Σχετικά με τη συνέντευξη Τύπου Χρυσοχοΐδη-Χαρδαλιά

Συνέντευξη Τύπου από τον Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων, Νίκο Χαρδαλιά, παρουσία του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, με θέμα την αντιπυρική περίοδο 2021, Τρίτη 15 Ιουνίου 2021. (EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ)

Η συνέντευξη Τύπου με θέμα την αντιπυρική περίοδο 2021 από τους αρμόδιους υπουργό και υφυπουργό, προκάλεσε σίγουρα το ενδιαφέρον αλλά όχι και κάποια ιδιαίτερη έκπληξη. Στην πραγματικότητα απλά επιβεβαίωσε, την παρατήρηση χρόνων ότι πυξίδα των κυβερνητικών επιλογών είναι η καταστολή της τελευταίας στιγμής και η οικονομική εκμετάλλευση ακόμα και των καταστροφικών φαινομένων.

Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι η μίσθωση εναέριων μέσων δασοπυρόσβεσης είχε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στις ομιλίες. Είναι εκείνο το πεδίο που γιγάντιοι επιχειρηματικοί όμιλοι μπορούν να βγάλουν γρήγορο κέρδος. Η χώρα μας καλείται να αναζητήσει λύσεις σε μια μονοπωλιακή ή ολιγοπωλιακή (καρτέλ) αγορά και μάλιστα με μεσάζοντα το NATO που προφανώς θα φροντίσει με πρόσχημα την ασφάλεια των συμμάχων να εξαιρεθούν ανεπιθύμητοι ανταγωνιστές. Φυσικά ακόμα και ο τελευταίος φορολογούμενος μπορεί να καταλάβει ότι και τα πιο οικονομικά πτητικά μέσα έχουν περιορισμένο χρόνο πτήσης για να λειτουργούν προληπτικά και ως μέθοδος φύλαξης ή επιτήρησης. Αποτελούν ξεκάθαρα ένα μέτρο κατόπιν εκδήλωσης ενός καταστροφικού φαινομένου και μόνο αν αυτό είναι: πυρκαγιά, πριν τη δύση του ηλίου και υπό σχετικά ευνοϊκές καιρικές συνθήκες που να επιτρέπουν μια ασφαλή πτήση.

Επιπλέον, για όσους έχουν έστω και μικρή εμπειρία στη δασοπυρόσβεση είναι γνωστό ότι οι εναέριες ρίψεις νερού ακόμα και όταν έχουν απόλυτη επιτυχία μπορούν να κατευνάσουν τις φλόγες όχι για περισσότερο από κάποια λεπτά της ώρας και σε ορισμένες περιπτώσεις μόνο για μερικά δευτερόλεπτα! Η αεροπυρόσβεση είναι αποτελεσματική μόνο όταν υπάρχουν πλησίον επίγειες δυνάμεις οι οποίες έγκαιρα θα κάνουν την τελική και οριστική προσβολή της εστίας. Τα εναέρια μέσα, σίγουρα χρήσιμα και πολύτιμα, λειτουργούν δυστυχώς μόνο ως μηχανισμός επιβράδυνσης στην εξέλιξη της καταστροφής.

Από εκεί και πέρα η πραγματική κατάσβεση μιας πυρκαγιάς θα πρέπει να γίνει με επανδρωμένα πυροσβεστικά οχήματα και πεζοπόρα τμήματα. Τότε μάλιστα υπάρχει και η δυνατότητα διαχείρισης έτερων συμβάντων που μπορούν να προκύψουν σε συνδυασμό με μια δασική πυρκαγιά (αστική πυρκαγιά, διάσωση ατόμων σε δύσβατες περιοχές ή ορμητικά νερά).

Σχετικά με τα οχήματα η προσπάθεια να παρουσιαστεί ως επιτυχία ότι το 14% αυτών δεν μπορούν να επιχειρήσουν είναι θλιβερό. Όσο για ένα σημαντικό μέρος από τα υπόλοιπα, το ότι μπορούν να επιχειρήσουν εκ πρώτης όψεως δε σημαίνει καθόλου ότι στην πρώτη σοβαρή καταπόνηση δε θα βγουν «εκτός μάχης» γεγονός το οποίο συμβαίνει αρκετές φορές σε μεγάλα συμβάντα. Αυτό οφείλεται όχι μόνο στο «γερασμένο στόλο» που αναφέρθηκε στη συνέντευξη αλλά και στη συρρίκνωση και απαξίωση των πυροσβεστικών συνεργείων.

Από την άλλη το ανθρώπινο δυναμικό, οι πυροσβέστες, καλούνται σε κάθε αντιπυρική περίοδο να εργαστούν όλο και πιο εντατικά με ατελείωτες βάρδιες και εκτός έδρας μετακινήσεις σε όλη την επικράτεια. Ο νόμος 4662/2020 ήρθε να εδραιώσει μεταξύ άλλων ένα καθεστώς σχεδόν μόνιμης επιφυλακής κατά το οποίο το θεσμοθετημένο ωράριο εργασίας ξεπερνιέται κατά πολύ. Στη συνέχεια αυτού ήρθε ο νόμος Χατζηδάκη για τα εργασιακά ώστε να απομακρύνει ακόμα περισσότερο την όποια ελπίδα για πληρωμή των υπερωριών του πυροσβεστικού προσωπικού αφού η «αμοιβή» σε οφειλόμενα ρεπό που ανέκαθεν συνέβαινε στο Πυροσβεστικό Σώμα τώρα γίνεται κανόνας για όλες τις κατηγορίες εργαζομένων.

Ένα ακόμα ενδιαφέρον σημείο στην πρόσφατη συνέντευξη τύπου ήταν το θέμα της πρόληψης που μάλλον από υποχρέωση αναγκάστηκαν να πιάσουν στο στόμα τους οι δύο πολιτικοί άνδρες. Αποτελεί επίσης ιδιαίτερα κακόγουστο αστείο, αν όχι γελοιότητα και προσβολή, να προσπαθεί κανείς ενάμιση μήνα από την έναρξη της αντιπυρικής και αφότου εκδηλώθηκε μια τεράστια πυρκαγιά λίγα χιλιόμετρα μακριά από την πρωτεύουσα, στα Γεράνεια όρη, να καμαρώνει ότι ΘΑ ξεκινήσουν τις επόμενες μέρες τα έργα καθαρισμού και συντήρησης των δασικών δρόμων.

Ωστόσο, η φροντίδα του δάσους και η πρόληψη της καταστροφής του είναι κάτι πολύ περισσότερο από καθάρισμα δασικών δρόμων. Τα δάση είναι ζωντανοί οργανισμοί, ολόκληρα οικοσυστήματα με επίδραση πλήθους παραγόντων και δραστηριοτήτων. Δεν μπορεί να γίνει σοβαρή συζήτηση για τα ελληνικά δάση χωρίς αναφορά σε θέματα όπως:

  • Υλοτομία
  • Αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά
  • Ρητινοσυλλογή
  • Μελισσοκομία
  • Κυνήγι
  • Άθληση, ορειβασία, αναψυχή

Όλοι οι παραπάνω είναι τομείς που αφορούν όλο τον ελληνικό λαό και την οικονομία, οι οποίοι τουλάχιστον την τελευταία 10ετία βρίσκονται σε πορεία σημαντικής απαξίωσης. Αν λοιπόν πραγματικά η κυβέρνηση ήθελε να προλάβει κάποια καταστροφή θα έπρεπε με κεντρικό σχεδιασμό να ορίσει τον τρόπο και την έκταση με την οποία θα αλληλεπιδράσουν οι τομείς αυτοί μέσα στο χώρο που ονομάζεται «δάσος». Για να γίνει όμως κάτι τέτοιο απαιτείται και μια ακόμα συνιστώσα που έλειψε ολοκληρωτικά από τη συνέντευξη Τύπου. Πρόκειται για τη δασική υπηρεσία, με τους επιστήμονες δασολόγους της, και δεν είναι του παρόντος άρθρου για να σχολιαστεί ο τρόπος με τον οποίο απαξιώνεται το ελληνικό πανεπιστήμιο και τα τμήματα που παράγουν τέτοιου είδους επιστήμονες.

Εν κατακλείδι, η πρόσφατη συνέντευξη Τύπου των κυρίων Χρυσοχοΐδη και Χαρδαλιά δεν ήταν τίποτα περισσότερο από ένα ακόμα επικοινωνιακό τέχνασμα. Σε ένα λαό που μετά από ένα χρόνο καραντίνας προσπαθεί ακόμα να βγει από το σπίτι του, η επικοινωνιακή διαχείριση μιας επίπλαστης πραγματικότητας είναι σημαντική για την πολιτική επιβίωση. Με μεγαλοστομίες περί πολιτικής προστασίας επέλεξαν ουσιαστικά να διαφημίσουν ως πανάκεια την πανάκριβη εμπορική τους συμφωνία με εταιρίες παροχής εναέριων μέσων δασοπυρόσβεσης που θα χρυσοπληρώσει ο ελληνικός λαός.

Ένας πυροσβέστης

Ετικέτες:

Δείτε ακόμα...