Ένα ακόμα βήμα στην κατεύθυνση της κλιμάκωσης του εμπορικού πολέμου του ευρωατλαντικού άξονα με την Κίνα έκανε ο Καναδάς, ο οποίος ανακοίνωσε την επιβολή επιπλέον δασμών 100% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα από την Κίνα από τον Οκτώβρη, υποστηρίζοντας πως η ασιατική χώρα επιδίδεται σε «αθέμιτο ανταγωνισμό», εξέλιξη που εξαγρίωσε το Πεκίνο, το οποίο δεν έκρυψε την «έντονη δυσαρέσκειά» του.
«Η Κίνα δεν τηρεί τους ίδιους κανόνες με άλλες χώρες», είπε χθες Δευτέρα ο Καναδός πρωθυπουργός Τζάστιν Τριντό, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.
Η Οτάβα θα προχωρήσει εξάλλου στην επιβολή επιπλέον δασμών 25% στον εισαγόμενο από την Κίνα χάλυβα και στο εισαγόμενο αλουμίνιο από τις 15 Οκτώβρη.
Μπροστά στην «πρόκληση» που εγείρεται από κινεζικές βιομηχανίες, που κατ’ αυτόν εφαρμόζουν πολιτική «αθέμιτου ανταγωνισμού», αντίθετη προς τους κανόνες «της αγοράς», η καναδική κυβέρνηση αναλαμβάνει δράση, σε «συντονισμό με άλλες οικονομίες του κόσμου», συνέχισε ο πρωθυπουργός Τριντό.
Οι επιπλέον δασμοί έχουν στο στόχαστρο ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα, φορτηγά, λεωφορεία με ηλεκτρικούς κινητήρες, φορτηγάκια παράδοσης εμπορευμάτων, καθώς και υβριδικά μοντέλα. «Πρέπει να υπερασπίσουμε τις θέσεις εργασίας και τα συμφέροντα» του Καναδά, συνέχισε ο Τριντό.
Από την πλευρά της, η Κίνα εξέφρασε την «έντονη δυσαρέσκειά της» και «την αποφασιστική αντίθεσή της» στις αποφάσεις αυτές, με ανακοίνωση που δημοσιοποιήθηκε σήμερα από την πρεσβεία της χώρας στον Καναδά. Το κείμενο προσθέτει ότι το Πεκίνο θα λάβει «όλα τα απαραίτητα μέτρα» για να προστατεύσει τις κινεζικές επιχειρήσεις.
Μαίνεται ο εμπορικός πόλεμος
Η νέα κλιμάκωση της έντασης ανάμεσα στην Κίνα και στον Καναδά καταγράφεται με φόντο τις αυξανόμενες συγκρούσεις για το εμπόριο.
Την περασμένη εβδομάδα, η Ευρωπαϊκή Ένωση επιβεβαίωσε ότι θα προχωρήσει στην επιβολή, κατ’ αρχάς για πέντε χρόνια, επιπρόσθετων δασμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εισάγονται από την Κίνα. Οι Βρυξέλλες υποστηρίζουν ότι τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα έχουν τεχνητά χαμηλές τιμές εξαιτίας κρατικών επιδοτήσεων, γεγονός που στρεβλώνει τον ανταγωνισμό και πλήττει την ανταγωνιστικότητα ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών.
Οι επιπρόσθετοι δασμοί, που μπορεί να φθάσουν ως και το 36%, θα αντικαταστήσουν τους προσωρινούς δασμούς που αποφασίστηκαν στις αρχές Ιούλη.
Το Πεκίνο έχει απειλήσει επανειλημμένα ότι θα προχωρήσει σε αντίποινα. Άρχισε να διενεργεί έρευνα για τις εμπορικές πρακτικές της ΕΕ, κάνοντας λόγο με τη σειρά του για αθέμιτο ανταγωνισμό, ειδικά στα εισαγόμενα ευρωπαϊκά γαλακτοκομικά.
Οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν επίσης τον τετραπλασιασμό των δασμών (από το 25 στο 100%) για τα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, επιχειρώντας να φρενάρουν την κινεζική προέλαση στον συγκεκριμένο τομέα. Ο οικονομικός ανταγωνισμός με την Κίνα βρίσκεται εξάλλου στην καρδιά της αμερικανικής προεκλογικής εκστρατείας.
Πίσω από τις κατηγορίες περί «αθέμιτου ανταγωνισμού» βρίσκεται η προσπάθεια των ΗΠΑ, των άλλων κρατών του ΝΑΤΟ και της ΕΕ να μειώσουν το προβάδισμα που έχουν τα κινεζικά μονοπώλια σε μία σειρά τομείς της τεχνολογίας, όπως η ηλεκτροκίνηση, αλλά και η αιολική ενέργεια, τα φωτοβολταϊκά πλαίσια, οι μπαταρίες κ.λπ.
Άλλωστε, παρά τις καταγγελίες τους για «κρατικές επιδοτήσεις» από την Κίνα, τόσο οι ΗΠΑ όσο και ο Καναδάς και η ΕΕ έχουν δώσει πακτωλό χρημάτων τα τελευταία χρόνια στα δικά τους μονοπώλια, μέσω φορολογικών κινήτρων, επιδοτήσεων κ.ά., κάτι που κάνουν όλα τα καπιταλιστικά κράτη.