ΚΚΕ: Για τις εξελίξεις στην Παιδεία και τον σχεδιασμό της δράσης το επόμενο διάστημα

Κείμενο του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ

Με το κείμενο αυτό επιδιώκουμε να συνοψίσουμε: α) Την κατάσταση που διαμορφώνεται στην Παιδεία στο έδαφος της διαχείρισης της πανδημίας από την κυβέρνηση της ΝΔ, β) τις αλλαγές που πραγματοποιούνται στην Παιδεία με βάση τις κυβερνητικές παρεμβάσεις και την κριτική μας σε αυτές, γ) να δώσουμε ένα περίγραμμα του σχεδιασμού μας στους χώρους της Εκπαίδευσης.

Α. Η κατάσταση στους χώρους της Εκπαίδευσης σήμερα

Εως τώρα έχουμε τα εξής:

  • Το άνοιγμα των Δημοτικών, των Νηπιαγωγείων και των Ειδικών Σχολείων, στις 11 Γενάρη.
  • Το άνοιγμα Γυμνασίων και Λυκείων (εκτός κόκκινων περιοχών) την 1η Φλεβάρη.
  • Την απόφαση της κυβέρνησης τα ΑΕΙ να παραμείνουν κλειστά τουλάχιστον μέχρι το Μάη του 2021.

1. Η απόφαση για το άνοιγμα της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης από την κυβέρνηση πατάει στα αντικειμενικά προβλήματα που προκύπτουν από τη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης και της καραντίνας.

Τάξη 6ου Δημοτικού Σχολείου Γλυφάδας - 25 μαθητές ανα τάξη με ευθύνη της Υπουργού της ΝΔ Ν. Κεραμέως
Φώτο Αρχείου / 11/1/2020 – Τάξη 6ου Δημοτικού Σχολείου Γλυφάδας – 25 μαθητές ανά τάξη με ευθύνη της Υπουργού της ΝΔ Ν. Κεραμέως / Πηγή: Eurokinissi

Εχει γίνει πια φανερό ότι οι κοινωνικές ανισότητες επιδρούν αποφασιστικά στη δυνατότητα που έχουν τα παιδιά να συμμετάσχουν ουσιαστικά και να παρακολουθήσουν την τηλεκπαίδευση. Μια σειρά από μελέτες καταρχήν από το εξωτερικό επιβεβαιώνουν αυτό το συμπέρασμα, ενώ έως τώρα δεν έχει πραγματοποιηθεί ανάλογη έρευνα στην Ελλάδα. Υπάρχει όμως η πείρα που έρχεται και από δηλώσεις διαφόρων επιστημόνων και από εκπαιδευτικούς και από γονείς που επιβεβαιώνουν αυτήν την εικόνα.

Εντάθηκε η παρουσία ψυχολογικών προβλημάτων στα παιδιά του Δημοτικού που προκύπτουν από μια σειρά παραγόντων. Από το άγχος που βιώνουν μέσα στο σπίτι γύρω από τα ζητήματα της επιβίωσης, την προσπάθεια παρακολούθησης της τηλεκπαίδευσης, την απουσία φυσικής επαφής με συνομήλικους, την αστάθεια στο καθημερινό πρόγραμμα. Αναδεικνύεται η επικαιρότητα του διεκδικητικού πλαισίου γύρω από την ψυχική υγεία και τις αναγκαίες δομές που απαιτούνται αλλά και τα ζητήματα αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου.

Το άνοιγμα των δομών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης πραγματοποιήθηκε χωρίς ουσιαστικά μέτρα από την κυβέρνηση. Οταν λέμε ουσιαστικά μέτρα εννοούμε επιπλέον επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού για την αντιμετώπιση της έκτακτης κατάστασης. Το μοναδικό δημοσιονομικό μέτρο που έχει παρθεί είναι η πρόσληψη τριμηνιτών αναπληρωτών, η οποία όμως φαίνεται ότι αναστέλλεται στο βαθμό που επανέρχονται από διάφορες άδειες μόνιμοι εκπαιδευτικοί. Αρα δεν πρόκειται για αντιμετώπιση της έκτακτης κατάστασης από την πανδημία.

Τα υπόλοιπα μέτρα είναι η κλιμακωτή είσοδος – έξοδος των μαθητών στα σχολεία και η πρόβλεψη για ανοιχτά παράθυρα κατά τη διάρκεια του μαθήματος.

Χρειάζεται αποκάλυψη και κριτική στους επικίνδυνους κυβερνητικούς σχεδιασμούς. Πιο συγκεκριμένα, η επιλογή της κυβέρνησης να αυξήσει το ωράριο των Νηπιαγωγείων δημιουργεί νέους όρους συνωστισμού ειδικά στα Νηπιαγωγεία που συστεγάζονται με τα Δημοτικά. Σύμφωνα με στοιχεία, αυτά αποτελούν περίπου το 20% – 30%.

Επίσης, σε συνθήκες βαριού χειμώνα και χαμηλών θερμοκρασιών, η επιλογή να είναι συνεχώς ανοιχτά τα παράθυρα έχει θορυβήσει γονείς και εκπαιδευτικούς. Αν και απ’ ό,τι φαίνεται σε αυτήν τη φάση δεν παρατηρούνται προβλήματα συνεχούς θέρμανσης των σχολικών αιθουσών (λόγω και του ότι παρέμειναν κλειστά για δύο μήνες και υπάρχουν αποθέματα) απαιτείται να έχουμε συνεχώς ανοιχτές τις κεραίες μας γι’ αυτό το ζήτημα, αφού βρισκόμαστε στην καρδιά του χειμώνα. Παράλληλα, διεκδικούμε διαρκώς τον εκσυγχρονισμό των σχολικών υποδομών (π.χ. σύγχρονα παράθυρα, μονώσεις, κ.ά.).

Παραμένουν στην πρώτη γραμμή του διεκδικητικού μας πλαισίου τα μέτρα αραίωσης των σχολικών αιθουσών με προσλήψεις εκπαιδευτικών, με αξιοποίηση και κατάλληλη διαμόρφωση αιθουσών σχολείων, δημόσιων κτιρίων. Οπως επίσης τα μέτρα για περισσότερα και δωρεάν τεστ σε εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές, η απαίτηση να μπει προτεραιότητα στους εμβολιασμούς εκπαιδευτικών. Σε αυτήν τη φάση, απαιτείται να υπάρχει σταθερά στον προσανατολισμό μας το πλέγμα των αιτημάτων για τα σχολεία που κλείνουν λόγω κρούσματος Covid («Ριζοσπάστης», 1/10/2020).

2. Η λειτουργία των Γυμνασίων και Λυκείων βρέθηκε στην επικαιρότητα το προηγούμενο διάστημα. Σε αυτήν τη φάση είναι ανοιχτά τα Γυμνάσια σε όλη την Ελλάδα, τα Λύκεια εκτός των κόκκινων περιοχών. Ομως, παραμένουν κλειστά τα καλλιτεχνικά σχολεία (Γυμνάσια και Λύκεια), επειδή οι εκπαιδευτικοί ανήκουν και στα δύο σχολεία. Τίποτα όμως δεν είναι δεδομένο.

Η ίδια η αντιλαϊκή διαχείριση της πανδημίας από την κυβέρνηση δημιουργεί συνεχώς ψευτοδιλήμματα, όπως «σχολεία ή χιονοδρομικά», «λιανικό εμπόριο ή άνοιγμα Γυμνασίων και Λυκείων», χωρίς και πάλι να ενδιαφέρεται για τους χιλιάδες αυτοαπασχολούμενους ή μικρούς ΕΒΕ που βρίσκονται στα πρόθυρα κλεισίματος. Καθοριστικός παράγοντας για την έως τώρα αναστολή της λειτουργίας των Γυμνασίων και των Λυκείων δεν είναι μόνο το αντικειμενικό γεγονός της πιο συχνής φυσικής επαφής των εφήβων μεταξύ τους. Είναι και το γεγονός ότι στα μεγάλα αστικά κέντρα οι σχολικές αίθουσες είναι επιβαρυμένες. Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά: 34% των μαθητών πανελλαδικά φοιτούν σε τμήματα των 16 – 21 μαθητών, στην Αττική το αντίστοιχο ποσοστό είναι 32%. Το 63% των μαθητών πανελλαδικά φοιτούν σε τμήματα των 22 – 27 μαθητών, στην Αττική το ποσοστό ανεβαίνει στο 67%. Μάλιστα 23% των μαθητών πανελλαδικά (το 1/4 του μαθητικού δυναμικού) φοιτούν σε τμήματα των 25 – 27 μαθητών στην Αττική το αντίστοιχο ποσοστό είναι 22% («Ριζοσπάστης» 5/11/2020).

Ταυτόχρονα, προβληματίζουν ολοένα και πιο έντονα τα ζητήματα της απαξίωσης του σχολικού μαθήματος σε συνθήκες τηλεκπαίδευσης, το άνοιγμα της ψαλίδας ανάμεσα στους μαθητές με βάση και τις κοινωνικές και μορφωτικές τους «αποσκευές», η επίδραση στην ψυχολογία τους, η πιο έντονη στροφή σε μορφές κοινωνικοποίησης μέσω των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης και στις μικρότερες ηλικίες της νεολαίας. Τα προβλήματα αυτά, σε συνδυασμό με τις επικείμενες αλλαγές στο Λύκειο, την εφαρμογή της «τράπεζας θεμάτων» από φέτος για την Α’ Λυκείου, τον καθορισμό βάσης εισαγωγής από τα ΑΕΙ και τον περιορισμό των επιλογών στο μηχανογραφικό (θα ισχύσει από το σχολικό έτος 2021 – 2022), δημιουργούν ακόμα περισσότερο άγχος στους εφήβους.

Παγιώνεται ως εικόνα ότι η πλειοψηφία των μαθητών (και όχι μόνο οι «καλοί» αλλά ακόμα και οι αδύναμοι ή και πιο «φασαριόζοι» μαθητές) των Γυμνασίων και των Λυκείων θέλουν να ανοίξουν τα σχολεία. Στη βάση αυτή διαμορφώνουμε πλαίσιο διεκδικήσεων για τα ζητήματα της αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου της νεολαίας, για την πρόσβαση στον Αθλητισμό, στον Πολιτισμό. Εντάσσουμε επίσης την απαίτηση για δομές στήριξης της ψυχικής υγείας των εφήβων, της καταπολέμησης κάθε είδους εξαρτήσεων, των ναρκωτικών.

Οπως και στα ζητήματα των δομών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, έτσι και σε Γυμνάσια και Λύκεια, με το άνοιγμά τους, μπαίνουμε μπροστά στην οργάνωση των διεκδικήσεων για τους όρους ασφαλούς λειτουργίας τους. Ιεραρχούμε ως βασικά αιτήματα τη μαζική δημιουργία δομών ενισχυτικής διδασκαλίας και πρόσθετης διδακτικής στήριξης (βλ. ανακοίνωση ΑΣΕ για άνοιγμα δομών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης).

3. Συνολικά πρέπει να τεθεί στο επίκεντρο το πρόβλημα της πρόσβασης σε δομές Αθλητισμού, της άθλησης της νεολαίας. Το ζήτημα αυτό έχει ψυχοσωματικές διαστάσεις. Εχει δηλαδή την πλευρά της φυσικής ψυχικής εκτόνωσης και της ενίσχυσης του ανοσοποιητικού συστήματος μέσω της άθλησης. Ταυτόχρονα, μέσα στην ακινησία που επέβαλε η καραντίνα παρατηρούνται πιο συχνά αρνητικές μεταβολές στο σώμα των παιδιών και των νέων. Μάλιστα, η χειροτέρευση των όρων διαβίωσης και διατροφής των λαϊκών οικογενειών επιτείνει το πρόβλημα. Αρα, είναι ακόμα πιο επίκαιρες οι θέσεις του Κόμματος για τη Φυσική Αγωγή στην Εκπαίδευση, όπου ανάμεσα στα άλλα τίθεται ότι: α) Παιδιά της πρώτης σχολικής ηλικίας πρέπει να πραγματοποιούν αθροιστικά τουλάχιστον 30 – 60 λεπτά ποικίλων, κινητικών δραστηριοτήτων, όλες ή τις περισσότερες μέρες της βδομάδας, β) όλα τα παιδιά και οι έφηβοι πρέπει να συμμετέχουν 30 λεπτά κάθε μέρα στο σχολείο σε έντονη – μέτρια κινητική δραστηριότητα και συνολικά 60 λεπτά στη διάρκεια ενός 24ώρου. Οι διεκδικήσεις κρατικών προγραμμάτων αθλητισμού πρέπει να ενταχθούν στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών σωματείων και των φορέων των γονέων, σε κάθε δήμο και Περιφέρεια.

4. Πολύ σημαντικό ζήτημα το οποίο απαιτεί μελέτη είναι το οξυμένο πρόβλημα των μορφωτικών κενών που δημιουργούνται στους μαθητές και ειδικά σε ορισμένες μεταβατικές ηλικίες, όπως από το Νηπιαγωγείο στην Α’ Δημοτικού, από το Δημοτικό προς το Γυμνάσιο, αλλά και για τα παιδιά που βρίσκονταν πέρσι στις πρώτες τάξεις κάθε βαθμίδας. Είναι υπόθεση των εκπαιδευτικών σωματείων αλλά και των συλλογικών φορέων των γονέων να θέσουν στο επίκεντρο της δράσης τους με μάχιμο και επιστημονικό τρόπο την κάλυψη των μορφωτικών κενών που δημιουργούνται στο έδαφος της αντιλαϊκής διαχείρισης της πανδημίας από την κυβέρνηση.

5. Φαίνεται ότι η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να κρατήσει κλειστά τα ΑΕΙ τουλάχιστον μέχρι το Μάη του 2021.

Στιγμιότυπο από το Πανεκπαιδευτικό Συλλαλητήριο στις 28-1, Σύνταγμα
Στιγμιότυπο από το Πανεκπαιδευτικό Συλλαλητήριο στις 28-1 / Πηγή: Eurokinissi

Εχουμε αναδείξει ως βασικό αίτημα να ανοίξουν τώρα τα ΑΕΙ με όλα τα απαραίτητα μέτρα. Τα προβλήματα που αναδεικνύονται είναι σοβαρά:

α) Υποβαθμίζεται η στάθμη της μορφωτικής και επαγγελματικής προετοιμασίας των νέων επιστημόνων. Χαρακτηριστικές είναι οι αναφορές στην απουσία της αναγκαίας πρακτικής άσκησης, στην αναβολή εργαστηρίων, στα προβλήματα με τα συγγράμματα που δεν έχουν δοθεί καθώς και την έως τώρα αδυναμία φοιτητών να μετακινηθούν στους τόπους σπουδών τους για να έχουν επαφή με συγγράμματα και σημειώσεις παλαιότερων εξαμήνων.

β) Δημιουργούνται – στο ήδη υπάρχον πλαίσιο της κατηγοριοποίησης – νέοι όροι ανοίγματος της ψαλίδας ανάμεσα σε τμήματα αλλά και ανάμεσα σε φοιτητές των ίδιων τμημάτων, με βάση τη δυνατότητα που έχουν να παρακολουθήσουν ουσιαστικά και να αφομοιώσουν τις απαιτούμενες γνώσεις μέσω της τηλεκπαίδευσης.

γ) Ουσιαστικά βήματα πρέπει να μετρήσουμε στην ανάδειξη των ζητημάτων που αφορούν την επίδραση της πανδημίας και της καραντίνας συνολικά στη ζωή των φοιτητών. Τόσο τα ζητήματα επιβίωσης, πρακτικών μέτρων αλληλεγγύης που πρέπει να πάρουν πάνω τους οι φοιτητικοί σύλλογοι, όσο και τα ζητήματα πρόσβασης στον Αθλητισμό, στον Πολιτισμό. Δεν είναι δευτερεύοντα ζητήματα αυτά. Συνθέτουν την καθημερινότητα των φοιτητών ως τμήματος της νεολαίας.

Εχουμε σωστά εντοπίσει τις ιεραρχήσεις της κυβέρνησης αλλά και των διοικήσεων στο να συνεχίζει να λειτουργεί κανονικότατα η επιχειρηματική λειτουργία των ΑΕΙ. Εχουμε ήδη δώσει τέτοια παραδείγματα μέσα από τον «Ριζοσπάστη», ειδικά για την Αθήνα και χρειάζεται να γενικευτεί ως τρόπος δουλειάς (βλ. άρθρα στον «Ριζοσπάστη»: «Το πανεπιστήμιο της “επόμενης μέρας”», 27/5/2020, «Η επιχειρηματική λειτουργία κρατά κλειστά τα πανεπιστήμια», 17 – 18/10/2020 κ.ά.)

Β. Βασικές νομοθετικές ρυθμίσεις στην Εκπαίδευση από την κυβέρνηση της ΝΔ

Στο κεφάλαιο αυτό αναφερόμαστε σε βασικούς νόμους της κυβέρνησης της ΝΔ. Υπάρχει σχετική αρθρογραφία που βοηθά στην κατανόηση των αλλαγών επί ΝΔ αλλά και του ΣΥΡΙΖΑ. Σημαντική βοήθεια αποτελεί το κείμενο του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας στην ΚΟΜΕΠ («Για την ολόπλευρη στήριξη της παρέμβασής μας στα σχολεία», 3/2020), γιατί πέρα από τη συνόψιση των αλλαγών στο φως της στρατηγικής μας αντίληψης, δίνει και παραδείγματα για το πώς μπορούμε να διατυπώνουμε ολοκληρωμένα το πλαίσιο πάλης μας.

Παρακάτω, κάνουμε αναφορά στους νόμους που ψηφίστηκαν και παρουσιάζουμε αποσπάσματα από τις ανακοινώσεις του Γραφείου Τύπου της ΚΕ, για να κατανοείται η κριτική μας στις αλλαγές.

Τι έχει ψηφιστεί έως τώρα;

1. Ο νόμος 4692/2020 με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις» (Ιούνης 2020).

Στο νομοσχέδιο αυτό απαντήσαμε ως εξής:

Προστίθενται νέα εμπόδια και φίλτρα στην προσπάθεια που κάνουν οι μαθητές να μορφωθούν, να περάσουν στα πανεπιστήμια. Η εισαγωγή της «τράπεζας θεμάτων» από την Α’ Λυκείου με «πανελλαδικού τύπου» εξετάσεις για κάθε τάξη (ακόμα κι αν σε αυτήν τη φάση δεν φαίνεται να προωθείται ο συνυπολογισμός του βαθμού και των τριών τάξεων του Λυκείου για το απολυτήριο και την εισαγωγή στα ΑΕΙ, που είναι όμως στις προθέσεις της κυβέρνησης όπως δήλωσε ξεκάθαρα η υπουργός Παιδείας) σηματοδοτεί την πλήρη μετατροπή του Λυκείου σε μια «εξεταστική αρένα», με ακόμα μεγαλύτερη συμπίεση του ελεύθερου χρόνου, με μεγαλύτερη οικονομική αφαίμαξη της λαϊκής οικογένειας η οποία ήδη στενάζει. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τον περιορισμό των μετεγγραφών, αποτελούν ευθεία επίθεση στα παιδιά των λαϊκών οικογενειών που συναντούν σοβαρές δυσκολίες στη φοίτησή τους εκτός τόπου κατοικίας.

Η κυβέρνηση προωθεί την εκγύμναση νέων δεξιοτήτων στα σχολεία. Τα ερωτήματα όμως είναι πολλά. Θα δημιουργηθούν υποδομές και υλικοτεχνικά μέσα για όλους τους μαθητές και δωρεάν για να τις παρακολουθήσουν ή θα δίνονται ψίχουλα και σε λίγους, όπως η πείρα της πανδημίας με την ανυπαρξία μέσων απέδειξε; Θα δημιουργηθεί, με κεντρική ευθύνη, επαρκές επιστημονικά και παιδαγωγικά περιεχόμενο ή στο σχολείο θα μπαίνουν άσχετοι φορείς με την εκπαιδευτική κοινότητα; Θα σταματήσει επιτέλους αυτή η επιμονή των κυβερνήσεων με τη «διδασκαλία της επιχειρηματικότητας», λες και είναι αυτό που λείπει για τους μαθητές;

(Βλ. «Ριζοσπάστης» 11/6/2020, σελ. 4 – 5)

2. Ψηφίστηκε ο νόμος για την Επαγγελματική Εκπαίδευση 4763/2020 (Δεκέμβρης του 2020).

Απαντήσαμε ως εξής:

Η κυβέρνηση της ΝΔ προωθεί ένα σχέδιο νόμου που είναι «σκονάκι» από την έκθεση του ΣΕΒ, το περασμένο καλοκαίρι για το ίδιο θέμα. Αυτό το σχέδιο νόμου ανάμεσα στα άλλα:

— Προβλέπει στροφή στην ακόμα πιο πρόωρη και γι’ αυτό λειψή κατάρτιση, μέσα από μεταγυμνασιακές δομές που δεν είναι – και με τη βούλα του νόμου πια – σχολεία.

— Επιβεβαιώνει ότι το πτυχίο θα είναι άλλο ένα προσόν στο πλαίσιο μιας μεγάλης αγοράς δεξιοτήτων, που οι νέοι θα αναγκάζονται να κυνηγούν συνεχώς.

(Βλ. «Ριζοσπάστης» 18/12/2020, σελ. 4 – 5)

3. Η κυβέρνηση της ΝΔ με μια σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων από το 2019 έχει προχωρήσει στην κατάργηση του ασύλου, στη σύνδεση της αξιολόγησης με τη χρηματοδότηση (το 20% της κρατικής χρηματοδότησης αποδίδεται στα Ιδρύματα εφόσον αποδείξουν ότι προσαρμόζονται αποτελεσματικά στις επιταγές των μεγαλοεπιχειρηματιών). Το 2020 προχώρησε σε νέες ρυθμίσεις για την αντιστοίχιση των πτυχίων των κολεγίων (περαιτέρω αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων, απλοποίηση διαδικασιών), γενίκευση ηλεκτρονικών εκλογών, ξενόγλωσσων προγραμμάτων με δίδακτρα.

4. Μπροστά μας έχουμε τη συζήτηση για το νομοσχέδιο με τίτλο:

«Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις».

Συνοπτικά η τοποθέτησή μας είναι η εξής:

Πρώτον: Με τις αλλαγές στον τρόπο πρόσβασης για τα ΑΕΙ βάζει νέα εμπόδια στους μαθητές προκειμένου να σπουδάσουν στα πανεπιστήμια. Περιορίζει τις επιλογές τους και επισημοποιεί πια τα πτυχία των πολλών κατηγοριών και ταχυτήτων (…)

Δεύτερον: Με τις αλλαγές στον καθορισμό της διάρκειας φοίτησης βάζουν σφραγίδα στον αποκλεισμό από τη συνέχεια της φοίτησης νέων που, για μια σειρά από κοινωνικούς λόγους, αργούν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους (…) Η πρόβλεψη του υπουργείου Παιδείας για διαφορετική αντιμετώπιση των φοιτητών που εργάζονται «αποδεδειγμένα» προκαλεί! Πρώτον, γιατί είναι γνωστόν τοις πάσι ότι οι νέοι αναγκάζονται να δουλεύουν σε καθεστώς ανασφάλιστης εργασίας για να τα βγάλουν πέρα και, δεύτερον, γιατί η δυνατότητα για μερική φοίτηση ισοδυναμεί με διπλασιασμό του χρόνου σπουδών. Αντί, δηλαδή, να στηριχτούν ουσιαστικά οι εργαζόμενοι φοιτητές με πρόβλεψη καθορισμού μαθημάτων σε ώρες που θα μπορούν να παρακολουθούν, τους θέτουν εμπόδια.

Τρίτον: Επιδιώκει να επιβάλει «σιγήν ιχθύος» στις διεκδικήσεις των φοιτητών, των εργαζομένων, των πανεπιστημιακών. Δημιουργεί όρους παρακολούθησης σε μια μεγάλη γκάμα των δραστηριοτήτων στα ΑΕΙ. Ποινικοποιεί ακόμα και συλλογικά αποφασισμένες μορφές πάλης. Κυρίως δημιουργεί αλλεπάλληλα σώματα καταστολής και ελέγχου της πρόσβασης στα ΑΕΙ, με αποκορύφωμα ομάδες της αστυνομίας, οι οποίες έχουν διευρυμένες δυνατότητες παρέμβασης και καταστολής.

Γ. Ορισμένα ζητήματα για τον σχεδιασμό μας το επόμενο διάστημα

1. Η δράση των κομμουνιστών στο κίνημα στους χώρους της Εκπαίδευσης στοχεύει την κυβερνητική πολιτική. Με τις πρωτοβουλίες που παίρνουμε επιδιώκουμε να ενισχύεται η συζήτηση για την ουσία των αλλαγών, για το πώς αυτές συνδέονται με τις στρατηγικές επιλογές της αστικής τάξης, των αστικών κυβερνήσεων συνολικά. Τα «έργα και οι ημέρες» της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ είναι επιπλέον αποδεικτικό υλικό για το γεγονός ότι η αντιλαϊκή πολιτική έχει συνέχεια. Η ολόπλευρη διαπάλη ενισχύεται από την καλή προετοιμασία των μορφών πάλης, την επιλογή αιχμών στο κίνημα ώστε να δίνεται η δυνατότητα να επικοινωνούμε με ευρύτερο κόσμο.

Εχουμε καταγράψει ένα πλούσιο υλικό και πολλές επεξεργασίες, όλο το προηγούμενο διάστημα, που μπορούν να συμβάλουν ώστε να εμπλουτίζονται η συζήτηση, η δράση των φορέων και η αυτοτελής δράση του Κόμματος.

Ενδεικτικά αναφέρουμε:

Η ομιλία του ΓΓ της ΚΕ για τα ζητήματα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης μπορεί να αποτελέσει άξονα συζήτησης σε αυτούς τους χώρους.

Τα δύο φυλλάδια για την Ειδική Αγωγή και την Προσχολική Αγωγή αποτελούν παρεμβάσεις που βοηθούν στο να προσεγγίζεται συνολικότερα η θέση του ΚΚΕ γι’ αυτά τα κρίσιμα θέματα.

Η ανακοίνωση του Τμήματος Παιδείας για τις εξελίξεις στα ΑΕΙ.

Εννοείται ότι μια σειρά από υλικά που βγάζουν οι δυνάμεις μας στο μαζικό κίνημα είναι σοβαρά όπλα εξοπλισμού, γειώνονται με τα πιο ειδικά προβλήματα και διαθέσεις ανά χώρο.

2. Το επόμενο διάστημα έχουμε μπροστά μας το καθήκον της οργάνωσης της πάλης και της παρέμβασης σε μια σειρά από βασικά μέτωπα που ξεχωρίζουν:

Η κατάσταση στα σχολεία και οι συνθήκες λειτουργίας τους. Τα προβλήματα εκπαιδευτικών, ειδικά αναπληρωτών.

Η αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας στα παιδιά και στους νέους.

Η έναρξη της αξιολόγησης των σχολείων που προϋποθέτει ουσιαστική συζήτηση στα σχολεία και κοινή δράση από γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές.

Η κατάσταση στα ΑΕΙ και η κλιμάκωση της απαίτησης να ανοίξουν με όλα τα απαραίτητα μέτρα. Η συζήτηση γύρω από την ουσία των αλλαγών στα πανεπιστήμια. Ειδικά στα περιφερειακά πανεπιστήμια, η συζήτηση αυτή πρέπει να ενισχυθεί με το επικείμενο κλείσιμο τμημάτων στην επαρχία. Να γίνει υπόθεση εναντίωσης και από άλλους φορείς της τοπικής κοινωνίας προβάλλοντας το κύριο: Οτι οι νέοι δεν μπορούν να γίνουν πειραματόζωα των κυβερνήσεων.

Η αντιμετώπιση των νέων νομοθετικών σχεδιασμών της κυβέρνησης το πρώτο τρίμηνο του 2021, που σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας αφορά την αξιολόγηση των σχολείων και τον νέο νόμο – πλαίσιο για τα ΑΕΙ, ενώ στο δεύτερο τρίμηνο ξεχωρίζουμε τον νόμο για την Ειδική Αγωγή και τον νόμο για τις προσλήψεις των εκπαιδευτικών.

Η πιο εξειδικευμένη δουλειά στα ΕΠΑΛ, αξιοποιώντας και το φυλλάδιο με την ομιλία του ΓΓ στη συζήτηση στη Βουλή, και άλλες Ερωτήσεις που έχουμε κάνει στη Βουλή.

Το ζήτημα της Εκπαίδευσης των προσφύγων που φαίνεται να παίρνει νέα στροφή λόγω της επιλογής της κυβέρνησης να δημιουργήσει εκπαιδευτικές δομές εντός των προσφυγικών δομών ή απογευματινές.

Η προετοιμασία για τις εκλογικές μάχες σε γονείς και εκπαιδευτικούς, που εκ των πραγμάτων έχει πολιτικά χαρακτηριστικά.

Το ξεδίπλωμα μιας σειράς πολύμορφων και πολυθεματικών δράσεων, για ζητήματα που δεν αφορούν στενά τα ζητήματα της λειτουργίας των σχολείων. Υπάρχει ορισμένη θετική πείρα που μπορεί να γενικευτεί. Οι κομματικές εκδηλώσεις αλλά και σωματείων για μια σειρά από θέματα όπως η σημασία και ο ρόλος του βιβλίου, για το 1821, για την επίδραση της καραντίνας στον ψυχισμό παιδιών και εφήβων, είναι ορισμένα από αυτά (βλ. άρθρο στον «Ριζοσπάστη» 16 – 17/1/2021).

Ετικέτες: ,

Δείτε ακόμα...