Σαρώνει το Διαδίκτυο επί κορονοϊού

Ιντερνετ

Στην εποχή του κορονοϊού και τα μίντια, παρά τις επιτυχίες που σημειώνουν, αγωνίζονται για να επιβιώσουν.

Στη Deutsche Welle ο Ράινερ Έσερ, διευθυντής του δημοσιογραφικού οργανισμού ZEIT, δηλώνει πως αυτή την περίοδο ο κόσμος ψάχνει μέσο που να τάσσεται υπέρ της κοινωνικής συνοχής, υποστηρίζοντας πως η κρίση του κορονοιού φέρνει μεγάλες αλλαγές στο επίπεδο της τεχνολογίας και μεγάλες ευκαιρίες για μέσα που έχουν επενδύσει στην ποιότητα.

Ο Ράινερ Έσερ δικαιώνεται από τους αριθμούς. Η διαδικτυακή χρήση της Zeit Online αυξήθηκε από 82 εκατομμύρια κλικ τον Φεβρουάριο στα 144 εκατομμύρια τον Μάρτιο. Η διαδικτυακή σελίδα του Spiegel.de από τα 222 εκατομμύρια κλικ έφτασε στα 392 και η Bild.de από τα 486 εκατομμύρια άγγιξε τα 688 εκατομμύρια, σύμφωνα με την Ένωση Πληροφόρησης για τη Διάδοση της Διαφήμισης IVW.

Παρά την ευρύτατη χρήση του διαδικτύου, κανείς δεν μπορεί να πανηγυρίσει, αφού η πανδημία έπληξε τη διαφήμιση. Δεν υπάρχουν ταξίδια, δεν γίνονται εκδηλώσεις, τα εστιατόρια κλειστά, πλήρης ακινησία και οι εφημερίδες αργοπεθαίνουν με αποτέλεσμα πολλοί δημοσιογραφικοί οργανισμοί να καθιερώσουν τη μειωμένη απασχόληση.

Αλλάζουν οι καιροί

«Και χωρίς τον κορονοϊό τα έσοδα από τη διαφήμιση θα είχαν μειωθεί πολύ, τόσο στον έντυπο όσο και στον ηλεκτρονικό Τύπο», δηλώνει ο Στέφεν Γκρίμπεργκ, ειδικός σε θέματα ΜΜΕ.

Με τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή η ζωή των ΜΜΕ έχει γίνει εξαιρετικά δύσκολη, καθώς τα έξοδα για τις έντυπες εκδόσεις αυξάνονται διαρκώς, ενώ οι πωλήσεις μειώνονται. Μόνο τα δημόσια ΜΜΕ μέχρι στιγμής δεν αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα, επειδή χρηματοδοτούνται με τις ειδικές υποχρεωτικές εισφορές.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η μεγαλύτερη σε κυκλοφορία εφημερίδα στη Γερμανία, η Bild, που ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2010 πουλούσε 3,2 εκατομμύρια αντίτυπα, το πρώτο τρίμηνο του 2020 έπεσε στα 1,3 εκατομμύρια.

Για να αντιστραφεί αυτή η κατάσταση ακούγονται διάφορες προτάσεις. Ο υπουργός Οικονομικών της Αυστραλίας Τζος Φράιντενμπεργκ θέλει να επιβάλει στους ισχυρούς του ψηφιακού κόσμου, την Google και το Facebook, ειδικά τέλη για τη χρηματοδότηση των ΜΜΕ.

Ο Ράινερ Έσερ από την ZEIT διαφωνεί γιατί κυρίως τον ενδιαφέρει πώς μπορεί να χρησιμοποιήσει αποτελεσματικότερα την τεράστια εμβέλεια που προσφέρουν αυτές οι δυο διαδικτυακές πλατφόρμες.

Αυξάνονται οι συνδρομητές στα διαδικτυακά μέσα

Η πανδημία του κορονοϊού επιταχύνει τη μετάβαση στον ψηφιακό κόσμο. Η μετάβαση από την έντυπη στη διαδικτυακή πραγματικότητα εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς, ακόμα και για τη Γερμανία που ακολουθεί τις ΗΠΑ, με πολύ βραδύτερους ρυθμούς.

Τα θύματα και σ’ αυτή την περίπτωση είναι οι εργαζόμενοι που καλούνται να πληρώσουν τη μείωση των κερδών των μεγολοϊδιοκτητών. Αντίστοιχα αντιλαϊκά μέτρα παίρνονται και στην Ελλάδα.

Στη Γερμανία η πώληση δημοσιογραφικού ψηφιακού περιεχομένου αυξήθηκε σε σύγκριση με το 2019 κατά 33%. Τα έσοδα από ψηφιακές παροχές των γερμανικών ημερήσιων εφημερίδων ανήλθαν το 2019 στα 390 εκατομμύρια ευρώ, ποσοστό 8% επί συνολικών εσόδων ύψους 4,8 δις. ευρώ.

Το 2012 ο τότε διευθυντής της εφημερίδας του Βερολίνου TAZ Κάλε Ρουχ είχε προβλέψει ότι το 2022 δεν θα υπάρχει έντυπος τύπος, και η εκτίμηση αυτή φόβιζε. Αυτό το σενάριο σήμερα είναι το πιο πιθανό. Ο έντυπος τύπος συρρικνώνεται και μεγαλώνει το διαδίκτυο.

Πληροφορίες από DW

Ετικέτες: ,

Δείτε ακόμα...