«Οι πολιτικές του κέρδους εμπόδιο στα οφέλη του αθλητισμού» – Συνέντευξη του Γιώργου Κοργιανίτη, προέδρου του Ναυτικού Ομίλου Ειρήνης και Φιλίας

ΝΟΕΦ ιστιοπλοΐα

Στο στόχαστρο των επιχειρηματικών σχεδίων αξιοποίησης των παραθαλάσσιων χώρων δείχνει να έχουν μπει το τελευταίο διάστημα τα αθλητικά σωματεία του ναυταθλητισμού στην Αττική και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας.

ο πρόεδρος του Ναυτικού Ομίλου Ειρήνης και ΦΙλίας (ΝΟΕΦ), Γιώργος Κοργιανίτης, μίλησε στο «Ριζοσπάστη» για τη γενικότερη κατάσταση στον χώρο του ναυταθλητισμού και την περίπτωση του ΝΟΕΦ.

Οι άνθρωποι του Ομίλου καταγγέλλουν τις πρακτικές εκδίωξης από τον χώρο από την πλευρά της διοίκησης του ΣΕΦ, στο πλαίσιο των γενικότερων σχεδίων παραχώρησης των εξωτερικών χώρων που βρίσκονται στη φάση της υλοποίησης.


— Την τελευταία περίοδο βλέπουμε αρκετά ναυταθλητικά σωματεία να βρίσκονται στο στόχαστρο, π.χ. στην Αττική, αλλά και σε άλλες περιοχές όσον αφορά τις εγκαταστάσεις τους. Γιατί συμβαίνει αυτό;

— Οπως είναι γνωστό, τα τελευταία χρόνια υπάρχει σε εξέλιξη ένα σχέδιο ανάπτυξης και αναβάθμισης ολόκληρου του παραλιακού μετώπου στην Αττική, από τον Πειραιά, ίσως μέχρι το Σούνιο. Αποσπασματικά μπορούμε να αναφέρουμε την ανάπλαση του Μικρολίμανου, την ιδιωτικοποίηση της μαρίνας Αλίμου, τη μεταμόρφωση του χώρου του παλιού αεροδρομίου κ.λπ. Αυτό το σχέδιο είναι αναμενόμενο να προσελκύει πολύ μεγάλους «παίκτες» να λαμβάνουν θέσεις για εκτάσεις προς εκμετάλλευση.

Σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον, βρίσκονται εξαιρετικά πιεζόμενοι οι Ναυταθλητικοί Ομιλοι, οι οποίοι προσπαθούν να διεκδικήσουν – διατηρήσουν τις εγκαταστάσεις και τους χώρους που δραστηριοποιούνται. Σαν να λέμε ότι η κατάσταση είναι: Παντοδύναμο κέρδος σε χρήματα VS κέρδος σε αθλητικά ιδεώδη και μετάλλια. Το ίδιο συμβαίνει και στην υπόλοιπη τουριστική, παραθαλάσσια Ελλάδα και ο κύριος λόγος είναι η παντελής έλλειψη θεσμικού πλαισίου από το κράτος, που να προστατεύει και να αναβαθμίζει τον ναυταθλητισμό, στηρίζοντας τα παιδιά, τους γονείς και τους αθλητές της εκάστοτε τοπικής κοινωνίας.

Πριν από μερικές μέρες, μάθαμε ότι ξηλώθηκαν οι εγκαταστάσεις του Ναυτικού – Ιστιοπλοϊκού – Κολυμβητικού Ομίλου Σκοπέλου, ενώ φοβόμαστε ότι θα ακολουθήσουν και πολλά άλλα παρόμοια περιστατικά. Η χώρα δείχνει ότι δεν μπορεί, ή δεν θέλει να αντισταθεί στα τεράστια οικονομικά συμφέροντα, που είναι ικανά να δημιουργούν πολιτικές και σχέδια, τα οποία αγνοούν τις τελείως άλλου είδους αξίες που πρεσβεύει ο ναυταθλητισμός και η καθαρή, ηθική, ιδανική επιβράβευση της ευγενούς άμιλλας που διδάσκει στη νεολαία μας.

— Ειδικά για την περίπτωση του δικού σας συλλόγου, πώς ακριβώς έχουν τα πράγματα και πού βρίσκονται αυτήν τη στιγμή;

— Ο Ναυταθλητικός Ομιλος Ειρήνης και Φιλίας (μέλος της Εθνικής Ιστιοπλοϊκής Ομοσπονδίας) ιδρύθηκε το 1990 και δραστηριοποιείται στον δυτικό λιμένα του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας. Εχει πολλές κορυφαίες και σταθερές διακρίσεις σε Πανελλήνια Πρωταθλήματα, έχει καταφέρει να ανεβάσει την ελληνική σημαία, ουκ ολίγες φορές, σε διεθνή βάθρα πανευρωπαϊκών διοργανώσεων, ενώ αθλητές του βρίσκονται σε προ-Ολυμπιακή πορεία.

Τα προβλήματα ουσιαστικά ξεκίνησαν πριν από έναν χρόνο, με τη νυν διοίκηση του ΣΕΦ, η οποία μας αντιμετωπίζει σαν καταληψίες του χώρου, χωρίς να λαμβάνει υπόψη της το ΦΕΚ το οποίο διέπει τις διμερείς μας σχέσεις, στέλνοντας εξώδικο στο οποίο απαξιοί να αναφερθεί στον ΝΟΕΦ και στις εγκαταστάσεις ιστιοπλοΐας τριγώνου, αναφέροντας τες ως λαμαρινοκατασκευές και καλώντας τις αρχές (αστυνομία – λιμεναρχείο) να μας εκδιώξουν από τον χώρο! Σύντομα και μετά την προσέγγιση από την πλευρά μας διά ζώσης, για να δούμε αν υπάρχει και ποιο είναι το πρόβλημα, η απάντηση που λάβαμε από παράγοντα της διοίκησης του ΣΕΦ ήταν: Μαζέψτε τα και φύγετε!

Η συνέχεια είναι ακόμη χειρότερη, διότι τέτοιου είδους ενέργειες δεν τις περιμένεις από έναν σοβαρό οργανισμό: Στις 16-03-2022 επιχειρούν, παρόντος διευθυντικού στελέχους του ΣΕΦ, την αποξήλωση της περίφραξης των εγκαταστάσεων, χωρίς να διαθέτουν οποιαδήποτε απόφαση εκ μέρους του Διοικητικού τους Συμβουλίου αναρτημένη στη «Διαύγεια» και κάποια άδεια από την αρμόδια ΥΔΟΜ για τη συγκεκριμένη καθαίρεση. Βεβαίως, είχε ήδη παύσει η φύλαξη του χώρου που χρησιμοποιούμε, για την οποία μας είχε επιβληθεί από την προηγούμενη διοίκηση του σταδίου ένα χαράτσι του ύψους 100 ευρώ ετησίως (ανά μέλος με ναυταθλητικό σκάφος), ποσό το οποίο καταβάλλουμε έως σήμερα αγογγύστως. Οπως αντιλαμβάνεστε, το πιο πάνω γεγονός έλαβε χώρα παρουσία 5 μοτοσικλετιστών της ομάδας ΔΙ.ΑΣ., που βεβαίως δεν είχαν κληθεί από τα μέλη του Ομίλου, ενώ η συνέχεια γράφτηκε στο Αστυνομικό Τμήμα Καμινίων, παρουσία των νομικών συμβούλων. Η παραίνεση, από την πλευρά της αρχής, ήταν να μη γίνονται τέτοια πράγματα και ότι θα ήταν φρόνιμο να υπάρξει διάλογος μεταξύ των ενδιαφερόμενων πλευρών.

Εκτοτε είχαμε σιγή ασυρμάτου (τι ετοιμάζουν άραγε;), μέχρι πριν από μια περίπου βδομάδα, όπου πάλι, με παρουσία στελέχους της διοίκησης του σταδίου, εισέβαλαν στον χώρο δραστηριότητας του ΝΟΕΦ και χωροθέτησαν τμήμα του, το οποίο έχουν παραχωρήσει σε κάποιο άλλο, τρίτο σωματείο (!), ίσως προσπαθώντας να μας φέρουν σε αντίθεση με συναδέλφους.

Εχει και συνέχεια: Μετά από λίγες μέρες, ξανά παρουσία διευθυντικού στελέχους του ΣΕΦ και νέου νομικού συμβούλου, συνεργείο επιχείρησε να αφαιρέσει την επιγραφή του ομίλου μας, η οποία στέκεται εκεί 32 χρόνια και προσκαλεί τα νέα παιδιά να συμμετέχουν στον ναυταθλητισμό και να παράγουν πρωταθλητισμό.

Φτάσαμε λοιπόν στα ασφαλιστικά μέτρα και περιμένουμε από τη Δικαιοσύνη να πάρει την ορθή απόφαση, ενώ καλούμε τον κάθε ενδιαφερόμενο σε συμπαράσταση. Με ποια λογική θέλει η διαχειρίστρια αρχή ενός πραγματικά σπουδαίου αθλητικού χώρου (ΣΕΦ) να εκδιώξει, να περιορίσει, ή ακόμα και να αντικαταστήσει έναν ναυταθλητικό όμιλο (ΝΟΕΦ), που αποδεδειγμένα παράγει αθλητικό έργο; Υπάρχει σχέδιο πίσω από όλα αυτά και με ποια κριτήρια;

Σοβαρό πρόβλημα με πολύπλευρες συνέπειες

— Ποιο το μέγεθος του προβλήματος και ποιες οι συνέπειές του;

— Το πρόβλημα είναι κάτι που αφορά σαφώς ολόκληρη την Ελλάδα, όπου 150 περίπου όμιλοι είναι όμηροι ανάλογων καταστάσεων. Αλλος έχει θέματα με τον δήμο, άλλος με την Κτηματική Υπηρεσία, άλλος αντιμετωπίζει ιδιωτικά συμφέροντα, αλλά σε κάθε περίπτωση υπάρχει σε εξέλιξη κάποιου είδους δίωξη των κατά κανόνα μικρών ναυταθλητικών ομίλων από τα κατά συνθήκη τεράστια συμφέροντα. Θα μπορούσε άραγε να φανταστεί κανείς ότι ένας από τους στόχους είναι να «τσουβαλοποιηθούν» οι πολλοί μικροί όμιλοι σε πολύ λιγότερους μεγάλους, που είναι τελικά εύκολα ελεγχόμενοι; Πώς να κάνεις πρωταθλητισμό όταν σε απασχολούν τέτοια γεγονότα; Πώς να διασφαλίζεις την ποιότητα της δημοκρατίας του μέλλοντος, των παιδιών σου; Κοντά μας, πρέπει να αναφερθεί, ενεργά βρίσκεται η Εθνική Ιστιοπλοϊκή Ομοσπονδία και πλήθος γονέων αθλητών και Ολυμπιονικών.

— Οσον αφορά τον τομέα των υποδομών τι χρειάζεται ένας ναυταθλητικός σύλλογος ώστε να επιτελέσει απρόσκοπτα το έργο του;

— Για να έχετε μια ολοκληρωμένη εικόνα για τις απαραίτητες και αδιαίρετες υπαρξιακές πτυχές (αν αφαιρέσουμε έστω μία πτυχή, ο όμιλος φθίνει και καταρρέει) που χρειάζεται ένας οποιοσδήποτε ναυταθλητικός όμιλος, έχουμε: 1) Λιμενικές εγκαταστάσεις, θέσεις ελλιμενισμού των σκαφών ανοιχτής θάλασσας. 2) Κρηπίδωμα λιμένος και χερσαίος χώρος για χρήση από τα σκάφη ανοιχτής θάλασσας και ανάπτυξη σκαφών, ιστιοπλοΐας, τριγώνου, γλίστρα και γερανό. 3) Κτιριακές εγκαταστάσεις για γραφεία, αίθουσα διδασκαλίας, αποθηκευτικοί χώροι σκαφών, υλικών, αποδυτήρια, χώροι υγιεινής, ασφάλεια. 4) Πάσης φύσεως ασφάλεια για τους αθλητές και την υλική περιουσία. 5) Το αυτονόητο κρατικό πλαίσιο που θα ορίζει και θα διασφαλίζει τα παραπάνω για όλους τους ομίλους στη χώρα.

Τα παραπάνω θέματα, σε πανελλαδικό επίπεδο, χειρίζεται ήδη και καταβάλλει προσπάθεια συγκρότησης συνολικής εικόνας των προβλημάτων η Ελληνική Ιστιοπλοϊκή Ομοσπονδία, ενώ είμαστε σίγουροι ότι η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού θα αντιληφθεί τη σοβαρότητα και την ανάγκη νοικοκυρέματος του χώρου, π.χ. με τη δημιουργία ενός συγκεκριμένου πλαισίου λειτουργίας των ναυταθλητικών σωματείων. Οι Ελληνες, με 16.000 χλμ. ακτογραμμής και τρομερή παράδοση ναυτοσύνης, μπορούμε και πρέπει να εξακολουθούμε να υποστηρίζουμε τον ναυταθλητισμό σε τοπικό, εθνικό και πανευρωπαϊκό επίπεδο, φτιάχνοντας επιτέλους το πλαίσιο για τους ναυταθλητικούς ομίλους της χώρας.

Ετικέτες:

Δείτε ακόμα...