Μαύρη Θάλασσα: Δέκα πλοία με συνολικά 54 Έλληνες ναυτικούς

Ναυτικός Χάρτης του Εύξεινου Πόντου (Μαύρη Θάλασσα)
Ναυτικός Χάρτης του Εύξεινου Πόντου (Μαύρη Θάλασσα)

Σε ισχύ η σύσταση για απομάκρυνση των ελληνικών συμφερόντων πλοίων από τα χωρικά ύδατα Ουκρανίας και Ρωσίας. Στη βόρεια Μαύρη Θάλασσα βρίσκονται αυτή τη στιγμή δέκα ελληνικών συμφερόντων πλοία με συνολικά 54 Έλληνες ναυτικούς.

Σε ισχύ παραμένει η σύσταση της Ελλάδας ως κράτος σημαίας, για άμεση απομάκρυνση και μη προσέγγιση των ελληνικών εμπορικών πλοίων από και προς τα λιμάνια και τα χωρικά ύδατα της Ουκρανίας και της Ρωσικής Ομοσπονδίας στη Μαύρη Θάλασσα, καθώς και στα αγκυροβόλια των άνω λιμανιών, που εκδόθηκε τις πρώτες ώρες της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου.

Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες αναφέρουν παρουσία πολεμικών πλοίων ανοικτά της Οδησσού. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, χθες 3 Μαρτίου 2022 και με τη διενεργηθείσα αποτύπωση / καταγραφή, στην θαλάσσια περιοχή της βόρειας Μαύρης Θάλασσας βρίσκονται πέντε πλοία υπό ελληνική σημαία με 42 Έλληνες ναυτικούς.

Μέχρι στιγμής έχει επιβεβαιωθεί η παρουσία πέντε ελληνόκτητων πλοίων υπό ξένη σημαία στο βόρειο τμήμα της Μαύρης Θάλασσας, στα πέντε εκ των οποίων επιβαίνουν δώδεκα Έλληνες ναυτικοί. Στο νότιο τμήμα της Μαύρης Θάλασσας βρίσκονται έξι πλοία υπό ελληνική σημαία με 44 Έλληνες ναυτικούς εκ των οποίων δύο πλοία βρίσκονται έξωθεν Στενών του Βοσπόρου.

Εκ των δέκα πλοίων που βρίσκονται στο βόρειο μέρος της Μαύρης Θάλασσας και επιβαίνουν Έλληνες ναυτικοί,

  • δύο εξακολουθούν να παραμένουν στο λιμένα Γιούζνε Οδησσού,
  • ένα στο λιμένα Οδησσού,
  • δύο στο αγκυροβόλιο στο Στενό Κέρτς,
  • ένα στο αγκυροβόλιο του Νοβοροσίσκ Ρωσίας,
  • δύο στο λιμένα του Νοβοροσίσκ,
  • ένα βρίσκεται εν πλω για τον λιμένα του Νοβοροσίσκ,
  • ένα στο λιμένα Dneprobugskiy Ουκρανίας
  • και ένα στο λιμένα Μικολάϊβ.

Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής κλιμακώθηκαν οι κυρώσεις από τα αρμόδια όργανα του Συμβουλίου ΕΕ. Στο παρόν στάδιο οι υιοθετηθείσες κυρώσεις δεν έχουν σοβαρή επίπτωση στις θαλάσσιες μεταφορές από και προς τη Ρωσία. Το καθεστώς κυρώσεων τελεί υπό συνεχή επανεξέταση, αναλόγως των εξελίξεων στο πολιτικό και στρατιωτικό πεδίο.

Σε επίπεδο Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) ζητήθηκε από τη χώρα μας η έκτακτη σύγκληση του Συμβουλίου ΙΜΟ, προκειμένου συζητηθούν οι συνέπειες της ρωσικής επίθεσης στην Ουκρανία στην ασφάλεια ναυσιπλοΐας και ναυτική ασφάλεια (maritime safety and security) στον Εύξεινο Πόντο και την Αζοφική θάλασσα. Οι χώρες που ζήτησαν την έκτακτη σύγκληση ήταν, από πλευράς ΕΕ η Ελλάδα, Γαλλία, Γερμανία, Μάλτα, Ολλανδία, Κύπρος, Δανία, Βέλγιο, Σουηδία και εκτός ΕΕ οι ΗΠΑ, Αυστραλία, Καναδάς, Τουρκία, Ηνωμένο Βασίλειο.

Τα ουκρανικά και ρωσικά ύδατα της Μαύρης και Αζοφικής Θάλασσας παραμένουν στον κατάλογο των περιοχών αυξημένων στρατιωτικών, πειρατείας, τρομοκρατίας και συναφών κινδύνων της Μικτής Στρατιωτικής Επιτροπής του Lloyd’s Market Association (LMA).

Εξακολουθεί επίσης η αναστολή από 24 Φεβρουαρίου της ναυσιπλοΐας στην Αζοφική Θάλασσα (κλείσιμο Στενού Κερτς). Από πλευράς Κλάδου Ελέγχου Πλοίων έχουν ενημερωθεί οι ναυτιλιακοί φορείς ότι τα πλοία τους, όταν πλέουν σε λιμένες των δύο χωρών στη Μαύρη και Αζοφική Θάλασσα, θα πρέπει να εφαρμόζουν αυξημένα μέτρα ασφαλείας, σύμφωνα με το Διεθνή Κώδικα Ασφαλείας Πλοίων και Λιμενικών Εγκαταστάσεων του ΙΜΟ (ISPS Code).

Επίσης, οι ρωσικοί λιμένες TUAPSE NOVOROSSIYSK, TAMAN και KAVKAZ έχουν αυξήσει το επίπεδο ασφαλείας τους για το χρονικό διάστημα μέχρι τις 13-03-2022. Επιπρόσθετα, η Ουκρανία, σε συνέχεια του κλεισίματος των λιμένων της για εμπορική ναυσιπλοΐα από τις 25 Φεβρουαρίου κατόπιν εντολής του ουκρανικού ναυτικού, ενημέρωσε ότι λόγω της εμπόλεμης κατάστασης ανέβασε και το επίπεδο ασφαλείας των λιμανιών της στο ανώτατο επίπεδο – 3 – του ISPS Code.

Το μοναδικό καταγεγραμμένο πρόβλημα πλοίου υπό ελληνική σημαία εντοπίζεται, μέχρι ώρας, στο λιμένα Γιούζνε της Οδησσού όπου βρίσκεται παραβεβλημένο φορτηγό πλοίο, με έξι Έλληνες ναυτικούς. Στο συγκεκριμένο πλοίο δεν χορηγείται απόπλους λόγω της αναστολής λειτουργίας των ουκρανικών λιμένων. Από το υπουργείο Ναυτιλίας έχει ζητηθεί η συνδρομή της ελληνικής προξενικής αρχής στην Οδησσό για παρέμβαση στις τοπικές αρχές και την παροχή κάθε δυνατής συνδρομής, με στόχο τον απόπλου του πλοίου.

Για όσο χρονικό διάστημα ισχύει η απαγόρευση ναυσιπλοΐας στην Αζοφική, έχει ανακοινωθεί από την Υπηρεσία Τύπου της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Θαλάσσιων και Ποτάμιων Μεταφορών της Ρωσικής Ομοσπονδίας η δημιουργία περιοχών ασφαλούς αναμονής για πλοία στα ΒΔ του Στενού του Κέρτς και στον κόλπο του Ταγκανρόγκ.


Επιτακτική ανάγκη άμεσης παρέμβασης της κυβέρνησης για τον απεγκλωβισμό των πλοίων και τη διασφάλιση της προστασίας της ανθρώπινης ζωής των Ελλήνων ναυτεργατών

Η επιτακτική ανάγκη άμεσης παρέμβασης της κυβέρνησης των εμπλεκομένων υπουργείων και των υπηρεσιών για τον άμεσο απεγκλωβισμό των πλοίων και τη διασφάλιση της προστασίας της ανθρώπινης ζωής των Ελλήνων ναυτεργατών που βρίσκονται στη θαλάσσια περιοχή της Ουκρανίας αναδεικνύεται όσο περνούν οι ώρες.

Σημειώνεται ότι η ζωή δεκάδων Ελλήνων ναυτεργατών που αποτελούν μέλη πληρωμάτων πλοίων τα οποία βρίσκονται στη γραμμή του πυρός από τους ιμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς στην Ουκρανία, βρίσκεται σε άμεσο κίνδυνο, με την κυβέρνηση της ΝΔ ωστόσο να επικεντρώνει την αγωνία και το ενδιαφέρον της… στις αποζημιώσεις που θα τσεπώσουν οι εφοπλιστές.

Το φορτηγό «Maran Astronomer» ΝΠ 12097 της ναυτιλιακής εταιρείας «Maran Dry», με 20μελές πλήρωμα, εκ των οποίων, όπως αναφέρθηκε, οι 6 είναι Έλληνες. Βρίσκεται στο λιμάνι Yuzhny στην περιοχή της Οδησσού και τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», ΠΕΕΜΑΓΕΝ έχουν εκδώσει ανακοίνωση από τις 25 Φλεβάρη, απαιτώντας τον άμεσο απεγκλωβισμό τόσο αυτού του πληρώματος όσο και συνολικά των πληρωμάτων των πλοίων που πλέουν σε αυτές τις περιοχές.

Ωστόσο το υπουργείο εξέδωσε non paper για να ενημερώσει κυρίως πως «η Μεικτή Στρατιωτική Επιτροπή του Lloyd’s Market Association (LMA) κατέταξε τα ρωσικά και ουκρανικά ύδατα της Μαύρης και Αζοφικής Θάλασσας στον κατάλογο περιοχών αυξημένων στρατιωτικών, πειρατείας, τρομοκρατίας και συναφών κινδύνων» και ως εκ τούτου «με βάση την ανωτέρω ανακοίνωση της LMA, αλλάζουν οι όροι και οι προϋποθέσεις ασφάλισης των πλοίων κατά κινδύνων πολέμου που βρίσκονται στην υπόψη περιοχή και θα αποτελούν αντικείμενο ειδικής διαπραγμάτευσης μεταξύ πλοιοκτητών και ασφαλιστών. Η ανακοίνωση δεν επηρεάζει τους όρους ναυτολόγησης ναυτικών». Επί της ουσίας δηλαδή, οι ναυτεργάτες αν γίνουν κρέας για τα κανόνια των ιμπεριαλιστών δεν τρέχει και τίποτα, τα συμφέροντα των εφοπλιστών και των ασφαλιστικών εταιρειών είναι αυτά που προέχει να προστατευτούν!

Ναυτεργατικά Σωματεία: Άμεσος απεγκλωβισμός των πλοίων και διασφάλιση της προστασίας της ανθρώπινης ζωής

Υπενθυμίζεται ότι τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και ΠΕΕΜΑΓΕΝ, σε ανακοίνωσή τους, επαναλαμβάνουν ότι «σε αυτές τις εξελίξεις επιβάλλεται η άμεση παρέμβαση της κυβέρνησης της ΝΔ, των εμπλεκομένων υπουργείων και υπηρεσιών, για τον άμεσο απεγκλωβισμό των πλοίων και τη διασφάλιση της προστασίας της ανθρώπινης ζωής των ναυτεργατών. Οι ναυτεργάτες να μην πληρώσουν για άλλη μία φορά πολύ ακριβά, ακόμα και με τη ζωή τους, τα ταξίδια σε εμπόλεμες ζώνες».

Στην ίδια ανακοίνωση τα ταξικά σωματεία καλούν τους ναυτεργάτες να δυναμώσουνε τον αγώνα ενάντια στην εμπλοκή της χώρας στους πολεμικούς σχεδιασμούς των ΗΠΑ-ΝΑΤΟ-ΕΕ!

Με πληροφορίες από Φωνή Λ.Σ, Ναυτεργατική

Δείτε ακόμα...