Επιβεβαίωση των μέχρι τώρα στοιχείων για την έκρηξη και τη φονική πυρκαγιά που ακολούθησε τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, παρασύροντας στον θάνατο δεκάδες επιβάτες, που θα μπορούσαν να είχαν επιβιώσει του σιδηροδρομικού εγκλήματος, αποτελεί η έρευνα που διενήργησε ο Faisal Khan, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Τέξας, ειδικός σε θέματα εκρήξεων.
Σύμφωνα με την έκθεση, η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε αρωματικούς υδρογονάνθρακες και εξαιτίας αυτών κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης των δύο αμαξοστοιχιών δημιουργήθηκε η πυρόσφαιρα, απόρροια της οποίας ήταν υψηλότατες θερμοκρασίες, άνω των 1.000 βαθμών, με αποτέλεσμα 30 από τα 57 θύματα να καούν και να πεθάνουν ακαριαία!
Από το βιντεοληπτικό υλικό και τα δεδομένα του δυστυχήματος «καθίσταται εμφανές ότι η αμαξοστοιχία μετέφερε πιθανότατα πτητικούς υδρογονάνθρακες», αναφέρει η έκθεση και προσθέτει ότι η χημική ανάλυση δειγμάτων που ελήφθησαν στην περιοχή του ατυχήματος, των υπολειμμάτων στα θύματα καθώς και στα κατεστραμμένα υλικά από υποδομές της περιοχής, δείχνει την παρουσία των χημικών ενώσεων βενζολίου, τολουολίου και ξυλολίου (ή ξυλενίου).
«Λόγω της πρόσκρουσης που προκλήθηκε από τη σύγκρουση, αυτές οι ουσίες εκλύθηκαν από τα κοντέινερ που τις περιείχαν και έτσι σχηματίστηκε το νέφος ατμών, που αναμείχθηκε αποτελεσματικά με τον αέρα και δημιούργησε την πύρινη σφαίρα», αναφέρει ο ειδικός επιστήμονας και καταλήγει: «Η πυρόσφαιρα κάλυψε την περιοχή της επιβατικής αμαξοστοιχίας, προκαλώντας σοβαρές βλάβες και θανατηφόρα ατυχήματα».
Παρά την προσπάθεια της κυβέρνησης να συγκαλύψει το επικίνδυνο φορτίο και τις πραγματικές συνέπειες της έκρηξης, όλες οι σχετικές έρευνες καταδεικνύουν ότι η φωτιά που προκλήθηκε ήταν η κύρια αιτία για τον ακαριαίο θάνατο των 30 από τους 57 νεκρούς επιβάτες.