Ανισομερείς αντιθέσεις στην Ευρώπη για τις κρατικές ενισχύσεις στις γερμανικές επιχειρήσεις

Γερμανία Βερολίνο Πύλη Βρανδεμβούργου
Φώτο Αρχείου / Γερμανία Βερολίνο Πύλη Βρανδεμβούργου / Πηγή: Eurokinissi

Η Γερμανία έχει πάρει αρκετά μέτρα κρατική στήριξης τους επιχειρηματικούς ομίλους, και ιδίως τη βαριά βιομηχανία της, η οποία μαστίζεται ιδιαίτερα από την κρίση του κορονοϊου. Η κίνηση αυτή, δεν την βλέπουν θετικά Ευρωπαϊοι εταίροι που είναι λιγότερο οικονομικά εύρωστοι που εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους για τη στρέβλωση του ανταγωνισμού εντός της ΕΕ.

«Αυτή τη στιγμή, το ήμισυ της κρατικής ενίσχυσης που χορηγήθηκε σε ευρωπαϊκές εταιρείες έχει χορηγηθεί από τη Γερμανία», σημειώνει ο επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας Ζοζέπ Μπορέλ, κατά τη διάρκεια μιας πρόσφατης συζήτησής του με ομάδα δημοσιογράφων, μεταξύ των οποίων και του Γαλλικού Πρακτορείου. «Η βοήθεια χορηγείται από εκείνους που μπορούν να το κάνουν. Εάν όμως κάποιος μπορεί να δώσει περισσότερα από κάποιον άλλον, τότε βρισκόμαστε στην περίπτωση της στρέβλωσης των όρων του ανταγωνισμού. Η ενιαία αγορά θα επηρεαστεί έντονα από τον τρόπο με τον οποίο χορηγούνται οι κρατικές βοήθειες», προειδοποίησε ο πρώην Ισπανός υπουργός Εξωτερικών.

Η Γερμανία σε σχέση με τα άλλα 26 κράτη-μέλη μπορεί να δείξει μεγαλύτερη ευελιξία όσον αφορά τις κρατικές ενισχύσεις. Από το συνολικό ποσόν του περίπου 1,9 τρισ. ευρώ των ενισχύσεων που εγκρίθηκε από τις Βρυξέλλες, το Βερολίνο κατέχει το μερίδιο του λέοντος με 52%, ακολουθούμενο από τη Γαλλία με 17%, κι έπεται η Ιταλία με 16%. Αλλά, εάν η Γερμανία εισφέρει 100 δισ. ευρώ προς ενίσχυση στις εταιρείες της και η Γαλλία μόλις 20 δισ., τότε «υπάρχει κίνδυνος αποκλίσεων στην εσωτερική αγορά», προειδοποίησε πρόσφατα ο Ευρωπαίος Επίτροπος για την Εσωτερική Αγορά και πρώην υπουργός Οικονομίας της Γαλλίας Τιερί Μπρετόν από τις στήλες της γερμανικής οικονομικής εφημερίδας Handelsblatt.

«Θέλουμε το πλαίσιο να εφαρμόζεται ομοιόμορφα, δηλαδή να διασφαλίσουμε ότι υπάρχουν δίκαιοι όροι στην εσωτερική αγορά, όταν επιτραπούν οι δραστηριότητες αυτές» από τις Βρυξέλλες, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο μία πηγή της γαλλικής κυβέρνησης. Όμως, ένας ανώτερος αξιωματούχος της ισπανικής κυβέρνησης πηγαίνει ακόμη πιο μακριά: «Η Γερμανία έχει πολλά χρήματα για να χρηματοδοτήσει τις εταιρείες της που έχουν ανάγκη. Και καθώς μεταγγίζει εκατομμύρια σε αυτές, το μόνο που μπορούμε να κάνουμε εμείς, είναι να της ζητήσουμε να μας δείξει αλληλεγγύη».

Γερμανία η ατμομηχανή της Ευρώπης… και η ανισόμετρη ανάπτυξη

Ερωτηθείσα την περασμένη εβδομάδα από Ιταλό ευρωβουλευτή σχετικά με τις γερμανικές δαπάνες, η Δανή εκτελεστική αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υπεύθυνη για τον ανταγωνισμό Μαργκρέτε Βεστάγκερ, υπερασπίστηκε το Βερολίνο. «Είναι λίαν σημαντικό να το κάνει αυτό η Γερμανία, γιατί θα λειτουργήσει προσέτι ως ατμομηχανή για την Ευρώπη», παραδεχόμενη ωστόσο πως «εκείνο που είναι λυπηρό, είναι ότι δεν έχουν όλοι το ίδιο δημοσιονομικό περιθώριο ελιγμών με αυτό της Γερμανίας και θα πρέπει να βρούμε λύσεις».

Την περασμένη Παρασκευή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέσπισε όρους για τα ευρωπαϊκά κράτη, προκειμένου να ανακεφαλαιοποιήσουν τις επιχειρήσεις τους. Ανάμεσα σ΄αυτά, οι εταιρείες δεν θα έχουν το δικαίωμα να αποκτήσουν μερίδιο άνω του 10% σε ανταγωνίστριες εταιρείες, προμηθευτές, ή πελάτες (όσο το κράτος διατηρεί τουλάχιστον το 75% των μετοχών που αποκτήθηκαν ως απάντηση στην κρίση).

Τα μέτρα αυτά, έρχονται την στιγμή που ο μεγαλύτερος όμιλος αεροπορικών μεταφορών στην Ευρώπη, η γερμανική Lufthansa, συζητά με το γερμανικό κράτος με στόχο τη μερική εθνικοποίησή του και την παροχή στήριξης 9 δισ. ευρώ για να αποφύγει την πτώχευση.

Επίσης, στις διαπραγματεύσεις της γερμανικής κυβέρνησης βρίσκεται η ανακεφαλαιοποίηση, με κόστος πολλών δισ. ευρώ, της εταιρείας σιδηροδρόμων της χώρας Deutsche Bahn.

Καταρρίπτεται ο μύθος της ΕΕ της λεγόμενης ισόμετρης ανάπτυξης στο πλαίσιό της, αναδεικνύεται η  πραγματική φύση της, ένας διακρατικός ιμπεριαλιστικός μηχανισμός των μονοπωλίων. Μηχανισμός ενίσχυσης τους στην αγορά της ΕΕ και εκτός αυτής, ανάλογα με το οικονομικό μέγεθος – αντίστοιχα και η αναβάθμιση-κερδοφορία. Η ανισομέρεια και ο ανταγωνισμός είναι συστατικό στοιχείο της καπιταλιστικής ανάπτυξης. Σε αυτό το πλαίσιο κάποιες δεν θα αντέξουν τον ανταγωνισμό, και θα συρρικνωθούν ή θα κλείσουν. Καμιά καπιταλιστική ρύθμιση δεν μπορεί να εμποδίσει αυτή την διαδικασία. Και η ζωή το αποδεικνύει καθημερινά, πολύ περισσότερο στην κρίση.

Αυτό μαρτυρά και η διαπάλη ανάμεσα στα κράτη μέλη για τα κορονο-ομόλογα, τα φτηνά δάνεια σε κράτη-μέλη, αλλά και η άρνηση της Γερμανίας να βάζει απο την τσέπη της για την ανάπτυξη των άλλων καπιταλιστικών οικονομιών.

ag

Πηγή: news.gr

Δείτε ακόμα...