεσα με τον Τέσιτς, τη «Lusor», και η νομική της διεύθυνση είναι η ίδια με αυτή της «Elvante LTD». Σύμφωνα με σερβικά μέσα ενημέρωσης, ο πραγματικός ιδιοκτήτης της «Lusor» είναι υπήκοος Υεμένης με σερβικό διαβατήριο, επίσης κοντά στον Τέσιτς. Πάντως, παρά το γεγονός ότι ο Τέσιτς και οι επιχειρήσεις του βρίσκονται επίσημα υπό κυρώσεις, σε ενάμιση χρόνο, η «Valir» εξήγαγε, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, σχεδόν 250 τόνους σερβικών όπλων στις ΗΠΑ.

Δείτε ακόμα...