Αποκαλυπτικό δημοσίευμα του “Ριζοσπάστη”: Λάρισα, Στεφανοβίκειο και Αλμυρός μετατρέπονται σε αμερικανοΝΑΤΟικούς προμαχώνες

Τα Αμερικάνικα UAV, MQ-9 Reaper που σταθμεύουν στην 110 ΠΜ στη Λάρισα
Φώτο Αρχείου / Τα Αμερικάνικα UAV, MQ-9 Reaper που σταθμεύουν στην 110 ΠΜ στη Λάρισα / Πηγή: Eurokinissi

«Απογειώνονται» τα σχέδια των Αμερικανών για επέκταση και μονιμοποίηση της παρουσίας τους στην Αεροπορική Βάση Λάρισας και στη Θεσσαλία γενικότερα, πατώντας και στη νέα Συμφωνία για τις Βάσεις, μετατρέποντας ολόκληρη την περιοχή και ευρύτερα τη χώρα σε στόχο αντίπαλων ιμπεριαλιστικών κέντρων, όσο οι καπιταλιστικές κόντρες για τον έλεγχο πλουτοπαραγωγικών πηγών και διαύλων εντείνονται και κλιμακώνονται.

Θυμίζουμε, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στις δύο απανωτές «επικαιροποιήσεις» (του 2019 και του 2021) της Ελληνοαμερικανικής Συμφωνίας για τις Βάσεις (ΜDCA) αλλά και στον Στρατηγικό Διάλογο μεταξύ των κυβερνήσεων των δύο χωρών (ξεκίνησε το 2018, επί ΣΥΡΙΖΑ), οι Αμερικανοί σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν την 110 Πτέρυγα Μάχης ως βασικό κόμβο στήριξης των επιχειρήσεών τους σε Ανατ. Μεσόγειο, Ανατολική Ευρώπη και Μαύρη Θάλασσα.

Προς τούτο, πέραν των υποδομών που προχωρούν εντός της βάσης, αναζητούν και παρόχους υπηρεσιών τόσο για εξυπηρέτηση του προσωπικού τους, που ήδη έχουν αναπτύξει στην περιοχή (ενώ θα φέρουν κι άλλους), όσο και για τη λειτουργία του χώρου που καταλαμβάνουν εντός της ΠΜ.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες του «Ριζοσπάστη», η 371st Expeditionary Air Base Squadron (EABS) της US AIR FORCE έχει απευθυνθεί στην «αγορά», αναζητώντας εταιρείες από τη Λάρισα και τις γύρω περιοχές, που θα παρέχουν υπηρεσίες όπως:

— Μακροχρόνια διαμονή (ξενοδοχεία, διαμερίσματα κ.λπ.)

— Ενοικίαση οχημάτων (ΙΧ, φορτηγά pick-up, βαν 9/15/21 ατόμων)

— Υπηρεσίες μεταφοράς (λεωφορεία 30/40/50 ατόμων)

— Ενοικίαση εξοπλισμού χειρισμού υλικού (Material Handling Equipment, MHE)

— Υπηρεσίες φύλαξης

— Υπηρεσίες ενοικίασης/καθαρισμού φορητών τουαλετών (το αίτημα υποδηλώνει περιοδική μεταστάθμευση πρόσθετου προσωπικού, εξ ου και η …ανάγκη τους για περισσότερα wc)

— Καύσιμα (ντίζελ/βενζίνη)

— Δεξαμενές αποθήκευσης καυσίμου (500 – 10.000 γαλόνια, όπου κάθε υγρό γαλόνι ίσο με 3,785 λίτρα)

— Επικοινωνία (κινητά τηλέφωνα & service, Wi-Fi)

Δοχεία αποθήκευσης HAZMAT

— όπως και «Απομάκρυνση απορριμμάτων HAZMAT». Είναι το αρκτικόλεξο του «hazardous material», δηλαδή «επικίνδυνο υλικό». Σύμφωνα με το Πανεπιστήμιο Αθηνών, ως διεθνής όρος ο HAZMAT «αφορά πάσης φύσεως επικίνδυνα υλικά (χημικά, ραδιολογικά, βιολογικά) που μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο τόσο την υγεία όσο και το περιβάλλον, αν δεν υπάρξει ασφαλής διαχείρισή τους. Γενικά τα επικίνδυνα υλικά εντάσσονται σε κατηγορίες όπως: εκρηκτικά, αέρια, εύφλεκτα υγρά, εύφλεκτα στερεά, οξειδωτικές ουσίες, τοξικές και μολυσματικές ουσίες, ραδιολογικά υλικά, διαβρωτικά κ.λπ.».

Σε κάθε περίπτωση, «πρόθεση» της αμερικανικής κυβέρνησης «είναι να εντοπίσει πιθανές πηγές/εταιρείες που μπορούν να ανταποκριθούν στις παραπάνω απαιτήσεις για τη δημιουργία μιας ικανής βάσης παρόχων στη Λάρισα», όπως αναφέρεται αρμοδίως, εξ ου και οι ενδιαφερόμενοι καλούνται «να υποβάλουν δηλώσεις ικανότητας που τεκμηριώνουν την εμπειρία και τα προσόντα τους στην παροχή οποιουδήποτε από τα παραπάνω αγαθά ή/και υπηρεσίες».

Τον φάκελο με τις τέτοιες δηλώσεις ενδιαφέροντος χειρίζεται στέλεχος των Αεροπορικών Δυνάμεων των ΗΠΑ που επιχειρούν σε Ευρώπη και Αφρική (Air Forces Europe and Africa).

Ολα αυτά την ώρα που στη Λάρισα «τρέχουν» παράλληλα μια σειρά σχέδια. Θυμίζουμε, όπως αποκάλυψε αρχές Δεκέμβρη ο «Ριζοσπάστης», η Υπηρεσία Συστημάτων Πληροφοριών Αμυνας (Defense Information Systems Agency – DISA) του υπουργείου Αμυνας των ΗΠΑ, και ειδικότερα το γραφείο της, Defense Information Technology Contracting Organization (DITCO) Europe, αναζητούσε εταιρεία να της στήσει και να λειτουργήσει τηλεπικοινωνιακό δίκτυο μεταξύ του Μόκρεν στη Βουλγαρία (όπου και το Πεδίο Ασκήσεων Νόβο Σέλο, το οποίο χρησιμοποιούν οι Αμερικανοί για ασκήσεις και συνεκπαιδεύσεις) και της Αεροπορικής Βάσης Λάρισας, όπου πρόσφατα μεταστάθμευσαν 8 UAV τύπου «MQ-9 Reaper» της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας (USAFE) με το προσωπικό υποστήριξής τους.

Η μεταστάθμευση έχει διάρκεια ενός έτους, «θα ενισχύσει τη διαλειτουργικότητα, τις δυνατότητες και την αποτρεπτική ικανότητα του ΝΑΤΟ» και έλαβε χώρα «σύμφωνα με τις προβλέψεις υλοποίησης» της νέας MDCA, όπως αναφέρεται από το ΓΕΕΘΑ. Σημειωτέον, τα εν λόγω UAV έχουν εμβέλεια έως 1.800 χιλιόμετρα και αυτονομία 40 ώρες πτήσης. Μπορούν έτσι να επιχειρούν σε Μαύρη Θάλασσα, Ανατ. Ευρώπη και πάνω από την Ουκρανία, μια ανάσα από Ρωσία και Λευκορωσία, μεταδίδοντας π.χ. άμεσα εικόνα σε αμερικανοΝΑΤΟικά και ουκρανικά στρατηγεία και διοικήσεις για τις κινήσεις των ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Σε αυτό το πλαίσιο, άλλωστε, υψηλόβαθμη αντιπροσωπεία του αμερικανικού Κογκρέσου επισκέφτηκε στις 27 Δεκέμβρη την 110 Πτέρυγα Μάχης, ενώ επιθεώρησε την έδρα της 1ης ΤΑΞΑΣ στο Στεφανοβίκειο, στην οποία έχουν εγκατασταθεί προσωπικό και ελικόπτερα UH-60 «Black Hawk» της 1ης CAB της Αεροπορίας Στρατού των ΗΠΑ.

Σημειωτέον, αμερικανικά μέσα επιστρέφουν στην 110 ΠΜ μετά από σχεδόν ενάμιση χρόνο, έπειτα από εργασίες αναβάθμισης στο πλαίσιο της MDCA, με τους Αμερικανούς να ρίχνουν περισσότερα από 33 εκατ. δολάρια προκειμένου το αεροδρόμιο να μπορεί να φιλοξενήσει «υψηλής αξίας μέσα», όπως είναι και τα αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού KC-135 που συχνά σταθμεύουν εκεί. Μάλιστα, στις αρχές του 2023 αναμένεται να παραδοθεί το πρώτο από τα υπό κατασκευή υπόστεγα.

Εξ ου και η πρεμούρα τους να εντάξουν πολύπλευρα τη βάση σε ένα ευρύτερο, διαβαλκανικό δίκτυο δομής δυνάμεων, με ορίζοντα πενταετίας και βάλε, καθώς το DITCO ενημερώνει ότι το συμβόλαιο παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών μέσω της εν λόγω γραμμής θα έχει ισχύ 60 μηνών.

Από τον Βόλο και τον Αλμυρό…

Εξάλλου, όσα γίνονται στη Λάρισα έχουν άμεση σχέση με όσα δρομολογούνται στον Αλμυρό Βόλου. Πρόσφατα, άλλωστε, ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ Κ. Φλώρος ανακοίνωσε τη δημιουργία Ναυστάθμου στον Αλμυρό, όπου θα ναυλοχούν τα αρματαγωγά του Στόλου. Εξέλιξη η οποία – όπως τονίζουν κυβερνητικά και άλλα στελέχη στην περιοχή – επιτρέπει να προχωρήσει ανεμπόδιστα η «αξιοποίηση» του εμπορικού λιμένα Βόλου.

Αρχικά το σχέδιό τους ήταν να δένουν εκεί, στην πρωτεύουσα της Μαγνησίας, τα αρματαγωγά, συγκεκριμένα στον υπό ανακατασκευή τρίτο προβλήτα. Επρόκειτο να δημιουργηθούν και εγκαταστάσεις για τη φιλοξενία μόνιμου κλιμακίου του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ μόνιμη θα ήταν η παρουσία τριών εκ των πέντε διαθέσιμων αρματαγωγών. Ετσι κι αλλιώς η δεύτερη «επικαιροποίηση» της MDCA προέβλεψε ότι οι Αμερικανοί θα αξιοποιούν πλέον και το Στρατόπεδο Γεωργούλα στον Βόλο, το οποίο χαρακτηρίζουν έκτοτε ως «Logistics Support Area “Volos”».

Ωστόσο, η σκέψη για δημιουργία ναυστάθμου εκεί ερχόταν σε αντίθεση με την κυβερνητική πρόθεση πώλησης του λιμένα από το ΤΑΙΠΕΔ (που καλοβλέπουν, όπως ακούγεται, και αμερικανικά κεφάλαια), οπότε το σχέδιο «αναπροσαρμόστηκε» βάζοντας ρότα για τον Αλμυρό, σε άλλη μια απόδειξη ότι μπίζνες και πολεμική προπαρασκευή πάνε μαζί, με τα επιχειρηματικά και στρατιωτικά τους σχέδια να …αλληλοσυμπληρώνονται.

Αλλωστε, στην περίπτωση του Αλμυρού, η δημοτική αρχή φέρεται να έχει αναλάβει δέσμευση ότι θα παραχωρήσει έκταση 85-90 στρεμμάτων, όπου θα ανεγερθούν οι απαραίτητες υποδομές, από προβλήτες και κτίρια υπηρεσιών μέχρι εγκαταστάσεις αθλοπαιδιών για το προσωπικό. Παραπέρα, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, στη νέα ναυτική εγκατάσταση θα μετασταθμεύσουν και τα 5 αρματαγωγά κλάσεως ΣΑΜΟΣ που διαθέτει η Διοίκηση Αμφιβίων Δυνάμεων (ΔΑΔ), ωστόσο τα αερόστρωμνα ZUBR θα παραμείνουν στην τωρινή τους θέση στην Αμφιάλη.

Σε κάθε περίπτωση, παρουσιάζουν το πολυδάπανο στήσιμο και τη συντήρηση μιας τέτοιας υποδομής ως αναγκαιότητα, προκειμένου τάχα να διεκπεραιώνονται ταχύτερα οι πεζοναύτες στα νησιά. Αποσιωπούν ότι γι’ αυτόν τον λόγο είχαν καταλήξει παλαιότερα στη μεταστάθμευση της 32 Ταξιαρχίας Πεζοναυτών από τον Βόλο στον Ναυτικό Οχυρό Σκαραμαγκά, ώστε τα αποβατικά στρατεύματα να βρίσκονται δίπλα στoν Ναύσταθμο Σαλαμίνας και τα πλοία της ΔΑΔ.

Διόλου τυχαία, ίσως, αρμόδια στελέχη εξηγούν στον «Ριζοσπάστη» ότι καμία ανάγκη για την άμυνα των νησιών δεν θα εξυπηρετούσε μια τέτοια ανάπτυξη στον Αλμυρό, αφού «σε περίπτωση κρίσης τα αρματαγωγά δεν θα ξεκινήσουν ποτέ μόνα τους για να πάνε κόσμο στα νησιά», αλλά ότι, αντίθετα, χρειάζονται κάλυψη από τον υπόλοιπο στόλο που επιχειρεί από τη Σαλαμίνα.

Εξάλλου, αρμόδιοι παράγοντες, που επιχειρηματολογούν υπέρ της μετακίνησης των αρματαγωγών στον Αλμυρό και της παραμονής της 32 ΤΑΞ ΠΝ στον Βόλο, βάζουν ως κρίσιμη παράμετρο το γεγονός ότι στην ευρύτερη περιοχή υπάρχουν σημαντικοί χώροι εκπαίδευσης «ελκυστικοί για συμμαχικές δυνάμεις που αναπτύσσονται τακτικά στην περιοχή».

…έως το Στεφανοβίκειο και την Αγχίαλο για τα αμερικανοΝΑΤΟικά σχέδια

Στην πραγματικότητα, λοιπόν, θέλουν να στήσουν μια ενισχυμένη λιμενική υποδομή στον Αλμυρό, εξειδικευμένη στη διεκπεραίωση στρατιωτικών δυνάμεων (προσωπικού, μέσων, όπλων, φορτίων), ώστε να εξυπηρετούνται οι Αμερικανοί που αναπτύσσονται στη Λάρισα, αλλά και στο γειτονικό Στεφανοβίκειο.

Θυμίζουμε, το Στεφανοβίκειο είναι έδρα της 1ης Ταξιαρχίας Αεροπορίας Στρατού, στην Αεροπορική Βάση της οποίας μετασταθμεύουν ήδη από την εποχή ΣΥΡΙΖΑ τάγματα ελικοπτέρων της Αεροπορίας Στρατού των ΗΠΑ, επισήμως στο πλαίσιο της «Atlantic Resolve». Επιχείρηση των ΗΠΑ που από το 2014 και κάθε χρόνο έκτοτε εισάγει, σε ό,τι οι ίδιοι ονομάζουν «ευρωπαϊκό θέατρο επιχειρήσεων», πρόσθετες, φρέσκες και ετοιμοπόλεμες δυνάμεις των ΗΠΑ.

Στις μετασταθμεύσεις τους αυτές οι Αμερικανοί ελικοπτεράδες αλλά και πεζοναύτες πραγματοποιούν σειρά κοινών ασκήσεων και συνεκπαιδεύσεων με τις ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις όπως και άλλων χωρών της περιοχής, στο Πεδίο Βολής Λιτοχώρου (άλλη μια τοποθεσία που κατονομάζεται στην MDCA), στο Αιγαίο και σε άλλες περιοχές της χερσαίας και νησιωτικής χώρας, σε σύνθετα σενάρια και με αεροπορική υποστήριξη όχι μόνο από την 110 ΠΜ της Λάρισας αλλά και από την 111 στην Αγχίαλο, μετατρέποντας στην πράξη ολόκληρη τη Θεσσαλία σε προμαχώνα τους, κόντρα στην παρουσία και διείσδυση άλλων κέντρων στην Ανατολική Μεσόγειο και τη Βαλκανική.

Δείτε ακόμα...