Αλεξανδρούπολη: Ο πλωτός σταθμός LNG και η πανδημία

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης / Πηγή : Eurokinissi

Η πανδημία έχει σημαντικές επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία και στην ενεργειακή αγορά.

Έκφραση αυτών είναι και η καθυστέρηση της κατασκευής του σταθμού επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη.

Η Ρουμανία παρότι είχε εκδηλώσει έντονο ενδιαφέρον να συμμετέχει στο project μέσω της κρατικής Romgaz με ποσοστό 20%, έκανε πίσω. Όπως τόνισε ο πρέσβης της Ρουμανίας στην Ελλάδα, Τζορτζ Τσιάμπα, σε συνέντευξή του στον ιστότοπο ViaDiplomacy “μαζί με τους αγωγούς IGB, TAP και EastMed, το έργο FSRU Αλεξανδρούπολης, προορίζεται να υποστηρίξει τη διαφοροποίηση και να αυξήσει την ασφάλεια του εφοδιασμού στην Ευρώπη, την οποία η Ρουμανία υποστηρίζει σθεναρά και στην οποία παραμένει δεσμευμένη. Δυστυχώς, ο οικονομικός αντίκτυπος της κρίσης θα είναι σημαντικός και στην αγορά ενέργειας.”


Ο Ρουμάνος Πρέσβης δεν κάνει τίποτε άλλο από το να επαναλαμβάνει το «αφήγημα» της Αμερικάνικης Πρεσβείας για διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού της Ευρώπης. Βέβαια δεν λέει κουβέντα για το πανάκριβο αμερικανικό LNG που επιβάλλεται με το ζόρι στον ανταγωνισμό με το Ρώσικο ακόμη και το Αζέρικο…


Η δεύτερη, δεσμευτική φάση του market test για τη δέσμευση δυναμικότητας στον πλωτό τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου της Αλεξανδρούπολης, έργο που αναπτύσσεται από την Ελληνική εταιρεία κοινής ωφέλειας Gastrade A.E., ολοκληρώθηκε στις 24 Μαρτίου.

Οι δεσμευτικές προσφορές στο σύνολο τους έφθασαν μέχρι και τα 2,6 δισ. κυβικά μέτρα ανά έτος, έγιναν τόσο από ελληνικές όσο και από διεθνείς εταιρείες εμπορίας φυσικού αερίου. Οι ποσότητες αυτές θα παραδίδονται στο Ελληνικό Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου και θα διοχετεύονται στις αγορές της Ελλάδας και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Στόχος είναι το έργο να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο 2022 και να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το αργότερο τους πρώτους μήνες του 2023.

Το έργο

Το έργο αποτελείται από μία υπεράκτια πλωτή μονάδα παραλαβής, αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου και από ένα σύστημα υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού μέσω του οποίου το φυσικό αέριο προωθείται στο Εθνικό Σύστημα (Μεταφοράς) Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) και από εκεί προς τους τελικούς καταναλωτές.

Το ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης έχει επίσης τη δυνατότητα να συνδεθεί και να τροφοδοτεί με φυσικό αέριο και άλλα συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου που προγραμματίζεται να αναπτυχθούν στο μέλλον όπως ο TAP (Trans Adriatic Pipeline).

Το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) θα φθάνει στην πλωτή μονάδα με δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου αερίου, θα μεταγγίζεται με βραχίονες και θα αποθηκεύεται προσωρινά στις κρυογενικές δεξαμενές της μονάδας. Στη συνέχεια, το υγροποιημένο φυσικό αέριο θα αεριοποιείται στις εγκαταστάσεις αεριοποίησης που βρίσκονται πάνω στην πλωτή μονάδα και μέσω ειδικής διάταξης (πυργίσκος και εύκαμπτοι αγωγοί) θα μεταφέρεται από την πλωτή μονάδα στον υποθαλάσσιο αγωγό μεταφοράς ο οποίος ακολουθώντας μία διαδρομή 24 χλμ θα προσαιγιαλώνεται στην περιοχή του Απαλού, ανατολικά της Αλεξανδρούπολης. Κατόπιν, συνεχίζοντας βόρεια πορεία 4 χλμ θα καταλήγει στο νέο Μετρητικό και Ρυθμιστικό Σταθμό στην περιοχή Αμφιτρίτης όπου θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.

Η πλωτή μονάδα θα είναι μόνιμα αγκυροβολημένη σε σταθερό σημείο και σε απόσταση 17,6 χλμ ΝΔ από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και 10 χλμ από την απέναντι ακτή της Μάκρης. Ο πυργίσκος πρόσδεσης θα της επιτρέπει να περιστρέφεται κατά 360° ανάλογα με την κατεύθυνση του κυματισμού της θάλασσας.

Το ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης αποσκοπεί στη δημιουργία μίας τέταρτης πύλης εισαγωγής φυσικού αερίου στην χώρα μας, δυναμικότητας παροχής έως 700.000 κυβικών μέτρων ανά ώρα ή 6,1 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως και αποθηκευτικής ικανότητας έως 170.000 κυβικών μέτρων (κ.μ.) υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Υπενθυμίζουμε τη σημασία που οι ίδιες οι ΗΠΑ έχουν προσδώσει στα ενεργειακά έργα που γίνονται στην Αλεξανδρούπολη. Αφού μέσω αυτών, η ΕΕ θα απαγκιστρωθεί ενεργειακά από τη Ρωσία, τον κύριο πάροχό της.

Οι ΗΠΑ συνολικά έχουν στραμμένη την προσοχή τους σε εκείνη την περιοχή της χώρας μας, με το λιμάνι να αποτελεί σημείο μεγάλου ενδιαφέροντος για τα νατοϊκά σχέδια για μελλοντικές εφορμήσεις.

Βέβαια όλα αυτά τα σχέδια και τα πανηγύρια γίνονταν πριν την καταπόντιση της τιμής του πετρελαίου και πριν η νέα καπιταλιστική κρίση γίνει γεγονός. Δηλαδή μόλις πριν ένα μήνα. Η επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας υπήρχε από μήνες πριν και με τέτοια, κρατικά κυρίως, σχέδια προσπαθούσαν να την ανακόψουν. Ήρθε όμως η πανδημία και η επιβράδυνση της καπιταλιστικής οικονομίας έγινε… «χειρόφρενο».

Με πληροφορίες από ethnos.gr

Δείτε ακόμα...