Νέες περικοπές σκέφτονται 6 στα 10 νοικοκυριά για να τα βγάλουν πέρα

ΗΠΑ - πληθωρισμός - σούπερ μάρκετ

Δεν υποφέρεται πλέον η ακρίβεια για εκατομμύρια λαϊκά νοικοκυριά που προσπαθούν να επιβιώσουν, την ίδια στιγμή που οι επιχειρηματίες των σούπερ μάρκετ θησαυρίζουν και η κυβέρνηση εμπαίζει και κάνει λόγο για …«προσπάθεια συγκράτησης των τιμών» εμφανιζόμενη …παρακαλετή στους ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ να μειώσουν τις τιμές και το μεικτό περιθώριο κέρδους τους.

Σύμφωνα με μηνιαία έρευνα του ΙΟΒΕ, τον Οκτώβρη προκύπτει ενίσχυση του ποσοστού των νοικοκυριών που «μόλις τα βγάζει πέρα» στο 66%, από 63% τον προηγούμενο μήνα. Στο 7% βρίσκεται το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους, ενώ οι καταναλωτές που δήλωσαν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ αποτελούν 19% του συνόλου, το δε ποσοστό όσων δήλωσαν ότι «έχουν χρεωθεί» διατηρήθηκε κοντά στο 10%, όσο δηλαδή και τον προηγούμενο μήνα.

Επιπλέον, το 65% των νοικοκυριών «βλέπει» άνοδο των τιμών το επόμενο διάστημα, ενώ το 65,9% έκρινε ότι η οικονομική κατάστασή του τον Οκτώβρη μπορεί να προβλεφθεί δύσκολα ή σχετικά δύσκολα. Ετσι, τα νοικοκυριά ετοιμάζονται να προχωρήσουν σε περικοπές δαπανών. Σύμφωνα με την έρευνα, το 58% (από 56%) των καταναλωτών προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 4% αναμένει το αντίθετο.Κυβέρνηση στο παρακαλετό…

Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση κάνει πως δεν καταλαβαίνει τι περνάει ο κόσμος που βλέπει το εισόδημά του να εξαϋλώνεται και συνεχίζει να εμπαίζει. «Δεν θα σταματήσουμε ποτέ την προσπάθεια για αποκλιμάκωση των τιμών», δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, λες και δεν βλέπει τα στοιχεία που δείχνουν ότι παρά τα όσα μέτρα για την – υποτίθεται – καταπολέμηση της ακρίβειας, όχι μόνο δεν έχει γίνει τίποτα αλλά αντίθετα οι ανατιμήσεις συνεχίζονται και οι επιχειρηματίες των σούπερ μάρκετ συνεχίζουν να θησαυρίζουν.

Μάλιστα, ο υπουργός με «παρακάλια» λέει στους επιχειρηματίες ότι «πρέπει όλοι να συνεχίσουν την προσπάθεια μείωσης των τιμών με μείωση του μεικτού περιθωρίου κέρδους σε όφελος των καταναλωτών» και ότι «οι μειώσεις πρέπει να επεκταθούν σε κωδικούς και σε χρονική διάρκεια και να είναι αναλογικές σε όλους τους εμπλεκόμενους παράγοντες της αγοράς». Σα να λέμε «παρακαλάει» για μια άλλη λειτουργία της καπιταλιστικής αγοράς από αυτή που βρίσκεται στο DNA του σάπιου συστήματος, την ίδια ώρα μάλιστα που η κυβέρνηση όχι μόνο δεν παίρνει ούτε μισό μέτρο που να ανακουφίζει τον λαό θίγοντας έστω και μια τρίχα από την κερδοφορία τους, αλλά συνεχίζει να την ενισχύει με όλους τους τρόπους φορτώνοντας τα βάρη στον λαό.

Εξ ου και πέρα από το μέγεθος της κοροϊδίας της κυβέρνησης, η πραγματικότητα δείχνει ότι οι τιμές των βασικών καταναλωτικών προϊόντων που αγοράζει ένα λαϊκό νοικοκυριό, παραμένουν στα ύψη. Τα τρόφιμα, μάλιστα, καταγράφουν οριακή αύξηση των τιμών στο σύνολό τους ως κατηγορία κατά 0,7% στο εννεάμηνο του 2024, σε σύγκριση ακόμα και με το εννεάμηνο του 2023 που… απογειώθηκαν. Αντίστοιχα, οι άλλες δύο υπερκατηγορίες βασικών αγαθών, δηλαδή τα προϊόντα ατομικής υγιεινής και περιποίησης και τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού, καταγράφουν μείωση τιμής κατά 3,6% και κατά 2%, ενώ είχαν αυξηθεί σε ποσοστό πάνω από 30 και 35%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία: Τα λαχανικά συνεχίζουν να κινούνται ανοδικά κατά 5,9% (άνοδος 16,7% το 2023), τα πουλερικά με 7,2% (άνοδος 14,8% το 2023), το κρέας κατά 7,4% (άνοδος 16,9% το 2023), τα ψάρια με 2,6% (άνοδος 3% το 2023), οι σαλάτες με 3,4% (άνοδος 17,7% το 2023), τα λοιπά ζυγιζόμενα τρόφιμα κατά 5% (άνοδος 17,8% το 2023). Από την άλλη πλευρά, τα γαλακτοκομικά που παρουσίασαν άνοδο 8,1% το 2023, στο εννεάμηνο του 2024 καταγράφουν μείωση τιμής κατά 3,6%.

Αντί λοιπόν να πάρει υπόψη της η κυβέρνηση τις πραγματικές ανάγκες των νοικοκυριών, όπως εκφράζονται στη δέσμη μέτρων που έχει προτείνει το ΚΚΕ, περί άλλα τυρβάζει. Θυμίζουμε ότι το ΚΚΕ κατ’ επανάληψη έχει ζητήσει: «Κατάργηση του ΦΠΑ στα είδη πλατιάς κατανάλωσης, κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης σε Ενέργεια και καύσιμα, αύξηση του αφορολόγητου στις 12.000 ευρώ, προσαυξημένα κατά 3.000 ανά παιδί, αναπροσαρμογή προς τα πάνω των επιδομάτων του ΟΠΕΚΑ», και το «κόστος» να το πληρώσουν οι επιχειρηματικοί όμιλοι.Οι όμιλοι θησαυρίζουν…

Την ίδια ώρα, περαιτέρω ανοδικά συνεχίζουν να κινούνται ως προς τη συμμετοχή τους στη συνολική αξία των ταχυκίνητων (κυρίως τρόφιμα) καταναλωτικών αγαθών τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, φτάνοντας στο εννεάμηνο σε ποσοστό 26,7% και με αύξηση κατά 5,2% σε σύγκριση με το εννεάμηνο του 2023. Το αντίστοιχο ποσοστό στο εννεάμηνο του 2023 ήταν 26,2% (26,3% στο σύνολο του 2023) και 25,8% στο σύνολο του 2022. Σε ό,τι αφορά τα επώνυμα προϊόντα, η συμμετοχή τους στον τζίρο των ταχυκίνητων αγαθών είναι μειωμένη στο 73,3%, όταν το 2023 στο εννεάμηνο ήταν 73,8% (73,7% στο σύνολο του 2023) και 74,2% στο σύνολο του 2022.

Και κάπως έτσι οι όμιλοι θησαυρίζουν, με τον τζίρο των ταχυκίνητων προϊόντων να αυξάνεται στο εννεάμηνο του 2024 κατά 3%, φτάνοντας τα 8,99 δισ. ευρώ από 8,73 δισ. ευρώ που ήταν το αντίστοιχο ποσό των πωλήσεων στο εννεάμηνο του 2023. Θυμίζουμε ότι συνολικά το 2023 ο τζίρος των συγκεκριμένων προϊόντων ήταν 11,83 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 10,1%, το 2022 ήταν 10,75 δισ. ευρώ, με αύξηση 7,9% σε σχέση με το 2021 και το 2021 ήταν 9,96 δισ. ευρώ, οριακά μειωμένος κατά 0,1% σε σύγκριση με το 2020.

Δείτε ακόμα...