Ολοκληρώθηκε μετά από 194 χρόνια η 10η συμφωνία του Μπετόβεν

Η προηγουμένως ημιτελής 10η συμφωνία του κορυφαίου συνθέτη είναι πλέον πλήρης με τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης.
Το έργο έκανε ήδη παγκόσμια πρεμιέρα στη Γερμανία στα 194 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη.

Το 1824 ο Beethoven παρουσίασε το τελευταίο ορχηστρικό του έργο, Συμφωνία Νο. 9 σε D ελάσσονα.

Ωστόσο μετά από τρία χρόνια– λίγο πριν από το θάνατό του, είχε ξεκινήσει να δουλεύει την Νο 10, από την οποία παρέμειναν μόνο αποσπασματικά draft –σκίτσα ας πούμε, του πρώτου movimento (διαβάστε περισσότερα εδώ για την κατάρα της ένατης συμφωνίας).
Και –ώ του θαύματος αυτά τα ελάχιστα έχουν πλέον μετατραπεί σε πλήρες μουσικό κομμάτι χρησιμοποιώντας τη σημερινή παντοδύναμη τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης.
Η δουλειά ξεκίνησε το 2019 από μια ομάδα αποτελούμενη από ιστορικούς μουσικής, μουσικολόγους, συνθέτες και επιστήμονες υπολογιστών.
Η χρήση τεχνητής νοημοσύνης σήμαινε ότι αντιμετώπιζαν την πρόκληση να διασφαλίσουν ότι το έργο θα παραμείνει πιστό στο πνεύμα τη «λογική» και το όραμα του Μπετόβεν.

Χωρίς όρια οι δυνατότητες της τεχνολογίας

Οι προηγούμενες χρήσεις AI (σσ. Artificial Intelligence) σε ανασύνθεση περιλαμβάνουν την τελική συμφωνία του Schubert που έγινε μέσω smartphone Huawei Mate 20 Pro και έναν εναρμονιστή –artificial intelligence harmoniser που προσορμίζει μελωδίες σε στυλ Bach.

Υπήρξαν επίσης προηγούμενες προσπάθειες ολοκλήρωσης της ημιτελούς συμφωνίας του Μπετόβεν. Το 1988 ο Barry Cooper συνένωσε τα αποσπασματικά προσχέδια του Μπετόβεν σε μια πρώτη κίνηση, αλλά δεν μπόρεσε να προχωρήσει περισσότερο λόγω του περιορισμένου διαθέσιμου υλικού –παίρνοντας υπόψη την τεχνολογία της εποχής.

Ο Δρ Ahmed Elgammal, καθηγητής στο Τμήμα Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Rutgers (σσ. New Jersey) και επικεφαλής υπολογιστών στην τεχνητή νοημοσύνη, εξήγησε στο The Conversation ότι για να προχωρήσει το έργο τους, η ομάδα «έπρεπε να χρησιμοποιήσει σημειώσεις και να ολοκληρώσει συνθέσεις από ολόκληρο το έργο του Μπετόβεν – μαζί με τα λίγα διαθέσιμα από τη 10η Συμφωνία, για να δημιουργήσει κάτι παρόμοιο με αυτό του ίδιου του Μπετόβεν.
Εξήγησε: «Αυτή ήταν μια τεράστια πρόκληση. Έπρεπε να διδάξουμε στη μηχανή πώς να παίρνει ένα σύντομο κομμάτι –λίγες νότες, ή ακόμα κι ένα μόνο μοτίβο, και να τα χρησιμοποιεί για να αναπτύξει κάτι μακρύτερο, πιο περίπλοκο μουσικά, μια δομή, όπως θα έκανε ο Μπετόβεν».

Το πρώτο τεστ ήταν εάν ένα κοινό εμπειρογνωμόνων θα μπορούσε να καθορίσει πού τελείωσαν τα γνήσια κομμάτια του Μπετόβεν και πού άρχισε η παρέκταση της τεχνητής νοημοσύνης. Αν δεν μπορούσαν, η ομάδα ήξερε ότι ήταν στο σωστό δρόμο –και έτσι έγινε.
Στους επόμενους 18 μήνες η τεχνητή νοημοσύνη κατασκεύασε και ενορχήστρωσε δύο ολόκληρα αυτοτελή μέρη, το καθένα διάρκειας πάνω από 20 λεπτά.

Τη σημειογραφία μετέτρεψαν σε ζωντανή μουσική ο συνθέτης Walter Werzowa και η Ορχήστρα Beethoven της Βόννης, υπό τη διεύθυνση του DirkKaftan. Ολόκληρο το κομμάτι έκανε πρεμιέρα στις 9-Οκτ| Telekom Forum στη γενέτειρα του Μπετόβεν στη Βόννη της Γερμανίας, με την ηχογράφηση να κυκλοφορεί την ίδια ημέρα.

Ενώ το πολυαναμενόμενο γεγονός είναι πλέον γεγονός, ο Δρ Elgammal δήλωσε πως περιμένει σχόλια και αντιδράσεις
«Υπάρχουν εκείνοι που θα πουν ότι οι τέχνες πρέπει να είναι εκτός ορίων από την τεχνητή νοημοσύνη και ότι η τεχνητή νοημοσύνη δεν έχει καμία επιχείρηση να προσπαθεί να αναπαράγει την ανθρώπινη δημιουργική διαδικασία», λέει στο The Conversation, «ωστόσο, όταν πρόκειται για τις τέχνες, βλέπω Η τεχνητή νοημοσύνη όχι ως αντικαταστάτης, αλλά ως εργαλείο – ένα εργαλείο που ανοίγει πόρτες στους καλλιτέχνες να εκφραστούν με νέους τρόπους».

Επιμέλεια: Γιάννης Παπαγιάννης

Ετικέτες:

Δείτε ακόμα...