Ν/Σ Υπ. Ναυτιλίας: Χαριστική βολή στα εργασιακά δικαιώματα των ναυτεργατών των ακτοπλοϊκών πλοίων

Πειραιάς. 48ωρη Απεργία Ναυτεργατών 13/12/2021
Πειραιάς. 48ωρη Απεργία Ναυτεργατών 13/12/2021 / Πηγή: ΠΑΜΕ

Την «κωδικοποίηση», δηλαδή την ισχυροποίηση, όλου του αντιδραστικού θεσμικού πλαισίου που διέπει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και είναι απόρροια του κανονισμού 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την «απελευθέρωση» (άρση του καμποτάζ) των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών που έχει ψηφιστεί από ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ (τότε ΣΥΝ), φέρνει προς ψήφιση στη Βουλή η κυβέρνηση της ΝΔ.

Πρόκειται για το νομοσχέδιο με τον τίτλο «Κύρωση Κώδικα νομοθεσίας θαλάσσιων ενδομεταφορών και δικαιωμάτων επιβατών». Εχει κατατεθεί από το υπουργείο Ναυτιλίας και σήμερα ξεκινά η συζήτησή του στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, προαναγγέλλοντας την ένταση της επίθεσης σε βάρος νησιωτών, συνολικά των επιβατών και των ναυτεργατών για την παραπέρα ενίσχυση της κερδοφορίας και ανταγωνιστικότητας των εφοπλιστών.

Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους: Από την εφαρμογή αυτού του θεσμικού πλαισίου τα όσα έχουν «δει» μέχρι τώρα επιβάτες και ναυτεργάτες, είναι οι εφοπλιστές ανάλογα με την κερδοφορία τους να δρομολογούν και να αποδρομολογούν πλοία, εγκαταλείποντας νησιά στον εφιάλτη της απομόνωσης και καταδικάζοντας χιλιάδες ναυτεργάτες στην ανεργία. Συνεχείς ανατιμήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με αποτέλεσμα από το 2002 που τέθηκε σε εφαρμογή η «απελευθέρωση» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών τα εισιτήρια να έχουν αυξηθεί πάνω από 500%! Ταξίδια – οδύσσειες, πλοία – σαπάκια που πιάνουν ακόμα και 20 λιμάνια, εξαντλημένα και αποδεκατισμένα πληρώματα, χτύπημα των ΣΣΕ και για κερασάκι η επιδότηση των εφοπλιστών με «ζεστό» χρήμα εκατοντάδων εκατομμυρίων κάθε χρόνο με το κόλπο των «άγονων γραμμών». Ενώ όσον αφορά την ανθρώπινη ζωή στη θάλασσα, όλα προειδοποιούν για ένα νέο έγκλημα ανάλογο με το ναυάγιο του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ».

Ειδικά για τα πληρώματα ο κανονισμός της ΕΕ προβλέπει ναυτεργάτες χωρίς ΣΣΕ, Κοινωνική Ασφάλιση και συνδικαλιστική εκπροσώπηση. Αυτό έχει ήδη εφαρμοστεί στα τουριστικά πλοία, ενώ το γεγονός ότι ακόμα δεν έχει εφαρμοστεί στα ακτοπλοϊκά οφείλεται στις κινητοποιήσεις των ναυτεργατών με μπροστάρηδες τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ και «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ». Τώρα με την κωδικοποίηση, όπως όλα δείχνουν, η κυβέρνηση επιδιώκει την πλήρη εφαρμογή του κανονισμού και στα πληρώματα των ακτοπλοϊκών.

Το επιβεβαιώνει το άρθρο 2, το οποίο διαχωρίζει το πλήρωμα, κάνοντας λόγο για ναυτεργάτες που «σχετίζονται με θέματα ασφαλείας». Που σημαίνει ότι όσοι δεν «σχετίζονται με θέματα ασφαλείας», όπως, για παράδειγμα, πυρασφάλεια, μένουν εκτός οργανικής σύνθεσης και άρα δεν έχουν κανένα εργασιακό δικαίωμα. Με άλλα λόγια, το ξήλωμα των εργασιακών δικαιωμάτων αρχίζει από καμαρότους, μάγειρες, ναύτες γενικών υπηρεσιών για να επεκταθεί στη συνέχεια παντού.

ΠΕΜΕΝ – «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» απαιτούν την απόσυρση του Ν/Σ

Την απόσυρση του νομοσχεδίου απαιτούν τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ και «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» σημαίνοντας ταυτόχρονα συναγερμό στους ναυτεργάτες. Οπως αναφέρουν σε δελτίο Τύπου, όπου τονίζουν ότι το θέμα το έφεραν και στη χτεσινή συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΝΟ, αυτός «ο ευρωπαϊκός κανονισμός έχει συμβάλει στο να μην εφαρμόζεται ενιαία ΣΣΕ για όλους τους ναυτεργάτες στον κλάδο της κρουαζιέρας, αποτελεί επιδίωξη των εφοπλιστών για να εφαρμοστεί σε όλες τις κατηγορίες πλοίων στις θαλάσσιες ενδομεταφορές».

Προειδοποιούν «εφοπλιστές και κυβέρνηση να μην τολμήσουν να βάλουν ταφόπλακα στις ΣΣΕ, στην Κοινωνική Ασφάλιση. Οι ναυτεργάτες είναι αποφασισμένοι και δεν κάνουν βήμα πίσω από την υπεράσπιση των δικαιωμάτων τους, τη διεκδίκηση των σύγχρονων αναγκών τους».

Καταγγέλλουν ακόμα ότι «στην ίδια κατεύθυνση είναι και οι εξελίξεις που διαμορφώνονται στα πλοία που δρομολογούνται μεταξύ Ελλάδας – Ιταλίας», σημειώνοντας πως «αυτό προκύπτει από έγγραφο της Ενωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ), που απαιτεί από το υπουργείο Ναυτιλίας την πρόσληψη Ουκρανών ναυτικών ως κατώτερο πλήρωμα σε ελληνικής σημαίας πλοία, διευρύνοντας την ανασφάλιστη εργασία».

Τα σωματεία αναδεικνύουν τις ευθύνες της συμβιβασμένης πλειοψηφίας της ΠΝΟ για τις εξελίξεις αυτές. Οπως τονίζουν, τα «έργα και οι ημέρες» αυτής της πλειοψηφίας φαίνονται ακόμα και από τα οικονομικά της Ομοσπονδίας, όπου «μέσα από τις συμφωνίες έναντι αμοιβής, που υπογράφουν με τους εφοπλιστές σε συνεργασία με την ITF», μόνο το 2021 εισέπραξαν 6.771.875 ευρώ! Πρόκειται για τις λεγόμενες «μπλε κάρτες» που υπογράφει η ΠΝΟ, τις οποίες ουσιαστικά «πουλάει» στις ναυτιλιακές εταιρείες, εισπράττοντας 5.000 – 8.000 δολάρια για κάθε καράβι, για να μην εφαρμόζεται η ελληνική κλαδική ΣΣΕ.

Τα σωματεία τονίζουν ότι απάντηση στην επιθετικότητα των εφοπλιστών και των κυβερνήσεών τους είναι η οργάνωση της πάλης των ναυτεργατών διεκδικώντας «να εφαρμόζονται ικανοποιητική ΣΣΕ, Κοινωνική Ασφάλιση για το σύνολο των ναυτεργατών από όποια χώρα και αν προέρχονται».

Δείτε ακόμα...