Πόρισμα συγκάλυψης

Σύγκρουση δυο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, Τετάρτη 1 Μαρτίου 2023. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Hellenic Train, στον Ευαγγελισμό σημειώθηκε μετωπική σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών: μιας εμπορευματικής αμαξοστοιχίας και της αμαξοστοιχίας IC 62 που είχε αναχωρήσει από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη.
Σύγκρουση δυο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, Τετάρτη 1 Μαρτίου 2023. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Hellenic Train, στον Ευαγγελισμό σημειώθηκε μετωπική σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών: μιας εμπορευματικής αμαξοστοιχίας και της αμαξοστοιχίας IC 62 που είχε αναχωρήσει από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη.

Φταίει ο …Χατζηπετρής! Αυτό είναι το «πόρισμα» της κυβερνητικής πλειοψηφίας στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, με το οποίο επιβεβαιώνεται ότι η συγκάλυψη των πραγματικών αιτιών και ενόχων για το έγκλημα στα Τέμπη ήταν από την πρώτη στιγμή ο ένας και μοναδικός σκοπός της.

Το πόρισμα της ΝΔ είναι ντροπή και προσβάλλει τα θύματα των Τεμπών και τους συγγενείς τους, την αγωνία τους να βρουν απαντήσεις και να τιμωρηθούν όσοι πραγματικά ευθύνονται. Είναι χαρακτηριστικό ότι η όποια πολιτική ευθύνη της κυβέρνησης εξαντλείται με την παραίτηση του τότε υπουργού Μεταφορών Κ. Καραμανλή.

Αντίστοιχα, οι ποινικές ευθύνες περιορίζονται στον σταθμάρχη βάρδιας και στους μηχανοδηγούς των δύο αμαξοστοιχιών που συγκρούστηκαν. Σύμφωνα με το πόρισμα, κανένα ζήτημα ασφαλούς λειτουργίας δεν υφίσταται στο δίκτυο και η σύγκρουση θα είχε αποφευχθεί αν οι εργαζόμενοι τηρούσαν τον Γενικό Κανονισμό Κινήσεως.

Προσπερνώντας προκλητικά την επικίνδυνη κατάσταση που συνεχίζει να υπάρχει στον σιδηρόδρομο, όπως δείχνουν οι αποκαλύψεις για τα παρ’ ολίγον νέα «Τέμπη» στον Προαστιακό, η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι οι υπάρχοντες μηχανισμοί ασφάλειας είναι αρκετοί και πως αν γίνουν νέα ατυχήματα, θα φταίει ο ανθρώπινος παράγοντας!

Στις 100 σελίδες του πορίσματος δεν γίνεται καμιά αναφορά σε σοβαρά ζητήματα που αναδείχτηκαν και στην Εξεταστική Επιτροπή, όπως η τεράστια έλλειψη προσωπικού στον ΟΣΕ, οι περικοπές στις δαπάνες για τη συντήρηση του δικτύου, το «πάρτι» των εργολάβων λόγω της κατάτμησης αναγκαίων έργων, με αποτέλεσμα είτε να καθυστερούν, είτε να παρουσιάζουν επικίνδυνες ασυμβατότητες.

Επικαλείται μάλιστα το πόρισμα ότι δεν υπάρχει ζήτημα ασφάλειας, επειδή τα ίδια ισχύουν και στην υπόλοιπη ΕΕ! Ισχυρίζεται συγκεκριμένα ότι «το ETCS, το πιο αποτελεσματικό σύστημα, που παρέχει τη δυνατότητα αυτόματης ακινητοποίησης του τρένου, είναι σε λειτουργία μόνο στο 14% των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων (…) Επομένως, με βάση το ισχύον ευρωπαϊκό και εθνικό νομοθετικό πλαίσιο, η λειτουργία του σιδηροδρόμου χωρίς τα προαναφερόμενα συστήματα θεωρείται επιτρεπτή και ασφαλής».

Η αθλιότητά τους ξεπερνάει κάθε όριο… Το «ισχύον ευρωπαϊκό και εθνικό νομοθετικό πλαίσιο» είναι αυτό της «απελευθέρωσης» και ιδιωτικοποίησης των σιδηροδρομικών Μεταφορών, που εφαρμόζεται εδώ και 30 χρόνια, με τραγικές συνέπειες σε όλη την Ευρώπη. Μόνο το 2021 σημειώθηκαν στην ΕΕ 1.389 ατυχήματα, με 637 νεκρούς, που τα 97 αφορούσαν μετωπικές συγκρούσεις τρένων. Μόλις πριν από 10 χρόνια στην Ισπανία ένα σιδηροδρομικό δυστύχημα στοίχισε τη ζωή 80 ανθρώπων.

Οι ράγες του κέρδους είναι επικίνδυνες για τον λαό στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και παντού. Το επιβεβαιώνει μέχρι και το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο σε έκθεσή του για τους σιδηρόδρομους το 2017, όπου σημείωνε επί λέξει: «Η τρέχουσα περιορισμένη ανάπτυξη του ERTMS μπορεί να αποδοθεί κυρίως στην απροθυμία πολλών διαχειριστών υποδομής και σιδηροδρομικών επιχειρήσεων να επενδύσουν σε εξοπλισμό ERTMS, τόσο λόγω των δαπανών που συνεπάγεται μια τέτοια απόφαση, όσο και του ότι για πολλούς από αυτούς δεν στοιχειοθετείται επιχειρηματική σκοπιμότητα».

Δηλαδή, εκεί που το προσδοκώμενο κέρδος υπολείπεται του κόστους για το κράτος και τους ιδιώτες – χρήστες του σιδηροδρομικού δικτύου, το σύστημα ασφαλείας δεν εγκαθίσταται!

Οι σιδηροδρομικές μεταφορές υπακούν στην πολιτική του «κόστους – οφέλους», που αποδεικνύεται εγκληματική. Ειδικά όσο αυξάνεται ο φόρτος του δικτύου, σε συνδυασμό με το γερασμένο τροχαίο υλικό, τις ασυντήρητες υποδομές και την υποστελέχωση κρίσιμων υπηρεσιών, αυξάνεται και ο κίνδυνος για ανθρώπινα λάθη, που μπορεί να αποβούν μοιραία.

Στην προσπάθειά της να συγκαλύψει όλα τα παραπάνω, η κυβέρνηση είχε πολύτιμους βοηθούς τον ΣΥΡΙΖΑ, το ΠΑΣΟΚ, τη Νέα Αριστερά και τα άλλα κόμματα. Στα δικά τους πορίσματα (ΣΥΡΙΖΑ, Νέα Αριστερά) και τις δηλώσεις (ΠΑΣΟΚ) προσπαθούν κι αυτοί να ξεπλύνουν την ευρωενωσιακή πολιτική της «απελευθέρωσης», για να βγουν από το κάδρο της συνενοχής για το σημερινό χάλι των σιδηροδρόμων.

Περιορίζουν την πολιτική ευθύνη της κυβέρνησης σε προσλήψεις «ημετέρων», στην εξυπηρέτηση συμφερόντων και σε καθυστερήσεις στην υλοποίηση των επίμαχων συμβάσεων, κρύβοντας ότι όλα αυτά έχουν συνέχεια από κυβέρνηση σε κυβέρνηση και κοινό παρονομαστή την πολιτική του κέρδους που όλοι υπηρετούν.

Φωτεινή εξαίρεση είναι μόνο το πόρισμα που κατέθεσε το ΚΚΕ. Δεν δικαιώνει μόνο τις προσδοκίες των συγγενών να φωτιστούν τα αληθινά αίτια και να αποδοθεί πραγματικά δικαιοσύνη, αλλά και την απαίτηση ενός ολόκληρου λαού να πάψουν η ασφάλεια και η ζωή του να συνθλίβονται στις μυλόπετρες του κέρδους, στα «Τέμπη» που καραδοκούν παντού.

Δείτε ακόμα...