Σοβαρά ερωτήματα για τα «χίλια νήματα» της ελληνικής εμπλοκής στον πόλεμο της Μέσης Ανατολής, προκαλεί η αποκάλυψη του “Ριζοσπάστη” ότι αμερικανική ναυτιλιακή, που μεταφέρει καύσιμα από τις ΗΠΑ για τον εφοδιασμό της ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας, διατηρεί γραφεία και στην Ελλάδα.
Πρόκειται για την αμερικανική ναυτιλιακή εταιρεία «Overseas Shipholding Group» (OSG) Ship Management, στην οποία ανήκουν τα δεξαμενόπλοια «Overseas Santorini», «Overseas Mykonos» και «Overseas Sun Coast».
Η εταιρεία αυτή αποτελεί μέρος του κυβερνητικού προγράμματος ασφάλειας δεξαμενόπλοιων (ΤSP) των ΗΠΑ, που ναυλώνει πλοία με αμερικανική σημαία για τις ανάγκες του στρατού, ώστε να είναι διαθέσιμα σε περίπτωση πολέμου ή «εθνικής έκτακτης ανάγκης».
Από την 1η Ιανουαρίου 2024, τα δεξαμενόπλοια «Overseas Santorini» και «Overseas Sun Coast» της OSG είναι μεταξύ αυτών που συμμετέχουν στο TSP.
Τι ακριβώς κάνουν αυτά τα δεξαμενόπλοια;
Μεταφέρουν καύσιμα για τα αεροσκάφη F-16 και F-35 της ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας, από το Corpus Christi του Τέξας, όπου βρίσκονται τα διυλιστήρια της «Valero Energy Group».
Η συγκεκριμένη αμερικανική πετρελαϊκή εδώ και δέκα χρόνια μεταφέρει ανά δύο μήνες στρατιωτικά καύσιμα στο ισραηλινό λιμάνι Ασκελόν, βάσει συμφωνίας των κυβερνήσεων ΗΠΑ – Ισραήλ.
Η «Valero Energy» αποτελεί έναν από τους βασικούς προμηθευτές αεροπορικών καυσίμων της Υπηρεσίας Εφοδιασμού Αμυνας του Αμερικανικού Πενταγώνου. Σύμφωνα με δημοσιευμένα στοιχεία, την περίοδο 2020-2024 εξασφάλισε 24 συμβόλαια για καύσιμα JP-8 με τον αμερικανικό στρατό. Το τελευταίο συμβόλαιο εκτείνεται μέχρι το 2027 και αποτιμάται στα 905 εκατ. δολάρια.
Την εμπλοκή των δυο δεξαμενόπλοιων στον εφοδιασμό των Ισραηλινών επιβεβαιώνει η πλοιοκτήτρια εταιρεία OSG: «Τα δύο πλοία αντλούν σημαντικό ποσοστό των εσόδων τους από τη μεταφορά φορτίων που προορίζονται για πλοία με σημαία των ΗΠΑ (…) Μεταξύ των διαθέσιμων επί του παρόντος φορτίων είναι ένα συμβόλαιο που έχει συνάψει η εταιρεία με την κυβέρνηση του Ισραήλ για την παράδοση καυσίμων έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024, το οποίο η ισραηλινή κυβέρνηση χρηματοδοτεί με επιχορηγήσεις από την κυβέρνηση των ΗΠΑ».
Πώς συνδέεται η Ελλάδα με όλα αυτά;
Η συσχέτιση της ναυτιλιακής OSG με τη χώρα μας δεν περιορίζεται στα ελληνικά ονόματα των πλοίων της. Η ναυτιλιακή εταιρεία – που πρόσφατα εξαγοράστηκε από τον αμερικανικό όμιλο εταιρειών «Saltchuk» – εδρεύει στη Φλόριντα των ΗΠΑ και παράλληλα διατηρεί γραφεία στη Γλυφάδα.
Η θυγατρική της, «International Seaways», διατηρεί επίσης γραφεία στον Πειραιά.
Υπάρχει όμως και κάτι ακόμα.
Το ένα από τα δυο δεξαμενόπλοια, το «Overseas Sun Coast», εμφανίζεται τον Ιούλη και τον Αύγουστο να εκτελεί δρομολόγιο στη Μεσόγειο, με στάσεις στην Ελλάδα.
Συγκεκριμένα, στις 3 Ιούλη αναχώρησε από το λιμάνι των Αγίων Θεοδώρων για τη Ρότα της Ισπανίας, όπου βρίσκεται ναύσταθμος του Αμερικανικού Ναυτικού, και στις 16 Ιούλη έδεσε στη Σούδα.
Την επομένη κατευθύνθηκε και πάλι στους Αγίους Θεοδώρους, για να επαναλάβει το ταξίδι για τη Ρότα και ύστερα να βρεθεί στο γαλλικό λιμάνι της Lavera. Από εκεί αναχώρησε στις 7 Αυγούστου προς άγνωστη κατεύθυνση.
Στο λιμάνι των Αγίων Θεοδώρων βρίσκεται το Oil Terminal της «Motor Oil Hellas», η οποία εμφανίζεται επίσης ως σταθερή προμηθευτής καυσίμων για την Υπηρεσία Εφοδιασμού Αμυνας του Αμερικανικού Πενταγώνου.
Σύμφωνα με τα κρατικά στοιχεία των ΗΠΑ, η «Motor Oil» μόνο τους τελευταίους 12 μήνες έχει συνάψει συμβόλαια ύψους 429 εκατ. δολαρίων για το Αμερικανικό Πεντάγωνο, ενώ από το 2008 έως σήμερα η συνολική αξία των συμβολαίων με τον αμερικανικό στρατό ξεπερνά τα 5,5 δισ. δολάρια.
Προκύπτουν λοιπόν τα εξής ερωτήματα:
- Με ποιους συνεργάζεται στην Ελλάδα η αμερικανική ναυτιλιακή OSG; Εμπλέκονται με οποιονδήποτε τρόπο ελληνικές ναυτιλιακές στην προμήθεια του ισραηλινού στρατού;
- Τι φόρτωσε το «Overseas Sun Coast» από το λιμάνι των Αγίων Θεοδώρων και με ποιον παραλήπτη; Σχετίζονται τα διυλιστήρια της «Motor Oil» με αυτήν την κίνηση;
- Συμμετέχει η ελληνική πετρελαϊκή με οποιονδήποτε τρόπο στον ανεφοδιασμό του ισραηλινού στρατού, μέσω προμήθειας στους Αμερικανούς;