«Πιάνουν λιμάνι» ιδιωτικοποίηση και εμπλοκή στα ιμπεριαλιστικά σχέδια για το λιμάνι της Καβάλας

Λιμένας Φίλιππος ΄Β - Οργανισμός Λιμεένος Καβάλας (ΟΛΚ)
Φώτο Αρχείου / Λιμένας Φίλιππος ΄Β – Οργανισμός Λιμεένος Καβάλας (ΟΛΚ) / Πηγή: ΟΛΚ

Σήμερα πραγματοποιείται στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου για την ιδιωτικοποίηση του εμπορικού λιμανιού της Καβάλας «Φίλιππος ΙΙ», ανοίγοντας δρόμο περαιτέρω εμπλοκής της περιοχής στα ιμπεριαλιστικά σχέδια των ΗΠΑ – ΝΑΤΟ – ΕΕ.

Το νομοσχέδιο έχει τίτλο «Κύρωση της από 23 Νοεμβρίου 2023 Σύμβασης Υπο-Παραχώρησης μεταξύ αφενός του Ελληνικού Δημοσίου, της εταιρείας “Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.” και της εταιρείας “Οργανισμός Λιμένος Καβάλας Α.Ε.”, και αφετέρου της εταιρείας “ΣΑΡΙΣΑ Υπο-Παραχώρηση Λιμένος Καβάλας Φίλιππος ΙΙ Ανώνυμη Εταιρεία”, της εταιρείας “Blacksummit Financial Group Inc”, της εταιρείας “ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών Ακινήτων Κατασκευών” και της εταιρείας “Ευρωπαϊκές Επενδύσεις και Επιχειρήσεις Αεροδιαστημικής Μονοπρόσωπη Ανώνυμος Εταιρεία”».

Και στη σημερινή συζήτηση, όπως και λίγες μέρες πριν στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, αναμένεται να «λάμψει» για μια ακόμα φορά η «διακομματική» συναίνεση όλων πλην ΚΚΕ σε ό,τι αφορά την πολιτική αυτή, που βάζει τον λαό σε μεγάλους κινδύνους, προωθώντας τα σχέδια του κεφαλαίου.

Ενδεικτικό άλλωστε είναι ότι στην Επιτροπή μόνο το ΚΚΕ καταψήφισε το σχέδιο νόμου, ενώ τα υπόλοιπα κόμματα «επιφυλάχθηκαν για την Ολομέλεια», με τις τοποθετήσεις τους να μην αφήνουν περιθώρια για αυταπάτες, αφού η στρατηγική τους σύμπλευση με τη ΝΔ «έβγαλε μάτι».

Ο,τι είχαν να ψελλίσουν οι εκπρόσωποι των ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, Ελληνικής Λύσης, Νέας Αριστεράς, «Νίκης», «Σπαρτιατών» και Πλεύσης Ελευθερίας αφορούσε το ύψος του τιμήματος της υποπαραχώρησης και ότι «δεν εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο», την ώρα που είναι παραπάνω από φανερό ότι η παραχώρηση του λιμανιού εντάσσεται στο «σχέδιο» που και εκείνοι υπηρέτησαν:

— Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ήταν αυτή που το 2001 συγχώνευσε τα Λιμενικά Ταμεία Καβάλας και Θάσου και δημιούργησε τον ΟΛΚ ΑΕ, ενώ το 2011 το λιμάνι πέρασε στο ΤΑΙΠΕΔ, στρώνοντας το έδαφος για την ιδιωτικοποίηση.

— Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ ήταν αυτή που το 2019 πέρασε νόμο για τις «υποπαραχωρήσεις», δηλαδή τις πιο «ευέλικτες» ιδιωτικοποιήσεις.

— Τοπικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ πριν τις εθνικές εκλογές του 2023 «διαμαρτύρονταν» ότι η ΝΔ «δεν έκανε τίποτα για το λιμάνι», εννοώντας ότι δεν προχώρησε πιο γρήγορα την ιδιωτικοποίησή του, αφού η διαγωνιστική διαδικασία είχε ήδη γίνει από το 2020.

Και, βέβαια, πλάι σε όλα αυτά, όλοι τους συνυπογράφουν την πολιτική της εμπλοκής, που υπηρετείται μέσα και από το σχέδιο της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού. Καθόλου τυχαία, μόλις 24 ώρες από την υπερψήφιση της σύμβασης από την αρμόδια επιτροπή πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με δημοσίευμα «μια ενδιαφέρουσα και μακριά από τη δημοσιότητα συνάντηση», όπου «φέρονται να έλαβαν μέρος εκπρόσωποι των εταιρειών, ο ΟΛΚ» και «πολιτικό προσωπικό του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ»!

Θυμίζουμε ότι ο πρώην πρέσβης των ΗΠΑ, Τζ. Πάιατ, έλεγε ότι μετά το «δεξί παπούτσι» (Αλεξανδρούπολη) οι ΗΠΑ πρέπει να πάρουν και το «αριστερό» (Καβάλα), ενώ, διόλου τυχαία, και το επενδυτικό ενδιαφέρον ήταν αμερικανοΝΑΤΟικής κοπής. Τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας έρχονται έτσι να υπηρετήσουν τις επιλογές των ΗΠΑ – ΝΑΤΟ – ΕΕ για τη δημιουργία εναλλακτικής διαδρομής προς τη Μαύρη Θάλασσα, καθώς και προς τα Βαλκάνια και την Ανατ. Ευρώπη, παρακάμπτοντας τα Στενά του Βοσπόρου, για τη μεταφορά εμπορευμάτων και Ενέργειας, με βάση και τον εφοδιασμό με αμερικανικό LNG, αλλά και για τη μεταφορά στρατιωτικού υλικού στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο που βρίσκεται σε εξέλιξη και κλιμακώνεται, με τους Αμερικανούς να παραδέχονται ότι δεν θα μπορούσαν να στείλουν αυτό το υλικό αν δεν υπήρχε το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.

Θυμίζουμε ακόμα ότι τον περασμένο Απρίλη ο πρωθυπουργός, συμμετέχοντας στη Σύνοδο Κορυφής της Πρωτοβουλίας των 3 Θαλασσών («3 Seas Initiative») στο Βίλνιους της Λιθουανίας (σχήμα ευρωατλαντικής κοπής, κόντρα στον κινεζικό «Δρόμο του Μεταξιού» και στη ρωσική παρουσία σε μια σειρά αγορές), έλεγε ότι «η Ελλάδα μπορεί να συνεισφέρει σε σημαντικό βαθμό στην Πρωτοβουλία, ανοίγοντας τη νότια οδό συνδεσιμότητας, είτε αυτό αφορά τη σιδηροδρομική και οδική συνδεσιμότητα είτε την Ενέργεια, καθώς μπορούμε να γίνουμε το φυσικό σημείο εισόδου για την Ενέργεια». Στο περιθώριο της συνάντησης είχε συναντηθεί και με τον Ουκρανό Πρόεδρο Ζελένσκι, διαβεβαιώνοντάς τον για πολλοστή φορά ότι η ελληνική κυβέρνηση «θα συνεχίσει να στηρίζει την Ουκρανία».

Με φόντο τα σχέδια αυτά, το λιμάνι της Καβάλας αποτελεί και τον τελευταίο κρίκο στο σχέδιο για τη λεγόμενη «Εγνατία των λιμανιών» (Ηγουμενίτσα – Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξανδρούπολη). Είχε προηγηθεί τον περασμένο Σεπτέμβρη – με ένα νομοσχέδιο που περιλάμβανε όργιο προνομίων και μποναμάδων στους επιχειρηματικούς ομίλους, με βάση και τη στρατηγική της ΕΕ για την «απελευθέρωση» των Μεταφορών – η παραχώρηση των λιμανιών της Ηγουμενίτσας και της Θεσσαλονίκης, τροποποιώντας τις αρχικές συμβάσεις που υπογράφηκαν το 2002 και το 2018 αντίστοιχα.

Δείτε ακόμα...