Πυρκαγιά στη βόρεια Εύβοια: Βραβευμένοι λιμενικοί – Υπόλογο το Υπουργείο Ναυτιλίας

Επιχείρηση εκκένωσης των Ροβιών - Έλαβαν μέρος πλωτά του λιμενικού και ιδιωτικά σκάφη / Πυρκαγιά στη βόρεια Εύβοια
Φώτο Αρχείου / Επιχείρηση εκκένωσης των Ροβιών – Έλαβαν μέρος πλωτά του λιμενικού και ιδιωτικά σκάφη / Πυρκαγιά στη βόρεια Εύβοια – Αύγουστος 2021 / Πηγή: TWITTER

Οι ελλείψεις σε προσωπικό και μέσα του Πυροσβεστικού Σώματος που οδήγησαν στην καταστροφή σχεδόν όλης της βόρειας Εύβοιας αποκάλυψε και τα κενά που έχει δημιουργήσει το Υπουργείο Ναυτιλίας, χρόνια τώρα, στο Λιμενικό Σώμα. Κάνεις δεν απολογήθηκε ούτε για την Πυροσβεστική, από το Υπουργείο Δημοσίας Τάξης, ούτε για το Λιμενικό από το Υπουργείο Ναυτιλίας. Στις επίμονες ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ του ΚΚΕ στη Βουλή, που μετέφερε τα αιτήματα πυροσβεστών και λιμενικών από την πρώτη γραμμή της “μάχης”, απάντησαν οι Υπουργοί με έπαρση και προκλητικές γενικολογίες. Και το χειρότερο δεν είναι αυτό. Είναι ότι οι ελλείψεις παραμένουν. Αφορμή γι’ αυτό το άρθρο δόθηκε από την πρόσφατη βράβευση λιμενικών και μέσων από την ΠΟΛ, που με αυταπάρνηση συνέβαλαν στη διάσωση κατοίκων και παραθεριστών από τη βόρεια Εύβοια.

Στην επιχείρηση εκκένωσης των Ροβιών, Πευκίου, Αγίας Άννας κι άλλων περιοχών έλαβαν μέρος πλωτά του λιμενικού και ιδιωτικά σκάφη. Πλωτά ήρθαν από παντού γιατί και στον Βόρειο Ευβοϊκό και στην άλλη πλευρά, αυτή του δυτικού Αιγαίου, οι λιμενικές αρχές είναι και υποστελεχωμενες και με ελλείψεις σε μέσα. Κατά συνέπεια δεν είναι σε θέση να καλύψουν τέτοιες ή ακόμη και μικρότερες επιχειρήσεις. Θυμίζουμε ότι 3 μήνες πριν την πυρκαγιά (3 Απρίλη 2021) το Υπουργείο Ναυτιλίας απαντούσε σε Ερώτηση του ΚΚΕ για τις ελλείψεις στο Λιμενικό στο βόρειο Ευβοϊκό σε μέσα, με γενικολογίες. Η Ερώτηση του ΚΚΕ έθετε τα ζητήματα όπως τα κατήγγειλαν οι ίδιοι οι λιμενικοί που υπηρετούν στην απέναντι ακτή, αυτή της Φθιώτιδας.

Πανελλήνια Ομοσπονδία Λιμενικών - ΠΟΛ - Διασώσεις πυρόπληκτων στην βόρεια Εύβοια

Οι λιμενικοί που έσπευσαν από Βόρειες Σποράδες, Βόλο και Βόρειο Ευβοϊκό πραγματικά υπερέβησαν εαυτό και μέσα.

Ακατάλληλα και γερασμένα μέσα

Τα πλωτά μέσα που τους διέθεσε η υπηρεσία στη συντριπτική τους πλειοψηφία ήταν είτε ακατάλληλα, είτε απαρχαιωμένα. Άλλα από τις προδιαγραφές τους δεν επιχειρούν νύχτα, αλλά δουλεύουν με παντέτες των πληρωμάτων λόγω της υπέρβασης των ωρών και της ηλικίας. Άλλα, πάλι, ήρθαν από μίλια μακριά γιατί δεν επαρκούσαν τα διαθέσιμα στην περιοχή.

Κοιμούνταν στα πατώματα

Επί εφτά, τουλάχιστον, 24ωρα κάποιοι από τους λιμενικούς έπρεπε όχι μόνο να ξεπεράσουν τις αδυναμίες των ακατάλληλων μέσων και τις αντικειμενικές αντίξοες συνθήκες (καιρός, θερμοκρασίες, καπνοί κ.α), αλλά και την έλλειψη μέριμνας από την υπηρεσία. Δεν είχε προβλεφθεί από το Υπουργείο ούτε καν αξιοπρεπής διαμονή. Τα πληρώματα ξεκουράζονταν και κοιμούνταν στα πατώματα των φουσκωτών ή «στρωματσάδα» σε καταλύματα που συνάδελφοί τους και κάτοικοι έβρισκαν. Όσο για τον (α)κατάλληλο ρουχισμό, δεν αξίζει καν να το ανοίξουμε το θέμα. Άλλωστε επιβαρύνει αποκλειστικά την τσέπη του λιμενικού!

Υποστελεχωμένες υπηρεσίες

Κι όλα τα παραπάνω χωρίς να ξεχνάνε τι άφησαν πίσω στην υπηρεσία απ’ όπου έφυγαν. Τα κενά που έχει προκαλέσει η πολιτική του Υπουργείου Ναυτιλίας την τελευταία μόνο 15ετια έχουν αφήσει γυμνές τις υπηρεσίες. Καλλικράτης, απαιτήσεις FRONTEX, ιδιωτικοποίηση λιμανιών, αυταρχικό σύστημα μεταθέσεων και πάρεργα έχουν δημιουργήσει μια κατάσταση υποστελέχωσης που αποβαίνει ακόμη και επικίνδυνη.

Δύο λιμενικοί για την Αλόννησο

Πλωτό του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ (ΠΛΣ 1004) στο λιμάνι Πατητήρι Αλοννήσου, Βόρειες Σποράδες
Φώτο Αρχείου / Πλωτό του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ (ΠΛΣ 1004) στο λιμάνι Πατητήρι Αλοννήσου, Βόρειες Σποράδες

Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Λιμενικής Αρχής της Αλοννήσου. Από τους 8 λιμενικούς που υπηρετούσαν φέτος το καλοκαίρι, οι 6 διατέθηκαν με ένα φουσκωτό να συνδράμουν για μέρες στην Αγία Άννα, το Πευκί κι αλλού. Δύο λιμενικοί έμειναν πίσω χωρίς καν πλωτό στο νησί. Σε μια περιοχή ευθύνης με χιλιάδες τουρίστες, αφίξεις επιβατικών / οχηματαγωγών, εκατοντάδες τουριστικά σκάφη, το εθνικό πάρκο της φώκιας, δεκάδες αλιείς, σε έναν φορτωμένο θαλάσσιο κόμβο και τόσες άλλες ανάγκες!!!

Φθιώτιδα: 3 πλωτά εκ των οποίων… κανένα

Ο Βόρειος Ευβοϊκός, από την πλευρά της Φθιώτιδας έχει να «διαθέσει» μόλις τρία – τέσσερα πλωτά. Δεν επιχειρούν όλα νύχτα. Ενός, τον κυβερνήτη – που είναι κι εκλεγμένος στην Ομοσπονδία Λιμενικών (ΠΟΛ) – τον είχαν αποσπάσει στη Κεφαλλονιά. Της Λάρυμνας είναι ξεφούσκωτο! Άλλα είναι άνω των 30 χρόνων. Αν μένει έστω κι ένα παροπλίζεται από το Φθινόπωρο μπας και βγάλει άλλο ένα καλοκαίρι!

Δεν συζητάμε για κτίρια και οχήματα. Αποτελούν ανέκδοτο για τις τοπικές κοινωνίες. Τέλος δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πρόκειται, εκτός των άλλων, για μια περιοχή με φορτηγά πλοία, πορθμεία, εργοστάσια κι ορυχεία με ότι αυτό συνεπάγεται για τις ευθύνες κι αρμοδιότητες του Σώματος.

Φιέστες, ρουσφετάκια και προβολείς

Το Υπουργείο Ναυτιλίας σ’ αυτές τις ανάγκες των λιμενικών απαντάει με γενικολογίες και με το απαράδεκτο ΠΔ για τις μεταθέσεις. Με αυτό παραβιάζει κάθε, έστω και τυπικά, αντικειμενικό κριτήριο. Μετατρέπει το δικαίωμα της μετάθεσης σε τιμωρία και τον Λιμενικό σε έρμαιο των διαταγών και των γνωριμιών. Με μια βαλίτσα στο χέρι ολόκληρες οικογένειες περιμένουν το «φύλλο πορείας» που θα τους έρθει κάθε χρόνο με την υπογραφή… διακοσμητικών συμβουλίων.

Η πραγματικότητα είναι πεισματάρα. Όσες φιέστες κι όσους λόγους κι αν έβγαλαν οι περαστικοί Υπουργοί Ναυτιλίας του ΠΑΣΟΚ (ΚΙΝ.ΑΛ), του ΣΥΡΙΖΑ και τώρα της ΝΔ «το κράτος έχει συνέχεια»… Κινητικότητα, περικοπές, υποστελέχωση, αυταρχισμός για τους λιμενικούς. Καταστολή για τους ναυτεργάτες και τους μεταλεργάτες.

Νίκος Γαρδίκης, μέλος του Τμήματος ΕΔ και ΣΑ της ΚΕ του ΚΚΕ

Δείτε ακόμα...