Πανεπιστήμιο ΑΕ: Κλειστό λόγω υποβαθμίσεως

Στιγμιότυπο από το Πανεκπαιδευτικό Συλλαλητήριο στις 28-1, Σύνταγμα
Στιγμιότυπο από το Πανεκπαιδευτικό Συλλαλητήριο στις 28-1 / Πηγή: Eurokinissi

Μόνο έκπληξη δεν μας προκάλεσε το νέο νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την εκπαίδευση. Δεν είναι κάτι καινούριο, καιρό τώρα ήθελε να το περάσει. Φυσικά όλες τις οι προσπάθειες μέχρι τώρα έπεσαν στο κενό λόγω της οργανωμένης απάντησης του φοιτητικού κινήματος. Δεν είναι τυχαίο που προσπαθεί να το περάσει τώρα σαν τον κλέφτη που τα πανεπιστήμια είναι κλειστά, οι φοιτητές μακριά από τις σχολές τους και τις συλλογικές τους διαδικασίες. Φάνηκε όμως και από το τελευταίο συλλαλητήριο ότι οι φοιτητές δεν αστειεύονται με το μέλλον τους και είναι αποφασισμένοι να ρίξουνε στο κενό και αυτή την προσπάθεια. Ξέρουμε ότι μας φοβούνται και φρόντισαν να το δείξουν με την τελευταία απόφαση περί απαγόρευσης των συγκεντρώσεων παραμονές του συλλαλητηρίου.

Το πιο προκλητικό όμως δεν είναι η περίοδος που επιλέγει να το περάσει, αυτό το περιμέναμε, το πιο προκλητικό είναι ότι επιμένει ότι αυτά τα μέτρα παίρνονται στο όνομα της «αναβάθμισης» της ανώτατης εκπαίδευσης, στον «εκσυγχρονισμό» του πανεπιστημίου, στο να επιστρέψει το πανεπιστήμιο στους φοιτητές «καλύτερο». Σε αυτά τα επιχειρήματα θέλουμε να θέσουμε κάποια ερωτήματα που μας προβληματίζουν σαν φοιτητές.

Από την κινητοποίηση 25 φοιτητικών συλλόγων στο υπουργείο Παιδείας ενάντια στο νέο νομοσχέδιο και για το ασφαλές άνοιγμα των σχολών

Αφού καίει την κυβέρνηση να ανοίξουν τα πανεπιστήμια και να γυρίσουν οι φοιτητές με καλύτερους όρους γιατί δεν δαπανά τα 30 εκατομμύρια που θα δώσει για την πανεπιστημιακή αστυνομία, στα ιδρύματα προκειμένου να ανοίξουν και να επιστρέψουν οι φοιτητές; Γιατί δεν τα ξοδεύει ώστε να προσλάβει μόνιμο προσωπικό που δεν έχει μείνει καθηγητής ούτε για δείγμα λόγω τον συνταξιοδοτήσεων με αποτέλεσμα να καταργούνται μαθήματα και να χάνεται γνώση από το πτυχίο; Από ότι φαίνεται όμως και από την κατάσταση κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το μόνο που την νοιάζει είναι να προχωράει απρόσκοπτα η επιχειρηματική δραστηριότητα μέσα στα πανεπιστήμια η οποία δεν μπήκε σε κανένα lockdown.

Αλήθεια γιατί τέτοιο ζήλος για τους πολυετείς φοιτητές και τις διαγραφές; Μήπως γιατί είναι προϋπόθεση για να ανέβουν τα πανεπιστήμια στις αξιολογήσεις; Αυτές τις αξιολογήσεις που θέλουν οι σημερινοί επιστήμονες να μην παίρνουν ολοκληρωμένη γνώση, αλλά δεξιότητες που υποδεικνύουν οι επιχειρήσεις που σουλατσάρουν στα Ιδρύματα. Αυτές τις αξιολογήσεις που χαρακτηρίζουν τους απόφοιτους των ελληνικών πανεπιστημίων over qualified και είναι υπεύθυνες για τον κατακερματισμό των πτυχίων μας και τη δημιουργία προγραμμάτων σπουδών σούπα. Αυτές που φέρανε το νομοσχέδιο των κλεισιμάτων και των συγχωνεύσεων σχολών που οδήγησαν σε ακόμα περισσότερες κατηγοριοποιήσεις των πτυχίων.

Αλήθεια το πανεπιστήμιο της «αριστείας» και της «ποιότητας» που οραματίζεται είναι αυτό που παραμονές της εξεταστικής οι φοιτητές δεν έχουν πάρει ακόμα τα συγγράμματά τους; Αυτό που οι φοιτητές που θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους αναγκάζονται να πληρώσουν πανάκριβα μεταπτυχιακά. Αυτό που χρόνο με το χρόνο υποβαθμίζει συνεχώς την επιστημονική γνώση με αποτέλεσμα να βγαίνουν επιστήμονες με μεγάλα κενά στο αντικείμενό τους.

Και ένα τελευταίο ερώτημα για την κυβέρνηση. Η αριστεία τελικά μετριέται με την απόδοση στις Πανελλαδικές εξετάσεις ή τα λεφτά που βρίσκονται στην τσέπη του καθενός; Διερωτόμαστε διότι μας μπερδεύει όταν από τη μια λέει ότι «δεν νοείται να σπουδάζουν φοιτητές σε πανεπιστήμια όταν γράφουν κάτω από τη βάση του δέκα», αλλά από την άλλη δεν την απασχολεί που τόσοι μαθητές και φοιτητές μένουν εκτός εκπαίδευσης λόγω έλλειψης εξοπλισμού, που χιλιάδες αυριανοί επιστήμονες σπουδάζουν από απόσταση εδώ και ένα χρόνο. Επίσης πως ακριβώς συμβάλλει στην αναβάθμιση των πανεπιστημίων η εξίσωση με τα κολλέγια;

Ας αφήσει λοιπόν τα σάπια. Ξέρουμε πολύ καλά ότι το σύγχρονο πανεπιστήμιο που οραματίζεται η κυβέρνηση είναι το αναχρονιστικό, το αντιεπιστημονικό πανεπιστήμιο. Αυτό που αντί να αναπτύσσει την επιστήμη θα την πηγαίνει πίσω και θα την εγκλωβίζει στα δεσμά των αναγκών της αγοράς και των επιχειρήσεων. Αυτό που η ελεύθερη διακίνηση των ιδεών θα γίνεται με το δεσμοφύλακα και οποιαδήποτε ιδέα πηγαίνει κόντρα θα καταστέλλεται.

Να μην τολμήσει να καταθέσει αυτό το νομοσχέδιο. Εδώ και τώρα να δώσει λεφτά να ανοίξουν οι σχολές με τα απαραίτητα υγειονομικά μέτρα. Να καλυφθούν κενά και ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό. Να πάψει η επιχειρηματική λειτουργία των πανεπιστημίων. Να μην προχωρήσει καμία αντιδραστική αλλαγή στα προγράμματα σπουδών που αφαιρεί γνώση. Αναβαθμισμένα προγράμματα σπουδών με όλη την απαραίτητη γνώση του αντικειμένου. Καμία σκέψη για μέτρα καταστολής στα πανεπιστήμια.

Φοιτητής Μηχανολόγος Μηχανικός, Πανεπιστήμιο Πάτρας
Φοιτητής Νομικής, ΔΠΘ
Από στρατόπεδο των Μεγάρων

Δείτε ακόμα...