Συζήτηση του alt.gr με τον Κώστα Γιαννάκο, πρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Αποστράτων Πυροσβεστικού Σώματος

Πυροσβέστης σε κατάσβεση πυρκαγιάς σε δάσος

Το alt.gr συζήτησε με τον κ. Γιαννάκο Κώστα πρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Αποστράτων Πυροσβεστικού Σώματος για τα προβλήματα του Πυροσβεστικού Σώματος.

Κύριε Γιαννάκο, ποιες είναι οι συνέπειες από την ψήφιση του νέου νόμου, περί της αναδιοργάνωσης της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και του Πυροσβεστικού Σώματος; Ο νέος νόμος στρατιωτικοποιεί παραπέρα το Πυροσβεστικό Σώμα;

Η Πανελλήνια Ένωση Αποστράτων Πυροσβεστικού Σώματος (Π.Ε.Α.Π.Σ.), τοποθετήθηκε επί του νομοσχεδίου, τόσο κατά την περίοδο της διαβούλευσής του, όσο και μετά την ψήφισή του. Συγκεκριμένα, τόσο με επιστολές που έστειλε  προς την Πολιτική Ηγεσία και τα κόμματα όσο και με τη φυσική της παρουσία στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή, έκανε σαφές πως είναι αντίθετη με το νόμο αυτό και πιστεύει ότι αποτελεί ένα ακόμα πισωγύρισμα στην επιχειρησιακή και διοικητική ανεξαρτησία του Πυροσβεστικού Σώματος. Υποβαθμίζει το κύρος της εκάστοτε ηγεσίας του και διαλύει την υπηρεσιακή, προσωπική και οικογενειακή ζωή του προσωπικού. Είναι ένα  πολυδαίδαλο νομοσχέδιο που πιστεύουμε πως αντί να λύνει τα χρόνια προβλήματα, τα περιπλέκει  περισσότερο και γεννάει πολλά ακόμα.  Θεωρούμε πως δεν πρόκειται να εφαρμοστεί, τουλάχιστον στο σύνολό του. Ήδη λίγες μέρες πριν την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου, ανεστάλη η εφαρμογή βασικών του άρθρων, όπως γνωστοποίησε ο Γ.Γ.Π.Π., με την υπ’αρ. 8778/14-3-20, Απόφασή του, στους Δήμους και στις Περιφέρειες !!!

Τώρα σε ότι αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας,  γίνεται σαφές πως δεν νοείται εκσυγχρονισμός του Πυροσβεστικού Σώματος χωρίς να συνοδεύεται από την αποστρατιωτικοποίησή του.

Η υπαγωγή του Πυροσβεστικού Σώματος (Π.Σ.) στα Σώματα Ασφάλειας, έγινε την περίοδο της χούντας με το άρθρο 9 του Α.Ν. 360/1968 «περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως των περί Πυροσβεστικής Υπηρεσίας κειμένων διατάξεων».

Στόχος ήταν η αξιοποίηση των πυροσβεστών ως κατασταλτικού μηχανισμού κατά των πολιτών που αντιστέκονταν στην δικτατορία. Με το άρθρο 2 του Β.Δ. 656/72 νομοθετήθηκε και η οπλοφορία των βαθμοφόρων που εκτελούν ανακριτικά καθήκοντα και των κατωτέρων οργάνων που εκτελούν καθήκοντα μεταγωγής κρατουμένων.

Όλες οι κυβερνήσεις μέχρι σήμερα διατήρησαν το Π.Σ. ως Σώμα Ασφάλειας για ευνόητους λόγους. Αρχικά, για να το χρησιμοποιήσουν για καταστολή ενάντια σε  λαϊκές διεκδικήσεις (διαδηλώσεις, κινητοποιήσεις κλπ) κι όταν αυτό καταργήθηκε, μετά από μακροχρόνιους συνδικαλιστικούς αγώνες, οι κυβερνώντες δεν σταμάτησαν να του αναθέτουν καθήκοντα που δεν συνάδουν με τον κοινωνικό του χαρακτήρα. Πρόσφατο παράδειγμα, η χρήση πληρωμάτων και οχημάτων κατά τη διάρκεια των γεγονότων στην παραμεθόρια περιοχή του Έβρου . 

Οι νόμοι 3511/2006 και 4249/2014 περί « αναδιοργάνωσης » του Πυροσβεστικού Σώματος, αντί να εκσυγχρονίσουν και να αποβάλουν κακέκτυπα του παρελθόντος, περιχαράκωσαν τη στρατιωτικοποίησή του, επαναφέροντας την οπλοφορία των πυροσβεστικών υπαλλήλων που εκτελούν ανακριτικά καθήκοντα.

Το αίτημα για εξαίρεση του Πυροσβεστικού Σώματος από τα Σώματα Ασφαλείας και η μετατροπή του σε πολιτική, διοικητική υπηρεσία του κράτους, με βάση την κοινωνική του αποστολή, όπως ήταν πριν τη δικτατορία του 1967, πρωτοδιατύπωσε το 1988 η Πανελλήνια Ένωση Υπαλλήλων Πυροσβεστικού Σώματος, αμέσως μετά την ίδρυσή της.

Με την τελευταία «αναδιοργάνωση» [Ν.4662/2020 (Α’27)], διατηρείται και διευρύνεται η στρατιωτικοποιημένη δομή του Π.Σ. και η διατήρησή του στα Σώματα Ασφαλείας, σε αντίθεση με τον κοινωνικό χαρακτήρα του ρόλου και της αποστολής του. Η συνεργασία του Π.Σ. με τη EUROPOL (Ευρωπαϊκή Αστυνομία) και η διασύνδεσή της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας με το ΝΑΤΟ και άλλους αντίστοιχους διεθνείς οργανισμούς, που προβλέπει ο παραπάνω νόμος, μας ανησυχούν ιδιαίτερα. 

Ο νέος κανονισμός μεταθέσεων θα έχει συνέπειες για τη ζωή των υπαλλήλων του Πυροσβεστικού Σώματος; 

Σύμφωνα με το νέο κανονισμό, καταργείται το αμετάθετο από την πόλη συμφερόντων των χαμηλόβαθμων πυροσβεστών. Καταργείται το  κριτήριο της σειράς αρχαιότητας που ίσχυε μέχρι σήμερα για όσους πυροσβέστες, αρχιπυροσβέστες, πυρονόμους είχαν προσληφθεί πριν από το 1996 και εφαρμοζόταν μόνο για τις περιπτώσεις που επιθυμούσαν οι ίδιοι να μετατεθούν.

Πλέον κριτήριο για τις μεταθέσεις θα αποτελεί ο αριθμός μορίων που συγκεντρώνουν από τις μεταθέσεις και τις αποσπάσεις που έχουν πάρει οι υπάλληλοι, την οικογενειακή τους κατάσταση, τα έτη υπηρεσίας και τη χιλιομετρική απόσταση των υπηρεσιών που έχουν υπηρετήσει, εκτός του νομού συμφερόντων και της πόλης προτίμησης τους. 

Θεωρούμε ότι ο νέος κανονισμός μεταθέσεων αντί να λύσει κάποια προβλήματα πυροσβεστών που είχαν χρόνια σε υπηρεσία μη συμφερόντων τους, βάζει σε περιπέτεια την πλειοψηφία τους αφού τους διαλύει την υπηρεσιακή, προσωπική και οικογενειακή ζωή. Και να σκεφτεί κανείς πως κατά το παρελθόν έγιναν τοπικές προσλήψεις ακριβώς για να λύσουν αυτό το πρόβλημα.

Για μια τουλάχιστον δεκαετία οι προϋπολογισμοί το Πυροσβεστικού Σώματος μειώθηκαν σημαντικά. Εξακολουθεί η ίδια κατάσταση και φέτος, σχετικά με τις δαπάνες για το Πυροσβεστικό Σώμα;

Οι πιστώσεις που ενέκρινε η κυβέρνηση κατά το φετινό προϋπολογισμό, για το Π.Σ., είναι μόλις κατά 272.000 ευρώ αυξημένες, σε σχέση με πέρυσι. Αν λάβουμε όμως υπόψη ότι στο  ποσό αυτό συμπεριλαμβάνεται και η αύξηση (κατά 34%) της δαπάνης για την ενοικίαση ελικοπτέρων αεροπυρόσβεσης, εύκολα γίνεται αντιληπτό πως για άλλη μια χρονιά, γίνεται περικοπή δαπανών σε ζωτικούς τομείς όπως είναι η συντήρηση και τα καύσιμα των πυροσβεστικών οχημάτων όπου η μείωση αγγίζει το 1,8 εκατ. ευρώ. 

Στη δεκαετία που πέρασε, η συνολική μείωση στους προϋπολογισμούς δαπανών, ξεπέρασε τα 100 εκατ. ευρώ.

Είναι πρόκληση να δαπανούνται δεκάδες εκατομμύρια ευρώ σε ενοικιάσεις ιδιωτικών ελικοπτέρων δασοπυρόσβεσης και να υποβαθμίζεται ακόμη περισσότερο ο απαρχαιωμένος και ασυντήρητος εθνικός εναέριος στόλος, χωρίς την παραμικρή ανανέωσή του, ακόμη και μετά τη συμφορά των 102 νεκρών στο Μάτι το 2018.

Χρειάζονται να γίνουν προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στο Πυροσβεστικό Σώμα; 

Οι ελλείψεις σε μόνιμο προσωπικό διατηρούνται και διευρύνονται με τις  αρμοδιότητες που ανατέθηκαν στο Πυροσβεστικό Σώμα για τη στελέχωση των αεροδρομίων της Fraport και των εθνικών αυτοκινητόδρομων και η κάλυψη των ελλείψεων εξακολουθεί να γίνεται με εποχικούς πυροσβέστες. 

Δεν έχει γίνει για πολλά χρόνια μελέτη για την κάλυψη των  οργανικών θέσεων. Τα απαρχαιωμένα οργανογράμματα, η τριχοτόμηση των υπαλλήλων σε μόνιμους, πενταετείς και εποχικούς, η μη κάλυψη της αναγκαιότητας διαχωρισμού των υπαλλήλων σε επιχειρησιακούς (μάχιμους) και διοικητικούς, δημιουργούν ένα εκρηκτικό μίγμα ιδιαίτερα τα καλοκαίρια, κατά την αντιπυρική περίοδο. 

Είναι αναγκαία, όσο ποτέ, η ομογενοποίηση του προσωπικού του Π.Σ. Η αναγκαιότητα που υπάρχει για ίδρυση αρκετών νέων πυροσβεστικών υπηρεσιών για την κάλυψη αναγκών σε διάφορες περιοχές της χώρας, θα πρέπει να πάψει να αντιμετωπίζεται από την κυβέρνηση με την ίδρυση εποχικών κλιμακίων, που και μόνο η σύνθεσή τους και η εποχιακή λειτουργίας τους, δεν δίνουν τα εχέγγυα για μια μόνιμη αντιμετώπιση των σύγχρονων αναγκών.

Βρισκόμαστε ήδη στην αντιπυρική περίοδο, πως κρίνεται η φετινή προετοιμασία της αντιπυρικής από την κυβέρνηση;

Είναι από όλους αποδεκτό ότι η πρόληψη είναι ο υπ’ αριθ. 1 παράγοντας για μια επιτυχημένη αντιπυρική περίοδο. 

Δύο χρόνια όμως από το ολοκαύτωμα στο Μάτι και δεν έχουν πραγματοποιηθεί στη χώρα μας τα απαιτούμενα αντιπυρικά έργα. Ιδιαίτερα εφέτος, η Γ.Γ.Π.Π. έκανε κατανομή πιστώσεων σε χρόνο που δεν επιτρέπει αυτές οι λιγοστές  πιστώσεις, να μετουσιωθούν σε έργα, αφού η ανάθεση αυτών θα καθυστερήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα. Η κυβέρνηση έδωσε ψίχουλα σε σχέση με τις ανάγκες, στην αρχή της αντιπυρικής περιόδου με ότι αυτό σημαίνει για την ανάθεση έργων πρόληψης και δασοπροστασίας, στους ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, ούτε στο Δασαρχείο με αποτέλεσμα να μην έχει ξεκινήσει κανένα έργο! Στο πρόβλημα έρχεται να προστεθεί και ο νέος “Περιβαλλοντικός Νόμος” (ν.4685/7-5-20) που θέσπισε  το Υπουργείο Περιβάλλοντος και (μεταξύ άλλων) προβλέπει   επιχειρηματικές δραστηριότητες μέσα στα δάση, ακόμα και σε περιοχές Natura.

Είναι στοιχειωδώς γνωστό, ότι οι  δασικές πυρκαγιές δεν σβήνουν από τα εναέρια μέσα αλλά από τις καλά οργανωμένες επίγειες δυνάμεις. Η αεροπυρόσβεση είναι αναγκαία για την αρχική προσβολή των πυρκαγιών, μέχρι να φτάσουν στο τόπο του συμβάντος οι πυροσβεστικές δυνάμεις.

Το πυροσβεστικό Σώμα συνεχίζει να έχει λειψό, ως προς την οργανική του δύναμη, προσωπικό πολλών ταχυτήτων (μόνιμοι, πενταετείς και εποχικοί) χωρίς να έχει γίνει ομογενοποίησή του. 

Η φετινή χρηματοδότηση είναι μεν αυξημένη ως προς την ενοικίαση περισσότερων ελικοπτέρων αλλά έχουν αφεθεί στην τύχη τους τα αεροσκάφη Canadair. Πρόσφατα ο υπουργός Εθνικής Άμυνας δήλωσε πως η αντιπυρική περίοδος ξεκινάει με 6 ετοιμοπόλεμα αεροσκάφη τη στιγμή που πέρυσι πετούσαν 12!  

Κάθε χρόνο δεν είναι “ετοιμοπόλεμα” ούτε  τα μισά από τα πυροσβεστικά αεροσκάφη που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία μας, λόγω βλαβών που είναι απόρροια της παλαιότητάς τους. 

Φέτος, θα προσληφθούν 1.300 επιπλέον εποχικοί πυροσβέστες. Με δεδομένο, όμως, πως αυτοί ακόμη δεν έχουν ενταχθεί στη δύναμη του Π.Σ., αφού η πρόσληψή τους αποφασίστηκε στο παρά πέντε της αντιπυρικής περιόδου, αναρωτιέται κανείς πότε όλοι αυτοί οι νέοι και χωρίς την απαραίτητη εμπειρία εποχικοί υπάλληλοι θα προλάβουν να εκπαιδευτούν σωστά ώστε να  μπορέσουν να καταστείλουν πυρκαγιές αποτελεσματικά, διαφυλάσσοντας πρωτίστως τη σωματική τους ακεραιότητα;

Η αναγκαιότητα για ίδρυση αρκετών νέων πυροσβεστικών υπηρεσιών για την κάλυψη αναγκών σε διάφορες περιοχές της χώρας, αντιμετωπίζεται από την κυβέρνηση με την ίδρυση εποχικών κλιμακίων, που στελεχώνονται, κυρίως, με εποχικό προσωπικό και μετακινήσεις μονίμων υπαλλήλων που αποδυναμώνει τις  περιφερειακές διοικήσεις. 

Η συνεχής μετακίνηση πυροσβεστικών δυνάμεων, από περιφέρεια σε περιφέρεια, για να μπαλωθούν οι ανάγκες οργανικής δύναμης, ανατρέπει τον επιχειρησιακό σχεδιασμό των περιφερειών και εξουθενώνει το προσωπικό.

Ως προς τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό η μειωμένη κρατική χρηματοδότηση έχει συνέπειες και στην αποτελεσματική λειτουργία του μηχανοκίνητου στόλου του Π.Σ.. Εκατοντάδες οχήματα παραμένουν παροπλισμένα λόγω βλαβών και φθαρμένων ελαστικών.  800 από αυτά  έχουν εξαντλήσει το όριο ζωής τους (είναι ηλικίας 30-40 ετών), με ότι αυτό συνεπάγεται για τη ζωή των επιβαινόντων  και την επιχειρησιακή τους ικανότητα.

Ο ατομικός προστατευτικός εξοπλισμός  των πυροσβεστών, χρόνια τώρα, έχει αφεθεί στις “ευγενικές χορηγίες και δωρεές” επιχειρηματικών ομίλων και φορέων που “πατσίζουν” έτσι τις όποιες φορολογικές υποχρεώσεις προς το κράτος και δημιουργούν, στην κοινή γνώμη, την ψευδαίσθηση του εθνικού ευεργέτη.

Διαχρονικά, η αντιπυρική περίοδος ελαστικοποιεί τις εργασιακές σχέσεις του πυροσβέστη, διακινδυνεύεται η στοιχειώδης προστασία της υγείας και της ασφάλειάς του, στην εργασία. Καλείται σε “προληπτικές επιφυλακές” για να μπαλωθεί η έλλειψη προσωπικού. “Φορτώνεται” με απλήρωτη υπερεργασία  και ατελείωτα ωράρια, χωρίς να λαμβάνεται σοβαρή μέριμνα για την υγιεινή και ασφάλειά του, την απαραίτητη ξεκούραση και τη σίτισή του. Η υπηρεσία σε αντάλλαγμα των πρόσθετων υπηρεσιών του, του χορηγεί  ως αποζημίωση, ρεπό, τα περισσότερα από τα οποία τα παίρνει μαζί του, όταν συνταξιοδοτείται. 

Χωρίς να θέλουμε να (ξανα)γίνουμε μάντεις κακών προβλέψεων, φοβόμαστε πως από εφέτος τα καλοκαίρια θα είναι ακόμη πιο “καυτά” για τους πυροσβέστες!

Ετικέτες:

Δείτε ακόμα...